• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Laddning

Matse

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Rödeby
Hej.
Har ett Litium batteri i bodelen.
När det når spänningen 13.6V kopplas det ihop med bilens startbatteri.
Men när ska de skiljas åt igen?
Nu är bodelen på 13.2V bilen på 13.1V.
Fortfarande ihop enligt symbol i display.
Laddar ur dvs till bilen mellan 1-2A.
Skumt eller pga Litium högre spänning?
Rapido I96 2021.
Laddaren trasig pga åska.Laddat med annan Litium laddare.
Så undrar om något mer är fel ...
Allt övrigt funkar.
Mvh Mats
 
Nu vet jag inte hur du har kopplat men laddningskretsen till batteriet och vilket batteri är förmodligen två olika funktioner om du inte har någon laddare som sköter allt ihop.
Man vet inte hur mycket solen skiner man vet heller inte vilken sorts laddare du har.
Tror knappast någon som inte har mer data kan ge ett svar utan att vara på plats.
 
Hej.
Har ett Litium batteri i bodelen.
När det når spänningen 13.6V kopplas det ihop med bilens startbatteri.
Men när ska de skiljas åt igen?
Nu är bodelen på 13.2V bilen på 13.1V.
Fortfarande ihop enligt symbol i display.
Laddar ur dvs till bilen mellan 1-2A.
Skumt eller pga Litium högre spänning?
Rapido I96 2021.
Laddaren trasig pga åska.Laddat med annan Litium laddare.
Så undrar om något mer är fel ...
Allt övrigt funkar.
Mvh Mats
Nu vet jag inte hur du har kopplat men laddningskretsen till batteriet och vilket batteri är förmodligen två olika funktioner om du inte har någon laddare som sköter allt ihop.
Man vet inte hur mycket solen skiner man vet heller inte vilken sorts laddare du har.
Tror knappast någon som inte har mer data kan ge ett svar utan att vara på plats.
Elektroniken slår ihop bodel med bilens batteri när bodelen kommer upp i 13,6 V.

Funkar.


Även slår dets ihop om laddaren från 230V är där och ger signal. Har en annan laddare just nu utan Signalfunktion.

Men vid vilket volttal borde de separeras igen?

Står inget i manual.
Borde vara någon differens från tillslag.
Litiumbatterier håller högre spänning längre?

Elektroniken blir lurad?

Nu har båda batterier typ 13.2V fortfarande hopslagna av elektroniken.

Laddström från bodel till bil försumbar .

Samma volt ju
 
Hej.
Har ett Litium batteri i bodelen.
När det når spänningen 13.6V kopplas det ihop med bilens startbatteri.
Men när ska de skiljas åt igen?
Nu är bodelen på 13.2V bilen på 13.1V.
Fortfarande ihop enligt symbol i display.
Laddar ur dvs till bilen mellan 1-2A.
Skumt eller pga Litium högre spänning?
Rapido I96 2021.
Laddaren trasig pga åska.Laddat med annan Litium laddare.
Så undrar om något mer är fel ...
Allt övrigt funkar.
Mvh Mats
Min bil fungerar på samma sätt, spänningen skall under 13.1V innan sammankopplingen bryts, detta är en följ av att litium har högre vilospänning.
På min elpanel kan jag med ett kort tryck på från knappen mitt på panelen bryta sammankopplingen, om spänningen ligger under 13.6V, vilket jag brukar göra när solen slutat ladda.
 
Min bil fungerar på samma sätt, spänningen skall under 13.1V innan sammankopplingen bryts, detta är en följ av att litium har högre vilospänning.
På min elpanel kan jag med ett kort tryck på från knappen mitt på panelen bryta sammankopplingen, om spänningen ligger under 13.6V, vilket jag brukar göra när solen slutat ladda.
Tack låter bra.
Hittade just det att ett kort tryck på avstängningsknapp på panelen kopplar isär....
Skumt inte mycket info i manualen...
 
Nä blev det vid laddning med extern laddare.
Efter att den stängts av är de hopkopplade just nu 13,2 på båda inväntar 13,1v så går vi se....
Det tar tid att komma ned i spänning,ofta är batterierna sammankopplade hela dygnet,om man inte kopplar ifrån manuellt,elsystemen är inte anpassad för den högre spänningen litium ger.
 
Calira og cbe elblokker bruker ren spennings styring av sammenkoblingen, helt uavhengig av om det er solar eller andre ladere som sørger for høyere spenning. Et tilslag på 13,6 volt og frakobling ved like over 13 volt høres normalt ut, cbe har i tillegg en blokkering av tilslaget om det laveste batteriet er over 13,1 volt. Andre EBL produsenter har litt andre trigger funksjoner som jeg ikke har oversikt over, men de fleste av disse har lading fra motorbatteri til bobatteri styrt av signal C+. Mulig noen har lading den andre veien styrt av spenning. 1 til 2 A lading av bilbatteriet tyder på Schaud EBL :D - de har strømbegrensning.
 
Calira og cbe elblokker bruker ren spennings styring av sammenkoblingen, helt uavhengig av om det er solar eller andre ladere som sørger for høyere spenning. Et tilslag på 13,6 volt og frakobling ved like over 13 volt høres normalt ut, cbe har i tillegg en blokkering av tilslaget om det laveste batteriet er over 13,1 volt. Andre EBL produsenter har litt andre trigger funksjoner som jeg ikke har oversikt over, men de fleste av disse har lading fra motorbatteri til bobatteri styrt av signal C+. Mulig noen har lading den andre veien styrt av spenning. 1 til 2 A lading av bilbatteriet tyder på Schaud EBL :D - de har strømbegrensning.
Dessa är det.
 
De CBE jeg har erfaring med er de to generasjonene før din, men tviler sterkt på at de har endret mye. Selv SOS funksjonen fantes på min 2008 utgave - en spesial for N+B Flair. Spennings styringen er helt uavhengig av andre signaler, men jeg har sett sterkere ladning av bilbatteri fra bodel enn 2A ved sterkt nedtappet bilbatteri. Men normalt er det for lav forskjell i spenning til at det blir mer. Under kjøring har jeg hatt overl 80A lading av bobatteri (400Ah LFP nedtappet til 20%). Forskjellen i spenning på de to batteriene og motstanden i kablingen ble det som regulerte ladestrømmen.
 
Här är min Renogy dc/dc-mppt bra, den känner av direkt och bryter laddningen av startbatteriet när det inte kommer laddning via mppt.
Den öppnar för laddning av bobatteriet ifall spänningen på startbatteriet når 13,4V.
 
Forskjellen på Peterk sin løsning og den jeg brukte er at han hat puttet på endel ekstra utstyr, min var en helt standard oppsett med en CBA elblock uten modifikasjon hvor jeg kun byttet ut 2 stk 138Ah Gel batterier med 4 stk 400 Ah LFP celler. Jeg gjorde dette uten en BMS da jeg ikke kunne finne noen som jeg kunne stole på. På den tid BMS123 var eneste som kunne håndtere mine celler og pris-ytelse på disse passet ikke for meg og ville komplisere installasjonen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen