• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Lördags nöje, räkna på kostnader ner till Pula....

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Inte blir det billigare när tiden går, räknat på 3 alternativ, tunnlar har jag inte tagit med för hittar inte priser på alla.
Räknat på 20kr per mil i kostnad. Sen till kommer ställplatser och campingar.... Kanske bättre flyga ner:unsure:;)

Bensin, broar, färja, vinjett och motorvägs kostnader Borås till Pula

Alternativ 1: Malmö-Rostock Via A10, B20 180 mil enkelväg, ca 360 mil totalt 7200 kr soppa + färja 2146 kr + vinjett 335 kr + tunnlar ?, avgifter Slovenien 450 kr och Kroatien ca 150 kr= 10281 kr + Om man tar färjan hem 2146 kr till eller (broarna 1176 kr, Bensin 1020 kr)= med färja 12427 kr


Alternativ 2 Gedser rostock Via A9, A10 187 mil enkelväg , 374mil 7480 kr Öresunds bron 526 kr färja 2275 kr + vinjett 335 kr + tunnlar? avgifter Slovenien 450 kr och Kroatien ca 150 kr= 11216 kr, + samma väg hem färja 2275 kr bron 526kr = 14017 kr


Alternativ 3 Borås-Flensburg 64 mil 2x 2560 kr, Via A10, B20 Flensburg-Pula 142 mil enkelväg, 284 mil 5680kr, Öresundsbron 2x526 kr, Stora bält 2x650 kr vinjett 335 kr + tunnlar och avgifter Slovenien 450 kr och Kroatien ca 150 kr =11527 kr
 
Senast ändrad:
Bra kalkylarbete Lasseboy! Jag höll på med kalkyler första året men tröttnade då allt förändras hela tiden. Nu tar vi oss till Spanien ca 310 mil (620 à ”20:-”) + broarna dryg tusenlapp (under 6m) och är helnöjda med det. Hade vi stannat hemma hade det kostat betydligt mer…
 
Egentligen vill man inte se sådana här kalkyler även om dom är bra att göra. Jag brukar göra några halvhjärtade försök att logga alla kostnader på våra resor men jag lyckas alltid slarva bort lite kvitton eller förtränga lite kostnader samtidigt som sammanställningen efteråt inte blir av ordentligt.
Förmodligen någon form av överlevnadsinstinkt så man inte parkerar husbilen för gott.

En annan faktor att väga in när man väljer väg efter kostnad är tiden. Längre tid på en färja t.ex. kan tvinga fram köp av ett par dyra mål mat, dyr fika m.m. Kanske en viss väg också medför att det blir ett extra stopp på en ställplats eller camping. Det kan nog bli någon tusenlapp som inte syns.
 
Nu vet jag ju inte vad du har för bil men min Mondeo finns det inte en möjlighet att köra på 20 kr milen. Drivmedel service försäkring däck mm. Skatten är ju fast så den blir ju billigare per enhet ju mer du kör. Å så var det det där med värdeminskning. Men även om din kalkyl stämmer så har du bara 7500 kvar till boende och mat 750 kr per dag tycker jag låter magert. Så jag hade tagit flyget och lutat mig tillbaka med en G&T i handen.
 
Jag har ingen exakt koll på vad bränsle, tullavgifter, broar, färjor mm kostar men kontrollerar kortet efter resan var vi hamnar totalt för resa, camping, mat, nöjen mm. Förra året hamnade vi på strax under 1500 kr/dygn. 2018 träffade vi vår son med familj i Makarska. Sonens kostnad för hotell, halvpension och flygresa kostade 30.000 kr exkl minst en måltid/dag och övriga nöjen. Vi var borta i drygt fyra veckor och vår totalkostnad hamnade på under 30.000kr inkl att även resan är målet med besök i vackra mysiga städer i Tyskland och lite vandring i alperna. För oss är valet enkelt, dels kostnaden men också flexibiliteten och friheten att göra vad man vill.
Men med dagens kostnadsutveckling bör jag nog planera resan bättre och kolla upp priser för färjor och broar. Resvägen kan säkert också effektiviseras men då är risken stor att vi missar endel eftertraktade delmål utmed vägen.
 
Oftast när man gör uträkningar så lägger man in dom parametrar som gör att det DU egentligen vill mest blir fördelaktigast.


En camping som ligger i direkt anslutning till havet bör kanske inte jämföras med ett hotell som ligger ett par km från stranden, om man nu är ute efter stranden eller tvärtom om man är ute efter diskoteken.

Jag tycker hotell är fruktansvärt tråkiga, dom blir inte ett dugg roligare ifall man tar in på Hilton, Sheraton eller Grand hotell. Flygresorna är bara väntan och trångt, dessutom med urusel flygplansmat.

Vill man ner till Pula och accepterar att sitta fast där oavsett väder i 10 dagar så är nog flyget bäst, om det bara är Pula man vill uppleva!
Man sparar även in semesterdagar på att flyga, inte att förglömma när man ännu inte är tidsmiljonär.
 
Nu vet jag ju inte vad du har för bil men min Mondeo finns det inte en möjlighet att köra på 20 kr milen. Drivmedel service försäkring däck mm. Skatten är ju fast så den blir ju billigare per enhet ju mer du kör. Å så var det det där med värdeminskning. Men även om din kalkyl stämmer så har du bara 7500 kvar till boende och mat 750 kr per dag tycker jag låter magert. Så jag hade tagit flyget och lutat mig tillbaka med en G&T i handen.
Helt rätt, jag räknad på enbart Bensin 20 kr milen, service är jag tvingad till oavsett antal mil för garantin, Däck slits givetvis!
 
Nu vet jag ju inte vad du har för bil men min Mondeo finns det inte en möjlighet att köra på 20 kr milen. Drivmedel service försäkring däck mm. Skatten är ju fast så den blir ju billigare per enhet ju mer du kör. Å så var det det där med värdeminskning. Men även om din kalkyl stämmer så har du bara 7500 kvar till boende och mat 750 kr per dag tycker jag låter magert. Så jag hade tagit flyget och lutat mig tillbaka med en G&T i handen.
Maten får jag ju fixa oavsett om jag flyger eller åker ner eller stannar hemma :)
 
Inte blir det billigare när tiden går, räknat på 3 alternativ, tunnlar har jag inte tagit med för hittar inte priser på alla.
Räknat på 20kr per mil i kostnad. Sen till kommer ställplatser och campingar.... Kanske bättre flyga ner:unsure:;)

Bensin, broar, färja, vinjett och motorvägs kostnader Borås till Pula

Alternativ 1: Malmö-Rostock Via A10, B20 180 mil enkelväg, ca 360 mil totalt 7200 kr soppa + färja 2146 kr + vinjett 335 kr + tunnlar ?, avgifter Slovenien 450 kr och Kroatien ca 150 kr= 10281 kr + Om man tar färjan hem 2146 kr till eller (broarna 1176 kr, Bensin 1020 kr)= med färja 12427 kr


Alternativ 2 Gedser rostock Via A9, A10 187 mil enkelväg , 374mil 7480 kr Öresunds bron 526 kr färja 2275 kr + vinjett 335 kr + tunnlar? avgifter Slovenien 450 kr och Kroatien ca 150 kr= 11216 kr, + samma väg hem färja 2275 kr bron 526kr = 14017 kr


Alternativ 3 Borås-Flensburg 64 mil 2x 2560 kr, Via A10, B20 Flensburg-Pula 142 mil enkelväg, 284 mil 5680kr, Öresundsbron 2x526 kr, Stora bält 2x650 kr vinjett 335 kr + tunnlar och avgifter Slovenien 450 kr och Kroatien ca 150 kr =11527 kr
Om man ser det från den ljusa sidan så kommer husbilens värdeminskning räknat per mil förmodligen att bli mindre ju mer du kör med den ;)
 
En viktig post i beräkningen kan vara "att slippa kostnader för ev. försenat sjukvård" ...
Visa bilaga 37995
Fast då gäller i så fall att välja rätt sjukvård utomlands. Partnern, som nyligen hade gjort en ballongsprängning och satt in en stent vid ett sjukhus i Frankrike (där vi bor) blev onormalt trött och kräktes plötsligt vid ett tillfälle i Torremolinos. Precis intill campingen där ligger ett sjukhus, så hon gick dit för säkerhets skull. Ett kranskärl var nämligen fortfarande igenbeckat till 70 procent, så ... Nå, en provtagning där och ett glatt tillrop gick på 800 € och sjuhuset är inte anslutet till systemet med "blå kortet". Häpp.
Men nu roar sig partnern dagligen med korrespondens med franska sjukkassan och vårt privata sjukförsäkringsbolag och nåt ska man ju ändå göra om dagarna ... :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen