• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Länkar i inlägg - så här fungerar det

Joakim

Techadmin
Admin medlem
Medlem

Hej på er, i det här inlägget tänkte jag försöka informera alla om hur det fungerar med länkar i ett inlägg.
Det är inte svårt att lägga in länkar men ibland fälls länkar ut med miniatyrbild och en ingress med text, ibland inte.
För länkar till youtube visas en hel "spelare" upp med en ganska stor "miniatyrbild", det är helt okej att ha det så men vill man svara i en tråd kanske man tycker att youtubefilmen tar för stor plats i inlägget och kanske drar fokus från det man skrev.

Nu tänkte jag skriva lite om vad man själv kan göra för att påverka detta med höjd kunskapsnivå. :)

Att lägga in en länk i forumet.​

Om man bara klistrar in en länk som går till en plats på internet om inte kräver inloggning så kommer vår forummotor att försöka "fälla ut" länken. (korrekt term: Unfurling)
Resultatet kan se ut så här:

Om man inte vill att länken fälls ut finns det några sätt man kan lösa det på och jag kommer nu att visa det enklaste sättet.
I verktyglisten i vår texteditor finns en knapp om ser ut som en kedjelänk, den är enklast att använda om man vill slippa att länken fälls ut.

1677326336043.png
Obs, jag använder pc när jag skriver detta, för plattor och mobiler skalas texteditorn om och vissa knappar hamnar under knapparna med tre prickar beroende av skärmstorlek, men de finns där.

Trycker man på "Länk-knappen" får man upp ett fönster med två fält:

1677326836567.png
1. I översta fältet klistrar in länken man vill lägga in.
2. I det nedre fältet skriver man in valfri text som kommer att "maskera" länken
3. Slutligen trycker man på "Lägg in" för att verkställa.

Slutresultatet blir det här: Världens bästa länk!


Lägga in länkar till Youtube.​

När dessa länkar fäll ut tar de upp en stor plats i inlägget men samma princip som är beskriven ovan fungerar även för youtubelänkar.
Vill man inte att ens inlägg tas upp fullständigt av en youtubefilm utan men hellre vill maskera länken i texten så här: Världens bästa instruktionsfilm
Tryck på länkknappen, klistra in länken, skriv texten, tryck på Lägg in.

1677327663158.png

Men vill man lägga in en youtubefilm fullt utfälld.
Vid youtube och en film du vill länka till:
1. Tryck på Dela
2. Kopiera länken
3. Klistra in länken i ditt inlägg är du vill ha den.
Slutresultatet blir detta:



Ett par kända fallgropar.​

Försöker man dela en länk till något på internet om ligger bakom inloggning så fungerar inte utfällningen här i forumet speciellt bra.
Utfälla länkar i vårt forum kräver också att sidan man länkar till har gjort en del inställningar och fyllt i en del information för hur eras länkar på internet ska visas, detta har inte alla koll på och det gör att länkar från dessa sidor inte fälls ut.


Mer​

Det finns flera metoder att lösa det med länkar i forumet, i det här inlägget tar jag bara upp det enklaste sättet.
Vill ni testa detta så kör på i tråden nedan bara, det är helt okej.
Har du något mer du undrar över om forumets funktioner?
Skriv ett inlägg nedan om vad du vill veta mer om så kan det blir en grund för ytterligare en instruktion/informationstråd.


Detta inlägg ingår i en serie med med inlägg som har taggen forumtips.
Vill du söka fram alla inlägg i serien trycker trycker du här: Taggsökning Forumtips
 
Senast ändrad:

Överkurs​

Ibland vill man av olika anledningar inte att en länk ska vara klickbar.
Det går att lösa med mellanslag och utbytta tecken i länken, osv.
Här tänkte jag visa hur man gör det på det bästa sättet med funktionen "Code, </>" i vår texteditor.

1677330211858.png

Funktionen Code gör så att länkar eller annan kod presenteras inaktivt.
Här är ett exempel på en länk som är klickbar: https://forum.ihusbil.se/tags/forumtips/
Hade jag velat att länken inte skull vara klickbar av någon anlening hade jag gjort så här istället:
1. Tryck på </> i vår texteditor
2. Ignorera valbara alternativ för language, det är överkurs i överkurs och där gäller självstudier tillsvidare.
2. Lägg in länken i fältet enligt bilden:

1677330584959.png
3. Tryck på Fortsätt
4. Resultatet blir detta, ett fält med länken som inte är aktiverad eller klickbar:

Code:
https://forum.ihusbil.se/tags/forumtips/
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen