• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Läcker vatten ovanför bakhjul/under golv.

Erik Nybörjare

Medlem
Medlem
Bilfabrikat
Fiat Dethleffs A 5891
Hej!
Är nybörjare på husbil, har en Fiat Dethleffs A 5891 från 2003.
Det läcker vatten från ovan höger bakhjul, se bild.
Det kommer ut från området med röd ring.

Jag har tittat under köksho, där ser allt torrt ut ned till golv, se bild.

Jag har försökt provocera fram felet med att spola massor med vatten genom köks-delen och badrumsdelen, men då kommer ingen läcka.
Däremot verkar det som att det börjar läcka efter att jag tömt Gråvatten-tanken.
Vilket förefaller konstigt, då den ligger "under" läckan, antar jag.

Vad tror ni är felet?
Jag funderar på att försiktigt ta upp ett hål på typ 3 cm diameter vid den röda punkten på bilden från under
köksho, i golvet, för att inspektera och försöka se läckan.

Vad skulle ni göra?
Mvh

Bilagor

• IMG_E4467.JPG
    IMG_E4467.JPG
    742,1 KB · Visningar: 53
  • IMG_E4468.JPG
    IMG_E4468.JPG
    418,3 KB · Visningar: 53
Jag skulle nog inte i första borra något hål, utan söka läckan med annan metod. Om man tittar på bilderna kommer det ned ett gul avloppsslang i andra bildens mitt. Denna sitter med en slangklämma på ett svart avloppsrör. Jag antar att detta rör fortsätter ned under bilen och via ett vattenlås (den runda burken uppe till höger på första bilden). Jag skulle nog leta läckan här om exempelvis avloppsslangen och skarvarna läcker och rinner ned under golvet i genomföring. Läckan kan ju också vara längre upp där gula slangen ansluter i kanske diskhon eller något annat.

Men detta är bara gissningar från min sida då jag inte har helhetsbilden om var i husbilen bilderna är tagna och vilka installationer i övrigt finns där.

OK tack för svar!

Har just spolat igenom minst en färskvatten-tank i systemet, upp till 1/4 i Gråvatten-tank.
Sedan tömt hela Gråvatten-tanken.

Inget vatten dyker upp vid hjulet.

Det är svårt att felsöka utan att "se", det är trånga hål och verkar sitta fast, att jag inte kan dra upp slangar ur golvet och kopplingar för att se.
Jag vill inte dra upp slangar och därmed dra loss en koppling.
Det är helt torrt ned till golvet, läckan är där under.

Någon annan som haft samma problem?

Jag bara utgår från att det har att göra med det inre vattnet, men kan egentligen inte säkert utesluta att det är inkommande regn vatten.
Dock känns det konstigt att det börjar läcka typ över ett dygn efter senaste regn.

Mvh

Ett av problemene med just den skarven er at det er et naturlig lavpunkt og innergovet dekker over så det er vanskelig å se hvor vatnet egentlig kommer fra. Sjekk rundt vatnvarmeren om det finnes fukt der.

Tack, har kollat runt och under varmvattenberedaren.
Allt är torrt där.

Jag tänker att göra ett mindre hål där (typ röda punkten på bilden) för att inspektera inte borde skapa problem för fordonets struktur.
Verkar vara trä (MDF?).

Det er en bit innergolv, et lite hull vil normalt ikke gi deg noen informasjon. En luring er avløpet fra overtrykk ventilen og frostventilen for varm vatn, en tynn slange som går gjennom golvet. Vatnsprut kan på enkelte biler trenge opp ved siden av slangen og slangen kan ha fått skade.

Vattenläckor kan vara luriga att hitta. Vattnet kan ju rinna under isoleringen längs golvets underskiva beroende på hur bilen lutar. Så det kan lika gärna komma från andra sidan och är det en mindre läcka kan det ta lite tid innan det börjar rinna ut någonstans.

Även en liten läcka på en vattenledning eller koppling kan vara svår att se i synnerhet om belysningen är dålig.
Ett tips är att vira in kopplingar och anslutningar och även låga punkter på golvet med toapapper för att kunna se var papperet blir vått och på så sätt ringa in varifrån vattnet kommer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen