• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Läckage troligen utloppet Truma?

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Haft ett läckage i husbilen under 10 månader, men bara ibland.

Har kollat upp kopplingarna till vattentank och dränkpump. Kollat kopplingarna till kök och badrum. Har även lämnat in den för felsökning, men då har den inte läckt...

Nu under Gran Canaria träffen slog frugan på varmvattnet för att diska. Då började det läcka. Inte så mycket men tillräckligt för att jag fattade att det har med varmvattnet att göra.

Slutledning att jag måste kolla på kopplingarna från Truman utgående på Varvattensberedaren 11 liter. Jag har en Truma utan elvärme, bara gasol på min 2013 Pössl Roadcruser. Den sitter ju riktigt bökigt till under sängen mellan gasolskåpet och toan. Undrar lite hur jag kommer åt den och kan kolla kopplingarna???

Någon som vet detta och hur de ser ut? Kanske t.o.m någon känner till något liknande? Bilen är ju 10 år gammal nu och man får nog byta ut en del plast som kanske är dålig. Trumas representation här på Gran Canaria är ju något bristfällig. Bara Nuhima som jag känner till. Litar inte riktigt på att lämna in den där. Då byter de säkert Truma:n för dyra pengar. Gissar på kopplingarna men har ingen aning om hur de ser ut???

20231104_115025 (1).jpg
 
De kranene er det lett å bli lurt av. På en bil jeg hadde byttet jeg kran i håndvasken 2 ganger, og i kjøkkenvasken 1 gang og til slutt så byttet jeg kranen i dusjen for å sikre meg mot vannlekkasje fordi som jeg skrev i innlegg 9 så begynte disse å lekke under kranen der ledningene til microbryteren kommer ut. Det var bare lekkasje fra disse kranene når det ble tappet vann, når kranene var stengt var det ingen lekkasje.
 
Tyvärr läcker det fortfarande vatten, men mycket mindre. Förut var det halvt vatten tryck. Nu är det normalt, men det kommer en droppe var 8:e sekund från sparklådan.
Jobbigt...

Visa bilaga 36102
Visa bilaga 36103
Kan det vara något avlopp som läcker. Det behöver inte vara färskvatten som läcker.

Finns det något överfyllnadsskydd för färskvattentanken i din bil. I min gamla bil hade en slang för överfyllnadsskyddet gått sönder under tanken. Den är helt dold och går inte att se. Vattnet läckte in i bilen.
 
Jeg har haft læk ved udluftningsventilen på min Truma.

Ventilen sørger for at suge luft ind når du åbner for aftapningsventilen. Derved kan du få alt vand tappet af, for eksempel før vinter.

Denne ventil er udformet så den lukker under tryk, men der kan sætte sig mindre partikler i klemme i ventilen, typisk i forbindelse med forårsklargøringen. Ventilen er forbundet med en slange som går ud under husbilens gulv og det er sandsynligt herfra du har lækken.

Ventilen er nem at tage af, og den kan blot skylles under rindende vand, opg så er den tæt igen.

Det er et forsøg værd at undersøge den.
 
Kan det vara något avlopp som läcker. Det behöver inte vara färskvatten som läcker.

Finns det något överfyllnadsskydd för färskvattentanken i din bil. I min gamla bil hade en slang för överfyllnadsskyddet gått sönder under tanken. Den är helt dold och går inte att se. Vattnet läckte in i bilen.
Överfyllnadsskydd är intressant. Det är något jag kanske haft problem med från köpet. Har råkat ut att det kommer vatten efter att jag fyllt knöfullt. Men efter kranbytet försvann den stora läckan från badrummet och vattentrycket återställdes. Jag fyllde ju tanken före vi åkte ut och skulle testa och då blev den överfull. Ska kolla lite till och bara ha den halvfull och se om det torkat? Det jobbiga är att när det läcker verkar vattnet hittat en väg till sparklådorna. Det skulle ju inte bli kul att få rost där.
Truman har vi kollat kopplingarna på och på golvet finns ingen fukt.

Avloppet har vi kollat badrummet och köket utan resultat.
 
Överfyllnadsskydd är intressant. Det är något jag kanske haft problem med från köpet. Har råkat ut att det kommer vatten efter att jag fyllt knöfullt. Men efter kranbytet försvann den stora läckan från badrummet och vattentrycket återställdes. Jag fyllde ju tanken före vi åkte ut och skulle testa och då blev den överfull. Ska kolla lite till och bara ha den halvfull och se om det torkat? Det jobbiga är att när det läcker verkar vattnet hittat en väg till sparklådorna. Det skulle ju inte bli kul att få rost där.
Truman har vi kollat kopplingarna på och på golvet finns ingen fukt.

Avloppet har vi kollat badrummet och köket utan resultat.
Hej. Jag bara undrar om du lyftare varmvatten beredaren för det finns övertrycks ventil där oxå.
Mvh Umebo
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen