• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Läckage troligen utloppet Truma?

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Haft ett läckage i husbilen under 10 månader, men bara ibland.

Har kollat upp kopplingarna till vattentank och dränkpump. Kollat kopplingarna till kök och badrum. Har även lämnat in den för felsökning, men då har den inte läckt...

Nu under Gran Canaria träffen slog frugan på varmvattnet för att diska. Då började det läcka. Inte så mycket men tillräckligt för att jag fattade att det har med varmvattnet att göra.

Slutledning att jag måste kolla på kopplingarna från Truman utgående på Varvattensberedaren 11 liter. Jag har en Truma utan elvärme, bara gasol på min 2013 Pössl Roadcruser. Den sitter ju riktigt bökigt till under sängen mellan gasolskåpet och toan. Undrar lite hur jag kommer åt den och kan kolla kopplingarna???

Någon som vet detta och hur de ser ut? Kanske t.o.m någon känner till något liknande? Bilen är ju 10 år gammal nu och man får nog byta ut en del plast som kanske är dålig. Trumas representation här på Gran Canaria är ju något bristfällig. Bara Nuhima som jag känner till. Litar inte riktigt på att lämna in den där. Då byter de säkert Truma:n för dyra pengar. Gissar på kopplingarna men har ingen aning om hur de ser ut???

20231104_115025 (1).jpg
 
Ser att ingen har svarat på din skrivelse Ralph. Vi har Truma D6E på vår specialbyggda plåtis som också ligger under mina fötter mot toan. Vi har inte haft några läckor och kan inte ge dig råd o tips, men om du vill jag kan ta bild på in och utgående slangar (snabbkopplingar). Inte alls bökigt, man ser tydligt var kallvattnet går in och var varmvatten (röd slang) kommer ut, men det är inte samma modell som du har så frågan är hur mycket detta skulle hjälpa.
Hade jag haft samma problem då hade jag utan tvekan skickat en förfrågan till PÖSL med utförlig beskrivning. Du skriver inte hur ”läckan” ter sig, kommer det in vatten på golvet, eller droppar under bilen(?), rinner det dåligt när ni öppnar varmvatten osv…

Ha det gött o lycka till, men som sagt det enda jag kan ställa upp med är en bild på vår Ttuma under sängen…

Typ av slangkopplingar till vår Truma:
1702868915918.png

Läste också detta fast i ditt fall är det en omöjlighet att få ”frostskador”…

1702869620190.png
 
Senast ändrad:
Kan det være så enkelt som overtrykksventilen som skal slippe ut litt vatn om trykket i varmvatten beholderen blir for høgt. De fleste biler er utstyrt med en kort slangestubb ned gjennom golvet fra denne ventilen. Lokaliser denne slangestubben som stikker et par cm ut under golvet. Sett noe under denne og se hvor mye som kommer ut.
 
Bra! Nu har jag fått några intresserade.

Jag upplever att problemet startade i våras då du duschade utomhus genom att ta duschslangen ut genom badrumsfönstret. Upptäckte inget läckage, men ett lägre tryck på vattnet. Vi åkte och bytte dränkpump, men problemet fortsatte.

I höstas i El Cotillo när temperaturen var som varmast i augusti (28-30 grader ) upptäckte frugan vatten på golvet och att det kom mer varje gång vi slog på vattnet. Vi slutade då att använda vattnet utan använde havet och strand duschar istället samt köpevatten.

Lämnade in den hos min husbilstekniker för felsökning (slog aldrig på varmvattnet) som gick igenom vattentanken, kök och badrum och hittade ingen läcka.

Så här i efterhand så tror jag att det har nog läckt flera gånger, men vi har inte märkt det då bilen lutar olika varje gång vi "parkerar" och vattnet har nog tagit olika vägar ut från bilen. Men det droppar ju bara sakta.

Nu sista gången på Gran Canaria träffen stod vi så att bilen lutade mot höger fram och då såg jag ca: 2 timmar efter att frugan startat 60 grader på Truma:n att det började droppa vid skjutdörren sakta. Men när vi skulle åka hem och jag tog bort nivåklossarna började det rinna ordentligt. Troligen vatten som samlats någonstans? När vi kom hem och parkerade 3 timmar senare var det inget läckage. Då hade ju frugan stängt av varmvattnet redan kvällen före.

Jag har bett samma kille som inte hittade läckan att hjälpa mig på onsdag kl 1000 att leta. En duktig husbilstekniker, men inte certifierad på Truma. Skulle jag lämna in den på Nuhima som har Truma:s avtal hamnar den bara nedmonterad på deras område, medan de ska beställa reservdelar, med ett erbjudande att de kan sälja en ny. Då blir bilen ståendes och obrukbar.

Ska försöka ställa bilen så att den lutar framåt till höger samt slå på värmen när vi kollar bilen på onsdag och kolla om vi hittar något och i så fall beställa rätt grejer.

20231213_194222.jpg20231215_143916.jpg
 
Bra! Nu har jag fått några intresserade.

Jag upplever att problemet startade i våras då du duschade utomhus genom att ta duschslangen ut genom badrumsfönstret. Upptäckte inget läckage, men ett lägre tryck på vattnet. Vi åkte och bytte dränkpump, men problemet fortsatte.

I höstas i El Cotillo när temperaturen var som varmast i augusti (28-30 grader ) upptäckte frugan vatten på golvet och att det kom mer varje gång vi slog på vattnet. Vi slutade då att använda vattnet utan använde havet och strand duschar istället samt köpevatten.

Lämnade in den hos min husbilstekniker för felsökning (slog aldrig på varmvattnet) som gick igenom vattentanken, kök och badrum och hittade ingen läcka.

Så här i efterhand så tror jag att det har nog läckt flera gånger, men vi har inte märkt det då bilen lutar olika varje gång vi "parkerar" och vattnet har nog tagit olika vägar ut från bilen. Men det droppar ju bara sakta.

Nu sista gången på Gran Canaria träffen stod vi så att bilen lutade mot höger fram och då såg jag ca: 2 timmar efter att frugan startat 60 grader på Truma:n att det började droppa vid skjutdörren sakta. Men när vi skulle åka hem och jag tog bort nivåklossarna började det rinna ordentligt. Troligen vatten som samlats någonstans? När vi kom hem och parkerade 3 timmar senare var det inget läckage. Då hade ju frugan stängt av varmvattnet redan kvällen före.

Jag har bett samma kille som inte hittade läckan att hjälpa mig på onsdag kl 1000 att leta. En duktig husbilstekniker, men inte certifierad på Truma. Skulle jag lämna in den på Nuhima som har Truma:s avtal hamnar den bara nedmonterad på deras område, medan de ska beställa reservdelar, med ett erbjudande att de kan sälja en ny. Då blir bilen ståendes och obrukbar.

Ska försöka ställa bilen så att den lutar framåt till höger samt slå på värmen när vi kollar bilen på onsdag och kolla om vi hittar något och i så fall beställa rätt grejer.

Visa bilaga 35082Visa bilaga 35083
Börja med det enkla. Dra upp duschmunstycket och kolla slangens förskruvning mot duschstrilen. Gjorde så på min Adria twin efter att ha skruvat sönder i stort sett hela bilen
 
Bra! Nu har jag fått några intresserade.

Jag upplever att problemet startade i våras då du duschade utomhus genom att ta duschslangen ut genom badrumsfönstret. Upptäckte inget läckage, men ett lägre tryck på vattnet. Vi åkte och bytte dränkpump, men problemet fortsatte.

I höstas i El Cotillo när temperaturen var som varmast i augusti (28-30 grader ) upptäckte frugan vatten på golvet och att det kom mer varje gång vi slog på vattnet. Vi slutade då att använda vattnet utan använde havet och strand duschar istället samt köpevatten.

Lämnade in den hos min husbilstekniker för felsökning (slog aldrig på varmvattnet) som gick igenom vattentanken, kök och badrum och hittade ingen läcka.

Så här i efterhand så tror jag att det har nog läckt flera gånger, men vi har inte märkt det då bilen lutar olika varje gång vi "parkerar" och vattnet har nog tagit olika vägar ut från bilen. Men det droppar ju bara sakta.

Nu sista gången på Gran Canaria träffen stod vi så att bilen lutade mot höger fram och då såg jag ca: 2 timmar efter att frugan startat 60 grader på Truma:n att det började droppa vid skjutdörren sakta. Men när vi skulle åka hem och jag tog bort nivåklossarna började det rinna ordentligt. Troligen vatten som samlats någonstans? När vi kom hem och parkerade 3 timmar senare var det inget läckage. Då hade ju frugan stängt av varmvattnet redan kvällen före.

Jag har bett samma kille som inte hittade läckan att hjälpa mig på onsdag kl 1000 att leta. En duktig husbilstekniker, men inte certifierad på Truma. Skulle jag lämna in den på Nuhima som har Truma:s avtal hamnar den bara nedmonterad på deras område, medan de ska beställa reservdelar, med ett erbjudande att de kan sälja en ny. Då blir bilen ståendes och obrukbar.

Ska försöka ställa bilen så att den lutar framåt till höger samt slå på värmen när vi kollar bilen på onsdag och kolla om vi hittar något och i så fall beställa rätt grejer.

Visa bilaga 35082Visa bilaga 35083
Hur du än vänder på steken, du måste hitta VAR läckan sitter (en slang som släppt i skarven, eller spricka i varmvatten beredare), om det inte ska kosta dig skjortan. Vet man anledningen (dvs VAR läckan är) då är det relativt ”lätt” att åtgärda även om det är trångt. Jag anlitade en tekniker i Murcia som bytte vår glödstift och fotograferade hela förfarande. Lite verktyg, en händig vän (du/ni har tydligen många sådana) och en reservdels beställning på nätet (alltid billigast) är allt som återstår.
Jag följer detta tills det är åtgärdat! Var inte blyg, kolla runt och under Truman, lossa lite på fästen och lyft upp paketet, vippa lite på bilen och leta efter källan, sen tror jag att du hittar själva problemet och då är det ”baggis” att åtgärda!

Skicka en fråga till PÖSL i vilket fall som helst, jag hade gjort det!
 
Dette er bare noen tanker jeg gjør meg rundt ditt problem med vannlekkasje.
Du skriver att du har senkepumpe i tanken. Den lager bare trykk når du tapper vann, eller er systemet nesten trykkløst, og lekker ikke.
Du skriver att det begynner å lekke når trumaen blir satt på 60C varmtvann. Vann utvider seg når det blir varmet opp, og har du en sprekk i ett
T-stykke så vil det lille overtrykket lekke ut der enten det er under kjøkkenbenken eller ved siden av Trumaen eller på badet.
Hvis du ser på slangene i vannsystemet dit, og disse er delvis gjennomsiktig med vevet armering så har du sannsynligvis bare helt enkle skjøte T- og Y-stykker med slangeklemmer.
De på varmtvannsiden har kanskje begynt å bli litt harde og sprø etter 10 år med varmtvann.
Jeg tror jeg ville begynt å lete ved Trumaen og fulgt slangene til de forskjellige skjøtene fram til kranene. Ville åpnet litt på en av kranene slik att senkepumpen lager trykk slik att det blir lettere å se hvor det lekker.
Du skal også være oppmerksom på vannkranene dine. Når de begynner å lekke så er det ikke synlig ovenfra, du må åpne kjøkken/baderomskap og se under kranen. Det lekker ut ved siden av slangene/microbryter, dette gjelder også dusjkrana og da renner vannet ned bak veggen og ned på golvet.
Jeg tipper på ett sprukket T-stykke?? Lykke til
 
Tack! Alla försök till hjälp är bra.
.
.Jag ringde Rickard i Pukavik som sålde bilen till mig för 10 år sedan. Strålande service och vi gick igenom allt metodiskt. Han trodde också att jag skulle börja med att känna om det var blött på golvet vid Truma:n. Är det torrt där finns det tydligen bakom toan en kanal till handfatet som varmvattnet går igenom. Den kan man tydligen lossa om vi inte redan hittat läckan vid Truma:n. Kan ju även som Ivar sagt vara ett sprucket T-stycke, eller en slang som vi ryckt loss när vi duschat ute.
.
.Känner att det är en bra start. Återkommer i ärendet. På onsdag ska det kollas...
 

Idag åker jag till Adrian i Vecindario för att felsöka en liten läcka på varmvattnet.​

Svårt att hitta. Får börja vid Trum:an och kolla vidare mot t-korset vid handfatet. Allt sitte nästa helt oåtkomligt.
Vill upptäcka och fixa felet före vi åker till Fuerteventura på julafton.

20230708_132135 (2).jpg
 
Nästan alltid måste man skruva ur delar av inredningen för att finna ett läckage i vattensystemet, och det är extra jobbigt/trångt i en plåtis, fördelen är dock att inredningen är byggd inifrån, man önskar sig en hypnotiserad dvärg att skicka in.
En "fiberkamera" kan vara till mycket stor hjälp vid sådan här felsökning, t.ex en sådan här.
https://www.24.se/hem-tradgard/verk...EEE1Caix4V-CZml4o5D9HdudqdM7rmMRoChawQAvD_BwE
 
I 5 timmar har vi letat fel och bytt några kopplingar, men jag tror inte att vi hittat felet.

Nu ska vi prova under jul nyår på Fuerteventura. Men jag har redan bokat ny tid 10 Jan. Då byter vi alla varmvattens ledningar och kopplingar om läckan är kvar. Skulle inte det hjälpa återstår bara att byta varmvattenberedaren på Truman.

20231220_153957.jpg20231220_150245.jpgIMG-20231220-WA0005.jpgIMG-20231220-WA0004.jpg20231220_154459.jpgIMG-20231220-WA0001.jpgIMG-20231220-WA0002.jpg
 
Senast ändrad:
I 5 timmar har vi letat fel och bytt några kopplingar, men jag tror inte att vi hittat felet.

Nu ska vi prova under jul nyår på Fuerteventura. Men jag har redan bokat ny tid 10 Jan. Då byter vi alla varmvattens ledningar och kopplingar om läckan är kvar. Skulle inte det hjälpa återstår bara att byta varmvattenberedaren på Truman.

Visa bilaga 35141Visa bilaga 35140Visa bilaga 35138Visa bilaga 35137Visa bilaga 35142Visa bilaga 35131Visa bilaga 35135
Hej. Har du tryck på vattnet när du kollar alla skarvar och tekopplingar för det är inte säkert att det syns annars.
Mvh Umebo
 
I 5 timmar har vi letat fel och bytt några kopplingar, men jag tror inte att vi hittat felet.

Nu ska vi prova under jul nyår på Fuerteventura. Men jag har redan bokat ny tid 10 Jan. Då byter vi alla varmvattens ledningar och kopplingar om läckan är kvar. Skulle inte det hjälpa återstår bara att byta varmvattenberedaren på Truman.

Visa bilaga 35141Visa bilaga 35140Visa bilaga 35138Visa bilaga 35137Visa bilaga 35142Visa bilaga 35131Visa bilaga 35135
Nu vet jag inte vad du har för Truma VVB. På utgående VV slangen i toppen av VVB kan det finnas en 3-vägsventil med inbyggd backventil. Den ventilen är till för att det inte ska bli vacuum i beredaren när man tömmer den. Ventilen släpper in luft i VVB när man tömmer den. Normalt brukar det vara en slang som går ut under bilen från ventilen. Den slangen släpper in luften. Backventilen i 3-vägsventilen kan eventuellt läcka baklänges. Slangen kan ha lossnat från VVB.

Normalt bör det vara en luftkudde i VVB, annars är VV systemet stumt. Är det något som är defekt ökar risken för läckage när vattnet inte kan expandera.

 
En variant kan vara att använda hushållspapper för att se varifrån vattnet kommer. Linda lite runt kopplingarna, lite runt slangarna längst ner där dom hänger som lägst och kanske under beredaren/pannan. Sen kollar man av var det blivit blött. Det kan ge en bra vink om ungefär varifrån vattnet kommer. Även om pappret hinner torka igen så märks det på pappret.
 
Har varit ute med husbilen 12 dagar på Fuerteventura. Helt underbart, men vattenläckan är kvar.

Fattade beslut att sluta använda vattnet och bara använda köpevatten i flaskor för att spola, diska, m.m.. Då slutade det läcka. 😁

Ansträngde mig lite och gick ut på sociala medier och kollade tyska och svenska Pössl grupper. När jag sökte på vattenläcka så såg jag att många Pössl som hade en blandare som heter Trend E (som jag har) har fått svårhittade vattenläckor. Kanarieöarna ligger ju utanför EU:s tullunion så det är svårt och tar lång tid att beställa grejer hit. Därför får man ofta trolla lite som tekniker och använda alternativa lösningar.

20240110_122849.jpg

Gick under tiden han monterade till Centro Atlantico för en fika. Där träffade jag Anders och Inez från Kalix som lämnat in husbilen på service (325€). Lennart med sin Elegance på drygt 9 meter fick agera servicebil. Kul dessa träffar jag nog inte före nästa resa till Fuerteventura dit de åker nu. De hann presis gå så dök Mark Nielsen upp. Kul språkade lite före Adrian messade att bilen var klar.

Kranen med duschslang funkade inte mikrobrytaren på efter att han monterat den. Att få en ny blandare tar troligen 3-4 veckor, så vi fattade ett gemensamt beslut (efter att ha ringt frugan), att sätta en särskild strömbrytare för vattenpumpen.

20240110_132053.jpg

Verkar fungera bra. Märkte direkt att vattentrycket var normalt, vilket troligen betyder att vattenläckan är borta??? Hinner inte testa det före i mitten av nästa vecka då vi är fullbokade fram tills dess. Mycket socialt när man bor i Playa del Ingles. Mer bokade nu än när jag hade företag i Sverige. 😁 Men nästa vecka tar vi några övernattningar någonstans och utvärderar om allt är ok.

Mina lyktor fram ser ju ut som slaget vid Lützen. ITV sa till mig vid förra besiktningen att de borde jag göra något åt. Kollade med Adrian. No problemo señor. Han putsade till den så att de klarar besiktningen. Tackar!

20240110_125443.jpg

Han höll på med den 3,5 timme och ville ha 195€. Då kostade kranen och annat material runt 130€. Helt ok men det var para effectivo.

Problemet löst (hoppas jag)

Hasta Luego
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen