• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kroatien Juli 2026

Logga in för att dölja denna ruta:

Härligt njut av din semester, igår natt var inte rolig, trodde att bilen skulle välta, helt skjut vilken storm blåst vi hade i Seline Kroatien, sov knappt nått. Jag köper vatten här nere, min mage är för känslig så vågar inte chansa. Kör försiktigt!👍😃

Bilagor

• IMG_7991.jpeg
    IMG_7991.jpeg
    3,9 MB · Visningar: 2
Såg för någon vecka sedan att splitmaskinen är slut i hela landet hos Netonnet.
Vi var ute lite för sent för att beställa luckskydd för att förhindra solinstrålning in via takluckorna så vi åkte till Jula och köpte vindruteskydd och dom passar väldigt bra till dom två största luckorna. https://www.jula.se/catalog/bil-och...bilstyling/fonsterskydd/vindruteskydd-619653/ och nästintill gratis "39kr" och väger ingenting.

Och till framrutan samt sidorutan har vi den gamla reflekterande isolermattan för insida husbil, men eftersom det är mycket bättre att stoppa solinstrålningen på utsidan så kommer vi även använda oss av den lite större vindruteskyddet som också säljs på Jula för 139kr.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...bilstyling/fonsterskydd/vindruteskydd-007330/ Passar inte perfekt men täcker nästan hela rutan och så kan man klämma fast den i framdörrarna. 39kr skyddet går inte att använda på framrutan på en husbil då den är för kort.

Vi har en halvintegrerad husbil.

Nu är strax allt inpackat i husbilen, huvaligen vad mycket saker som skulle in i garaget.
2 Fullstora elcyklar, cykelhjälmar och 2 korgar.
2 Campingstolar + 2 brassestolar och två pallar.
1 Campingbord + 1 matlagningsbord.
AC, tar mycket plats och är otymplig.
8st 10 litersdunkar med vatten.
Dammsugare, elkablar, grill och hyfsat mycket verktyg.

Proppfyllt kylskåp med framförallt det som inte finns att köpa i Kroatien, förutom det har vi full vattentank så jag gissar på att vi har ca 200 liter drickbar vätska med oss, jo vi dricker vattnet i Kroatien också men tycker vårt vatten är så mycket godare.

Sen tankar vi full dieseltank i Nyköping och svänger av och väger bilen, accepterar övervikt på ca 50kg, allt över det så tappar vi nog ut vatten ur dunkarna som vi har i garaget. Det som känns tokigt att ta med sig är 2 fyllda gasolflaskor när man vet att vi kommer klara oss på 1.

Nu håller vi tummarna på att bilen väger max 3550 kg i morgon bitti då vi passerar Nyköping, skulle den vågstationen vara stängd så tar vi den i Norrköping. Eller så väger vi oss på båda för vi har gott om tid innan vi ska vara på färjan.

Förresten min semester började precis. :love:
Vågstationen var öppen idag, lycka till,återkom med våg resultat!

Härligt njut av din semester, igår natt var inte rolig, trodde att bilen skulle välta, helt skjut vilken storm blåst vi hade i Seline Kroatien, sov knappt nått. Jag köper vatten här nere, min mage är för känslig så vågar inte chansa. Kör försiktigt!👍😃

När vi var på Krk första gången så tältade ett par bakom husbilen och på kvällen/natten började det regna och storma så båda gick ur tältet och släppte ner det så det blev platt för att det inte skulle blåsa sönder och så la sig killen uppepå tältet i spöregnet för att det inte skulle blåsa bort, medans tjejen satte sig i bilen, på morgonen gav dom sig iväg och förmodligen har dom köpt sig en husbil idag.;)

Vi har med oss myrmedel efter din varning, såg ett annat par som varit på annat ställe i Kroatien där myrorna var många och aggressiva.
Vågstationen var öppen idag, lycka till,återkom med våg resultat!

Om vi våg-ar..
Nä, siffror kommer på fram och bakaxel samt totalvikt.
Husbilen är 6950 cm med bra lastvikt men det var troligen innan markisen mm sattes på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen