- Ort
- Uddevalla
Litet husbilsrelaterade observationer från en resa till Vesterålen, Lofoten och Fv17 nu i juli + augusti (2022). Hela resan tog 28 dagar.
Väldigt mycket husbilar. Nästan fler än vanliga personbilar. Husvagnsekipage var det också en hel del av.
Intensiv trafik från ca Svolvaer ut till Å och där var också vägen som smalast. Omöjligt att mötas på många ställen.
Parkeringsdiciplinen var det litet si och så med. Personbilar på husbilsplatser, husbilar på personbilsplatser när det fanns husbilsplatser, bussar som blockerade p-platser m.m. Gemensamt för alla platser längs vägen, där man kunde parkera, var att de var överfulla från ungefär Reine och ut till Å. Den enda p-markering som respekterades var handikapplatser.
Tyskland stod för den största andelen husbilar.
Norrmännen kom tvåa.
Finnar kom trea tillsammans med fransmän.
Sedan kom italienare, spanjorer, holländare, belgare, österrikare och schweizare
Förvånande få svenskar. I alla fall var jag förvånad.
50% rabatt på färjorna genom att använda "Autopass for Ferje" satt bra. Tjänade drygt 1400 NOK på det. Färjepersonalen som tog upp betalning såg också glada och nöjda ut när de upptäckte att jag fanns i systemet. Åtta färjor blev det och den längsta var naturligtvis från Moskenes till Bodö (ca 4 tim)
Sammanlagt körde jag genom 63 km tunnlar. Den längsta var ca 7.5 km (Svartisentunneln) och den näst längsta 5.7 km (på v76).
Både i tunnlar och på smala vägar gäller det att ha järnkoll på högersidan så man kan hålla till höger så mycket som möjligt för att inte bli av med vänster backspegel.
Inga missöden med bilen förutom att varningslampan för oljebyte började lysa de sista dagarna. Visade sig bero på att km-räknaren som tänder lampan inte hade blivit nollställd när oljan byttes tidigare i år.
Väldigt mycket husbilar. Nästan fler än vanliga personbilar. Husvagnsekipage var det också en hel del av.
Intensiv trafik från ca Svolvaer ut till Å och där var också vägen som smalast. Omöjligt att mötas på många ställen.
Parkeringsdiciplinen var det litet si och så med. Personbilar på husbilsplatser, husbilar på personbilsplatser när det fanns husbilsplatser, bussar som blockerade p-platser m.m. Gemensamt för alla platser längs vägen, där man kunde parkera, var att de var överfulla från ungefär Reine och ut till Å. Den enda p-markering som respekterades var handikapplatser.
Tyskland stod för den största andelen husbilar.
Norrmännen kom tvåa.
Finnar kom trea tillsammans med fransmän.
Sedan kom italienare, spanjorer, holländare, belgare, österrikare och schweizare
Förvånande få svenskar. I alla fall var jag förvånad.
50% rabatt på färjorna genom att använda "Autopass for Ferje" satt bra. Tjänade drygt 1400 NOK på det. Färjepersonalen som tog upp betalning såg också glada och nöjda ut när de upptäckte att jag fanns i systemet. Åtta färjor blev det och den längsta var naturligtvis från Moskenes till Bodö (ca 4 tim)
Sammanlagt körde jag genom 63 km tunnlar. Den längsta var ca 7.5 km (Svartisentunneln) och den näst längsta 5.7 km (på v76).
Både i tunnlar och på smala vägar gäller det att ha järnkoll på högersidan så man kan hålla till höger så mycket som möjligt för att inte bli av med vänster backspegel.
Inga missöden med bilen förutom att varningslampan för oljebyte började lysa de sista dagarna. Visade sig bero på att km-räknaren som tänder lampan inte hade blivit nollställd när oljan byttes tidigare i år.