• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Belysning Koppla in extraljus

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ramlösa
Både personbilen och på husbilen har dimljus som original. Jag har aldrig tyckt mig ha nytta av dem.

För några år sedan bytte jag ut dimljusen på personbilen mot små fjärrljus. Jag hade köpt en ramp med fyra små fjärrljus. Två av dessa monterades med hjälp av lite bockade plåtvinklar i originalfästena. Halogen H9-lamporna byttes mot LED. Relä med "tjuvad" styrspänning från helljuset kopplades in. Vid besiktningar har jag sagt att dimljusen är utbytta mot fjärrljus och kan bara tändas tillsammans med helljus. Då har de inte behövt kolla ljusinställningen.

Ljusbilden är ganska bred och hög men inte så lång. Så de funkar bra för att lysa upp vägkanterna och ger ett bra komplement till helljuset.

Husbilen är en Fiat byggd oktober -20. Jag har länge tänkt ta de resterande två fjärrljusen och sätta på husbilen. Jag fick äntligen tummarna loss efter att jag varit på besiktningen och fått nedslag på felaktigt justerade dimljus. Det löstes genom att koppla bort kontakterna. Dimljusen måste inte fungera och de kan inte klaga på felinställda dimljus om de inte fungerar. Men det fick mig att ta tag i utbytet av dimljusen.

Jag har monterat fjärrljusen och bytt till LED-lampor. De är ännu så länge inte kopplade över relä.

Så nu till frågan. Jag kan säkert hitta styrspänning till reläerna från kabelstammen som går in i strålkastaren. Men kanske någon här vet i så fall vilken färg den kabeln har. Eller ännu bättre om det finns annat lämpligt ställe att hitta styrspänning.
 
Lösning
Inget svar om någon revolutionerande lösning här. Inget svar alls.

Jag tycker om när trådar får ett avslut som visar hur det gick. Så här kommer min lösning.

Jag valde traditionell koppling. Jag tog styrspänning från helljuslampans kontakt och drog ut kabeln i underkant av gummilocket. Vidare till reläet.
Jag kapade pluskabeln på kablaget till dimljusen/extraljusen och drog denna till resp från reläet.
Ett relä till vardera extraljus för att slippa långa kablar från den ena till den andra sidan av bilen.
Eftersom jag har LED både i helljus och i fjärrljusen skulle jag kunnat klara mig med ett relä. Den gemensamma effekten är så låg så att troligen skulle jag klarat mig genom att helt enkelt parallellkoppla fjärrljusen över helljusen...
Inget svar om någon revolutionerande lösning här. Inget svar alls.

Jag tycker om när trådar får ett avslut som visar hur det gick. Så här kommer min lösning.

Jag valde traditionell koppling. Jag tog styrspänning från helljuslampans kontakt och drog ut kabeln i underkant av gummilocket. Vidare till reläet.
Jag kapade pluskabeln på kablaget till dimljusen/extraljusen och drog denna till resp från reläet.
Ett relä till vardera extraljus för att slippa långa kablar från den ena till den andra sidan av bilen.
Eftersom jag har LED både i helljus och i fjärrljusen skulle jag kunnat klara mig med ett relä. Den gemensamma effekten är så låg så att troligen skulle jag klarat mig genom att helt enkelt parallellkoppla fjärrljusen över helljusen. Men det känns lite bättre nu.

Så nu har jag helljus som vanligt samt att fjärrljusen kan endast tändas tillsammans med helljus. Fjärrljusen går fortfarande över dimljusens originalströmbrytare.
 
Lösning
Jag kopplade nyligen in extraljus på min nya bil med adaptiva Led-strålkastare.
Där fanns ju mängder med olika trådar så jag vågade inte klippa något.

Lösningen blev en avkodare i OBD2 diagnosuttaget.
Med en enkel app programmeras det hela efter bilens styrsignaler (man lägger in vilken bil man har).
Avkodaren skickar sedan önskade signaler till relät trådlöst vilket gör att relät kan placeras på önskad plats.
Man kan även välja vilka signaler som ska avkodas, tex helljus, backljus eller parkeringsljus.

Bästa lösningen jag någonsin använt...
 
Jag kopplade nyligen in extraljus på min nya bil med adaptiva Led-strålkastare.
Där fanns ju mängder med olika trådar så jag vågade inte klippa något.

Lösningen blev en avkodare i OBD2 diagnosuttaget.
Med en enkel app programmeras det hela efter bilens styrsignaler (man lägger in vilken bil man har).
Avkodaren skickar sedan önskade signaler till relät trådlöst vilket gör att relät kan placeras på önskad plats.
Man kan även välja vilka signaler som ska avkodas, tex helljus, backljus eller parkeringsljus.

Bästa lösningen jag någonsin använt...
Intressant, har du en länk till avkodaren?
 
Troligen en XBB som jag själv använt flera år för att styra en led-ramp från helljussignalen. Det var för mig bästa sättet att lösa problemet med att xenonljuset bara fick en signal "on" respektive "off" d.v.s. signalen för helljus är inte konstant utan det kommer bara en kort puls som bestämmer om helljuset ska var på eller av, därför gick det inte att använda ett vanligt relä.
XBB finns bl.a. här: https://www.valostore.se/sv/produkt...uFYG-oXMZ2g3V-11gVb5pIMjL83lKtWBoCqTcQAvD_BwE
Det finns säkert andra lösningar också men den här har fungerat bra för mig
 
Ja canbus er kult! Men det kreves en processor og litt annen elektronikk for å avkode. Men det forenkler kablingen en god del, kun 2 signatråder som går gjennom hele systemet med en 120 ohm motstand i hver ende. Ved bruk i bil er det en klar definisjon hvilke pinner er hvilken av de 2 signaltrådene, alle sendere og mottakere er koblet i parallell på canbus og det er kun en måte å gjøre dette på bytter en om på lederene så funker det ikke for noen på busen. En parameter som kan lage problemer er hvilke signalhastighet som benyttes, alle må benytte samme hastighet.
 
Senast ändrad:
Stämmer att det är en XBB.
Har nu även lagt in nya backljus över denna suveräna pryl.
Bara matning och jord till reläet och en pluskabel till lamporna (som givetvis jordas på sitt håll).
Sedan en extra knapp som trådlöst kan styra ljusen separat, tex när släpet är kopplat och man ska försöka koppla in elhandsken....
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen