• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Koordinater adresser

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Varför finns vare sig Adresser eller GPS Koordinater angivna till de platser som läggs ut som platser att stå på?
Skilj också på Riktiga Ställplatser och Parkerings platser!
Ta Avesta som exempel: Folkparken.. men vart ligger Folkparken i Avesta?

SP finns i Avesta på Markusgatan 5.

Folkparken ligger här:A89EE52F-8E7B-4E0E-B1C0-10D1CFDFFCEC.png

Bilagor

• C390E1E7-FEC7-473C-B671-99FFC189E6CA.png
    C390E1E7-FEC7-473C-B671-99FFC189E6CA.png
    4,3 MB · Visningar: 9
Tycker också det är oerhört komplicerat att komma in på forumet och kartsidorna, varför inte direktlänkar

Zoomar du in kartan ser du gatuadresserna:

Skärmbild 2022-05-23 213403.png

Klickar du på den svarta lilla pilen nere längst till vänster startar Maps med adressuppgifter:

Skärmbild 2022-05-23 214809.png

Inget bra exempel dock, beror på hur vi placerar koordinaterna plus Gooles förmåga att översätta till gatuadress

Tryck på pilen i höger bildkant mitt på skärmen, så kommer flikar fram. Så fungerar der i alla fall på min mobil. I en dator hade du sett hela vyn. Men i mobiler är det den själv som begränsar vyn.

Med "Map" menar Jokin det inringade - klicka du dessa åker ett litet högerfönster in/ut, med all info. Scrollar du nedåt i det fönstret ser du koordinaterna

Screenshot_20220523-215201_Chrome.jpg

Här ser du även sökfunktionen, där jag skrivit "Avesta" ...

Tryck på pilen i höger bildkant mitt på skärmen, så kommer flikar fram. Så fungerar der i alla fall på min mobil. I en dator hade du sett hela vyn. Men i mobiler är det den själv som begränsar vyn.
Så man ska Scrolla genom listan och sedan klicka på namnet!?
Varför inte ha den funktionen/info på den bild som man får fram när man klickar på symbolen på kartan?
Väldigt komplicerat uppställt, det bör vara enkelt så ev. medlemmar använder funktionen.

Så man ska Scrolla genom listan och sedan klicka på namnet!?
Varför inte ha den funktionen/info på den bild som man får fram när man klickar på symbolen på kartan?
Väldigt komplicerat uppställt, det bör vara enkelt så ev. medlemmar använder funktionen.
När jag söker en plats och vill ha dess koordinater, söker jag upp platsen på kartan, markerar den och trycker på pilarna på höger sida av skärmen. Då kommer det fram en lista på höger sida med tre flikar. Där väljer jag "map"-fliken varvid platsens information kommer upp överst i listan. Scrollar man ned i denna informationsruta så kommer koordinaterna fram längst ned.

Visst kan jag hålla med om att det är lite oanständigt, men när man väl lärt sig momenten så går det trots allt rätt så fort. Jag vet egentligen inte mycket om kartsystemen, utan har fått lära mig denna sökmetod av våra eminenta webbare. Och nog tror jag att det kan finnas mer sofistikerade kartsystem också med användarvänliga finesser, men då kostar det säker en hel del mer.

Vi abonnerar på en tjänst/produkt, MapHub, som bygger på att man främst letar platser med hjälp av kartan.
I huvudsak ...
  • Flyttar den, zoomar in på t ex Blekinge, kanske vidare på Karlskrona för att t ex se platserna där. Och sedan klickar på ikonen på kartan, läser, och kanske klickar på navigationspilen nere till vänster för att navigera dit
  • Man kan även söka efter en viss plats: Genom klicka fram högerfönstret, skriva in namnet eller del av det, och välja sin plats i den då mycket begränsade listan som visas
Att leta platser i den ofiltrerade totala listan för en grupp är ingen bra idé, vi har ju t ex över 4000 ställplatser.

Glömde påpeka en annan funktion i MapHub;
Om man är intresserade av enbart en viss typ av platser, t ex Friplatser:
  • "Släck" ögat på övriga platstyper så visas enbart Friplatser på kartan = lättare att hitta en plats man är ute efter
Skärmbild 2022-05-25 082757.png

Vi abonnerar på en tjänst/produkt, MapHub, som bygger på att man främst letar platser med hjälp av kartan.
I huvudsak ...
  • Flyttar den, zoomar in på t ex Blekinge, kanske vidare på Karlskrona för att t ex se platserna där. Och sedan klickar på ikonen på kartan, läser, och kanske klickar på navigationspilen nere till vänster för att navigera dit
  • Man kan även söka efter en viss plats: Genom klicka fram högerfönstret, skriva in namnet eller del av det, och välja sin plats i den då mycket begränsade listan som visas
Att leta platser i den ofiltrerade totala listan för en grupp är ingen bra idé, vi har ju t ex över 4000 ställplatser.
Nåja var väl lite Överdrift? 4000 st, de flesta är väl inga iordningställda SP… eller.. 🤗

Nåja var väl lite Överdrift? 4000 st
Snarare tvärtom, det är faktiskt en underdrift.
4405 ställplatser har vi i kartan enligt den definition vi använder.
Då många har sina egna definitioner så kan de kanske tycka annorlunda ibland, vilket är helt okej, men vi måste följa en definition som är heltäckande, den vi använder är beprövad och fungerar bra i det stora hela.

Senast ändrad:
Jag håller med @Erok att det finns förbättringspotential avseende våra kartor. Det är inte så intuitivt hur man kommer vidare när man hittat en plats vare sig det är en husbilsplats eller en upplevelseplats. Det hjälper inte att vi har många platser om användarna tycker det är krångligt. Vet man att man skall trycka på pilen nere till vänster och man vill använda Google maps fungerar det väl OK, men om man vill använda någon annan navigeringsapp på telefonen blir det betydligt mer omständigt.
När man tryckt på symbolen för den intressanta ställplatsen får man upp en ruta med information om ställplatsen men inga koordinater. Då skall man först trycka på en liten pil på högersidan och sedan välja fliken Map. I de flesta fall (beroende på hur mycket information det finns om platsen) ser man inga koordinater här heller förrän man scrollat ner i bilden. Överst visas nämligen precis samma information som på den tidigare bilden. Om man lyckas hitta koordinaterna så står de i två rutor, dvs det blir lite bökigt att kopiera och föra över till t ex Sygic.

Nu vet jag inte alls vad som är möjligt eller omöjligt i kartprogrammet men mitt förslag är enligt den röda rutan i bifogad bild. Koordinaterna skall då vara klickbara för att komma till Google maps men även kopierbara tillsammans för att kunna klistras in i någon annan app
Om inte det går se i vart fall till att koordinaterna står överst när man valt fliken Map så man inte behöver bläddra för att hitta dem. Den andra informationen har man ju redan sett.
Man kan inte förvänta sig att användare älskar att läsa instruktioner eller titta på instruktionsfilmer. Det är för de som vill fördjupa sig i ämnet. Om det inte är tillräckligt enkelt är risken att användarna väljer en annan lösning (klubb/app) även om de innehållsmässigt är sämre.

/CG
Fotö.jpg

Nu vet jag inte alls vad som är möjligt eller omöjligt i kartprogrammet men mitt förslag är enligt den röda rutan i bifogad bild. Koordinaterna skall då vara klickbara för att komma till Google maps
Vi ligger i princip på max vad programmet klarar av.
Klickbara koordinater i denna vy skulle uppfylla precis samma sak som den lilla pilen nere till vänster. (Pilen till vänster om koordinaterna du ritat in)
Att kunna kopiera koordinaterna kanske skulle vara bra, men samtidigt så är det ju väldigt enkelt att trycka på en knapp (pilen till vänster om koordinaterna du ritat in) och låta google ta hand om navigeringen, eller kopiera adressen i det läget hos google.
Vi är väl medvetna om att kartsystemet vi använder har en del att önska, men med tanke på vår vad det kostar så är det himla fantastiskt. :)

Tillägg, //CG jag ser nu när jag läste mer noggrant att du redan hittat pilen nere till vänster. (y)

Senast ändrad:
Alla ändringsförslag måste förstås gå till supporten för MapHub.
Och naturligtvis prioriterar de efter hur många som har önskemål - så man får ha tålamod.

Därmed inte sagt att vi ska tycka till och framföra våra önskemål :).
Vi har ett på kö, att kunna söka på koordinater och geografiska platser på själva kartan (det kan vi nämligen göra som Admins).
Koordinatvisning är ett rimligt och angeläget krav, ska framföras till MapHub teknikerna!

Bara för att svara på din synpunkt om koordinater - Det finns en snabbare väg än att starta Maps;
  • Klicka på pilarna till höger (1)
  • Ett högerfönster fälls ut, skriv in platsen du söker i sökfältet (2)

Skärmbild 2022-05-25 161838.png

Platsen visas på kartan
  • Klicka på platsen i högerfönstret (1)
  • Scrolla ner i högerfönstret så kommer koordinaterna fram (2)
Skärmbild 2022-05-25 161946.png

Tyvärr ör det två separata fält, Lat/Lon.

Eftertanke: Vi får nog betrakta MapHub för vad det är, en karttjänst med vilken man ka lägga in egna POI på en karta.
Tjänsten är inte gjord för husbilister, med rutthantering, navigation, kopplingar till navigatorer, nav-appar etc.

Ska vi komma dit behöver vi ekonomiska muskler. Kompetens på användarnivå har vi att det ryker ;)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen