• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kontrollera din mailadress!

Laddat ner Enpass gratisversion till desktop, du verkar ha bytt program tidigare, fann du någon smidig metod att föra över poster?,
jag har över 230st poster i LastPass visar det sig, ett megajobb att föra över med klipp/klistra
Hade inte så många lösen då jag gick över från lastpass till Enpass Gjorde det manuellt. Däremot från Enpass till 1Password gick det att exportera och importera dock med en del fel som man får justera. Har idag nästan 1100 lösenord i 1Password. Var riktigt smidigt att byta på alla där en av mina mailaddresser stod som "hackad". I mobilen öppnar jag den med fingeravtryck istället för password på de ställen där den inte fyller i direkt. Den kan hantera flera websiter därman har samma login Tex. Amazon där kontot är samma på de olika siterna Tex Tyskland USA England Sverige

Inte hade väl jag kunnat tro, att PayPal med alla sina "säkra" penningtransaktioner någonsin skulle kunna bli hackat...?
Sen blir man också varse, att den räddande ängeln i form av lösenordshanterare i appversion också blir infiltrerade.
Hur man än vänder och vrider sig, så har man tydligen alltid ändan där bak.
Får nog fortsätta, att lagra mina hemliga lösenord i hjärnkontoret ett tag till.

Funderar också på, om man ska spara sina pengar i madrassen istället?
Fast då upptäcker man väl i sinom tid, som det hände sig för mig härom året.
Hittade några sedlar i en gammal bortglömd plånbok och ansiktet sprack upp i ett triumferande leende...
Dom där gamla sedlarna gäller nog inte längre, sa min kära hustru snustorrt, när jag viftade med sedlarna.

Tänk, att ibland får man faktiskt motvilligt erkänna att hon har rätt, ibland... ;)
Men jag nändes inte elda upp sedlarna som Gudrun Schyman,
fast då hade de ju avgivit åtminstone något liten svag värmestrålning som avkastning...

Känner igen den känslan, hittade för några år sedan ett kuvert i låda med 25st utgångna tusenlappar 🥴 🤪
Skickade in dem i 5st rek. brev till myntverket fick tillbaka minus deras avgift, har förträngt hur dyrt de va.
Hittade i höstas en påse med norska utgångna sedlar några tusen, fann en sida på nätet som köpte dem, fick tillbaka skapligt.

Min mejl-adress verkar ha varit på vift 2020 men jag ändrade lösenord 2021 så det borde vara lugnt att behålla samma än så länge…

Har läst på lite hur en lösenordshanterare fungerar. Men hur hjälper den mig i det fall som mitt/mina lösenord blivit stulna?

Har läst på lite hur en lösenordshanterare fungerar. Men hur hjälper den mig i det fall som mitt/mina lösenord blivit stulna?
Egentlig ikke direkte, men den gjør det enkelt å benytte randomiserte løsenord som epqhfs857u4cmzs9h2xkcaeh4u når du bytter pålogging på websiden. Nå støtter chromium dette direkte med sin mulighet til å lagre løsenord - et frittstående program med sikker lagring som kan kopieres er et ekstra nivå av sikkerhet.

Når jeg leser gjennom vurderinger av forskjellige programmer er det ofte hvor moderne brukergrensesnittet er som avgjør.

Set at det finnes en dokumentert svakhet i KeyPassHTTP, men den forutsetter at en endrer fra localhost for kommunikasjon med plugin i webleser og åpner i brannmuren i OS (Windows, MacOS, Linux) for kommunikasjon med modulen. Har en Windows PC så er det kun et litt gammeldags brukergrensesnitt som senker plasseringen på de fleste oversikter. Det finnes utgaver for andre OS som ikke er avhengige av å kjøre under mono eller andre skall for windows kode.

Fördel för mej med en lösenordshanterare är.
Jag behöver bara komma ihåg 1 lösenord.
Den påminner mej regelbundet att byta ut div. lösenord, och föreslår då starka, krångliga lösenord som jag inte skulle komma på själv, smidigt helt enkelt.
Jag vet inte hur jag skulle klara mej utan detta stöd.

Starka egna lösenord är inte helt enkla att hålla i minnet, men kan vara en mening där man t.ex byter ut o mot 0, i mot 1 m.m.
T.ex. Jagg1llarattcyckla1s0lsken är ett ex. på ett mycket starkt lösenord, men ändå hyffsat lätt att hålla i minnet.

En fördel är att du blir påmind att byta lösenorden regelbundet, samt du får förslag på nya starka, minst årligen bör man byta ut dem, du kommer inte att ha samma lösenord på 2 olika inlogg.
Det att ha samma lösenord på fler ställen är riskabelt.

Min första händelse, (5st. totalt) av olika som finns registrerad var redan 2012, då på ett ryskt forum om navigatorer och dess mjukvara.

Hur fungerar lösenordshanterarna om man är två personer om samma dator?
Har inte testat faktiskt, Annelie har sin laptop och jag min, hon är för övrigt hopplös med lösenord, fruktansvärt svaga, och byter bara när hon glömt dem, jag har slutat tjata på henne om att skaffa en lösenordshanterare 😩
Nu har ju hon en jobbdator, så hon får inte installera någonting på den.

Men ni kan kanske använda olika login i Windows, surfa gärna med så kallat "gäst-konto" då kan man inte råka installera något av misstag, i andra ändan är att vara inloggad som administratör, då gäller det att ha koll på vad man gör.

Någon här borde väl redan testat att vara flera användare på samma dator med lösenordshanterare (?)

Har inte testat faktiskt, Annelie har sin laptop och jag min, hon är för övrigt hopplös med lösenord, fruktansvärt svaga, och byter bara när hon glömt dem, jag har slutat tjata på henne om att skaffa en lösenordshanterare 😩
Nu har ju hon en jobbdator, så hon får inte installera någonting på den.

Men ni kan kanske använda olika login i Windows, surfa gärna med så kallat "gäst-konto" då kan man inte råka installera något av misstag, i andra ändan är att vara inloggad som administratör, då gäller det att ha koll på vad man gör.

Någon här borde väl redan testat att vara flera användare på samma dator med lösenordshanterare (?)
Hoppas någon testat och kan ge erfarenheter…

Har inte testat men man har väl då var sin lösenordshanterare. Samma programvara men två konton.

Med KeePass er det rimlig enkelt å ha flere databaser, databasen er kun en fil i filsystemet som gjerne er synkronisert med en cloudservice. Om en har hver sin pålogging på Windows kan en benytte windows kontoen som pålogging - noe jeg ikke vil gjøre selv da det blir litt mindre sikkert.

Hade inte så många lösen då jag gick över från lastpass till Enpass Gjorde det manuellt. Däremot från Enpass till 1Password gick det att exportera och importera dock med en del fel som man får justera. Har idag nästan 1100 lösenord i 1Password. Var riktigt smidigt att byta på alla där en av mina mailaddresser stod som "hackad". I mobilen öppnar jag den med fingeravtryck istället för password på de ställen där den inte fyller i direkt. Den kan hantera flera websiter därman har samma login Tex. Amazon där kontot är samma på de olika siterna Tex Tyskland USA England Sverige

Har testat Enpass i nån dag nu, men jag blir inte kompis med det, saknar automatiken från Lastpass, men jag kanske inte hittat alla funktioner ännu.
Tänkte ge 1Password en chans också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen