• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kontrollera din mailadress!

Där har jag kollat min mejl men den har alltid varnat varenda gång sen dom började med den sidan

"Din mejladress har tyvärr blivit exponerad"

Kollade min och döm om min förvåning, att den inte hade blivit exponerad...
Trodde först, att alla som frågade skulle få samma svar, men så var det alltså icke.
Känns ju alltid lite positivt...

Checkade också två gamla adresser och den ena hade faktiskt varit exponerad 2019.
Spelar ju ingen roll längre, för båda kontona är avslutade sen något år. Där ser man.. :oops:

Jag använder LastPass, den håller reda på mina >120 inloggningsuppgifter, samt föreslår när det är dax att byta, den genererar nya lösenord åt mej.
Helt omöjligt att leva utan den, eller liknande app.

Har selv i mange år benyttet KeePass, har et par ganger under tiden lest gjennom kildekoden for programmet for å kontrollere at det ikke finnes noen bakdør eller lekkasje. Greit med OpenSource :D, har og lagt til en kopling mot Chromium (Chrome og Edge). Den krypterte databasen og den passord beskyttede nøkkelfilen for databasen har jeg et par kopier av på andre skytjenester, arbeidskopien av databasen har jeg løpende oppdatering av på OneDrive.

Internett sikkerhet var en viktig del av mitt profesjonelle liv fra tidlig på 1990 tallet. Min første epost adresse på internett fikk jeg registrert cirka 1985 - det er for lenge siden til at jeg husker helt sikkert hvilket år.

Det finnes i listene konti som jeg har avsluttet for flere år siden. Bedre kontroll er den som ligger som en del av innstillinger på Chromium weblesere, her får en oversikt over hvilke andre tjenester som en fortsatt har samme passord på som de som er lekket ut.

Teknisk sett er det en uting at websider lagrer passord i klartekst, det koster så lite å enveis kryptere før lagring og bruke samme rutine ved pålogging med sammenligning av det krypterte resultat. Nå er den formelle betegnelsen på en slik rutin ikke kryptering, men hashing med salt som lagres først i resultatet. Kryptering forutsetter at det finnes algoritme for dekryptering. Hashing forutsetter at det ikke finnes mulighet for dekoding med en algoritme.

Jag gjorde kollen och fick beskedet att en av mina mailadresser blivit exponerad. Fick också upplysning när och var det inträffat. Det var hos Adobe. Det måste ju innebära att det användarkonto jag har hos dem, som inte är ett mailkonto utan något helt annat men där min maiadress ingår i uppgifterna, har blivit känt. Då är det naturligtvis först och främst mitt lösenord hos Abobe jag behöver byta. Företaget där jag har det aktuella mailkontot, givetvis med ett eget lösnord, är ett annat.

Jag kan tänka mig att en del användare blir lite förvillande av beskedet att mailadressen blivit exponerad, och tror att det är hos mailleverantören det hänt, även om det inte alltid är så. Och därmed byter lösenord på "fel" ställe.

(Ja, naturligtvis är det bra att byta alla sina lösenord då och då.)

Helt korrekt oppfattet Mats. Det er pålogging på diverse websteder som er kompromittert - ikke din mailkonto.I tillegg har webleserne bassert på Chromium en kontroll som varsler om de steder du har brukt samme passord som på kompromitterte servere.

Eftersom jag har ett konto hos PP, som var inblandat i den senaste läckan, så ändrade jag givetvis min inloggning där.
Då har jag iallafall motat Olle i grind så långt. även om jag inte blivit exponerad.

Sen kan det ju också ställa till ett rent elände, att hålla på och byta sina lösenord.
Jag drabbas av minnes-black-out, när jag skulle betala P-avgiften ner på stan häromdagen.

Min inloggning i P-appen hade nollställts (!) och jag kunde för mitt liv inte komma ihåg rätt lösenord.
Så jäkla banalt att inte kunna betala för en ynka p-avgift.
Brottades med olika smarta ord i huvudet men hittar bara inte det rätta?
Läsglasögonen var inte heller med mig och det förbättrade ju inte situationen. :mad:
Blev tvungen att ofrivilligt tjuvparkera i 15 min, (f-låt kommunen för mina synder),
men hade ändå försynen att inte någon P-vakt passerade just då...

Det er en god grunn til å benytte KeePass, LastPass eller en annen passord lagring. Min KeePass er i sync på telefonen så jeg kan grave frem passord underveis om jeg trenger å finne tilbake til et passord jeg ikke benytter ofte.

Det er en god grunn til å benytte KeePass, LastPass eller en annen passord lagring. Min KeePass er i sync på telefonen så jeg kan grave frem passord underveis om jeg trenger å finne tilbake til et passord jeg ikke benytter ofte.
Hur ska man veta vilken tjänst man ska välja?

Jag får ta tillbaka mitt förslag "LastPass" då jag fann detta :eek:

Jag har haft LastPass sedan det kom, säkert 10år sedan och har inte följt med.
Nu blir det att leta upp den bästa appen för lösenordshantering, fyll gärna på med seriösa test/rekommendationer.

Detta känns ok, högt betyg, samt möjlighet att välja bort lagring i molnet
https://www.pcforalla.se/article/2012619/enpass-losenordshanterare-test.html

Jag kör nu 1Password tidigare haft Enpass och Lastpass. Bra är att det uppdateras både i mobilen o datorn oavsett var jag uppdaterar det.

Laddat ner Enpass gratisversion till desktop, du verkar ha bytt program tidigare, fann du någon smidig metod att föra över poster?,
jag har över 230st poster i LastPass visar det sig, ett megajobb att föra över med klipp/klistra

Inte hade väl jag kunnat tro, att PayPal med alla sina "säkra" penningtransaktioner någonsin skulle kunna bli hackat...?
Sen blir man också varse, att den räddande ängeln i form av lösenordshanterare i appversion också blir infiltrerade.
Hur man än vänder och vrider sig, så har man tydligen alltid ändan där bak.
Får nog fortsätta, att lagra mina hemliga lösenord i hjärnkontoret ett tag till.

Funderar också på, om man ska spara sina pengar i madrassen istället?
Fast då upptäcker man väl i sinom tid, som det hände sig för mig härom året.
Hittade några sedlar i en gammal bortglömd plånbok och ansiktet sprack upp i ett triumferande leende...
Dom där gamla sedlarna gäller nog inte längre, sa min kära hustru snustorrt, när jag viftade med sedlarna.

Tänk, att ibland får man faktiskt motvilligt erkänna att hon har rätt, ibland... ;)
Men jag nändes inte elda upp sedlarna som Gudrun Schyman,
fast då hade de ju avgivit åtminstone något liten svag värmestrålning som avkastning...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen