• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Kontinuerlig laddning av lithiumbatteri

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Installerade lithiumbatterier av märket Skanbatt under förra året.

Nu har jag haft dem på kontinuerlig laddning, från laddaren i EBL, under 3 månader.
När jag kollar laddningen så ser jag att spänningen konstant ligger på 13,7V och 0A laddas. Antalet laddcykler ligger kvar på samma nivå som när jag startade laddningen i höstas.

Min slutsats är att den inbyggda BMS’en känner av att batteriet är fulladdat och stoppar laddningen.

Nu till min fråga. Kan batterierna ta skada av att de står på laddning hela tiden, även om de inte tar emot någon laddning?

Kjell
 
Är det inte snarare så att EBL efter fullgjord laddning har sänkt laddspänningen till sitt Float-läge (underhållsladdning) och BMS fortfarande är "öppen"? Float brukar vara c:a 13,8V. Eftersom batteriet är laddat tar det inte emot någon nämnvärd ström.

Om batteriet långsiktigt tar skada eller inte tycks det vara lite olika meningar om. På den Votronic VBCS Triple jag tänker installera samtidigt med lithiumbatterier finns det ett läge som ger 13,2V kontinuerligt, det beskrivs som "adapted to hibernation or storage of a LiFePO4 battery". Den nivån är ju en bit under 13,8V och de måste ju haft någon anledning till att implementera detta, tänker jag. Vintertid kommer jag för säkerhets skull att antingen använda detta läge eller koppla bort batterierna helt.

Men åsikterna är som sagt olika och det tar väl ganska många år innan vi ser svaret.
 
Är det inte snarare så att EBL efter fullgjord laddning har sänkt laddspänningen till sitt Float-läge (underhållsladdning) och BMS fortfarande är "öppen"? Float brukar vara c:a 13,8V. Eftersom batteriet är laddat tar det inte emot någon nämnvärd ström.

Om batteriet långsiktigt tar skada eller inte tycks det vara lite olika meningar om. På den Votronic VBCS Triple jag tänker installera samtidigt med lithiumbatterier finns det ett läge som ger 13,2V kontinuerligt, det beskrivs som "adapted to hibernation or storage of a LiFePO4 battery". Den nivån är ju en bit under 13,8V och de måste ju haft någon anledning till att implementera detta, tänker jag. Vintertid kommer jag för säkerhets skull att antingen använda detta läge eller koppla bort batterierna helt.

Men åsikterna är som sagt olika och det tar väl ganska många år innan vi ser svaret.
Du kan ha rätt i det du skriver, men är det inte så att floatläget stängs av efter ett visst antal timmar? Eller är floatläget öppet hela tiden?
 
Du kan ha rätt i det du skriver, men är det inte så att floatläget stängs av efter ett visst antal timmar? Eller är floatläget öppet hela tiden?

På de laddare jag kollat beskrivningarna av - och det är långt från alla - fortsätter Float kontinuerligt ända till dess en ny laddningscykel triggas igång, t.ex. om nätspänningen slås av/på. Det är ju så blybatterier vill ha det och våra EBL:er är i allmänhet fortfarande avsedda för bly.
 
På de laddare jag kollat beskrivningarna av - och det är långt från alla - fortsätter Float kontinuerligt ända till dess en ny laddningscykel triggas igång, t.ex. om nätspänningen slås av/på. Det är ju så blybatterier vill ha det och våra EBL:er är i allmänhet fortfarande avsedda för bly.
Verkar stämma. Gick in och kollade dokumentationen på min EBL.

F2AB23C4-76E1-40BC-8E5E-0FA6A8CA957B.png
 
Det kan ju också vara så att batteriets BMS inte reagerar på/mäter laddning under en viss nivå trots att laddning sker.
Ja det finns förstås en lägsta detekteringsnivå för strömmätningen.
Det är nog vanligt att BMS förutom att balansera battericellerna bara utgör skydd och kopplar ur batteriet om spänning, temperatur eller ström (?) hamnar i otillåtet område. Så länge laddare och förbrukare fungerar som förväntat inträffar inte detta.
 
Min brutale installasjon av 400Ah Winston LiFeYPO4 batteri i 2013 uten å endre noe på ladeoppsett fra de gamle Gel batteriene fungerer fortsatt uten BMS. Float spenningen ligger nede i et område godt under oppladet ett sted mellom 50% og 80% ladet. 50% er hva som anbefales for langtids lagring av LFP. 80% lading er anbefalt for maksimering av levetiden under bruk.

Skulle likt å vite hvor de setter den optimale spenningen for LFP i store UPS anlegg. Tesla spesifiserer forventet levetid på sine LFP i Tesla 3 til minst 10 år ved cycling 20% til 80% og noe reduksjon av levetid ved cycling utover dette. Ut i fra dette skulle vi være relativt trygge med 13,8 volt vedlikeholdsladning.

Om en trykker på en spenning som er lik eller lavere enn batteriets egenspenning så skjer det ingen ladning. Og egenutladning i LFP er så liten at det vil gå lang tid mellom hver gang cellene kan klare å ta i mot litt mer energi.
 
Som dagens eier av Knuts tidligere bil kan jeg bare bekrefte att batteriene fremdeles lever til tross for sterk misshandel, bla. ved ett uhell tappet ned mot 10-10,5v. De står med konstant ladning fra solcellepanel og ofte 1-2 uker med 230v på vinterstid før ett opphold og nye 1-2 uker når spenningen har droppet litt (bilen har ett lite egenforbruk/lekasjestrøm). Har ikke forsøkt å måle kapasiteten på de så jeg kan ikke si om de er 100% eller 80%, men de leverer uten stort spenningsfall når jeg drar ut 100-120Ah i en 15-20minutter.
 
Sterkt gjort å komme så langt ned, mener EBL stenger av det meste ved 11 volt. Det samme gjør inverteren som satt i bilen. Hvordan er balanseringen nå etter 8 år? Du må vel fortsatt måle dette direkte på cellene med multimeter. Egenforbruket når en ikke har slått av hovedbryteren er målbart, men ikke veldig stort. Tror det er radioen som er største synderen der. Hadde selv mer problemer med startbatteriet selv, det er kun etter lang tid at det får ladning fra bodelen, 1 uke kan være på grensen.
 
Senast ändrad:
Vet ikke helt hva som skjedde, men det var i forbindelse med att jeg måtte ha ut hele dashbordet med rattstamme og gulvmatte pga. noen sprekker som måtte sveises. Bilen sto bare med solcelleladning og jeg tror det ble noe som lå å dro en del strøm fra startbatteriet da div. var koblet fra. Når startbatt. spenningen falt så koblet bilen automatisk bo og startbatt. i parallell. Jeg oppdaget det ikke før sentrallåsen begynte å gå tregt, og da er det lite strøm. Har byttet starbatt. da det jeg hadde var et av de berømte gule biltema AGM, dette satte jeg inn da jeg kjøpt bilen for jeg hadde den gangen ett helt nytt stående. Så til vanlig skal ikke dette skje hvis ikke starbatt. kortslutter i en celle.
Har byttet inverter til en Dometic 2300W ren sinus og byttet radio til en 2 din. DAB/FM. Men det en skal være klar over er att fabrikken har tatt strømmen til CBE bryterpanelet foran i dashbordet fra startbatt. så når du har lyset tent i senkesengen så drar det fra startbatt.
Det er vel 3år siden sist jeg målte balanseringen mellom cellene, men det har tidligere vært minimale avvik.
 
Enligt min förståelse så kan det vara skadligt att underhållsladda LFP över tid, alltså ladda med en "blybatteriladdare", alla förståsigpåare avråder starkt detta, man kan överhuvudtaget inte jämföra LFP med BlySyra, då de skötas helt olika.
Din vilospänning borde vara 13,3V i ditt LFP, så har du 13,7V så pågår en typ av laddning ändå som är skadlig.

En LFP-laddare har bara 3-steg
1.CC=Constant Current, alltså max A vad laddaren klarar.
När spänningen så småningom stiger i LFP så växlar laddaren till
2. CV=Constant Voltage, här sjunker oftast strömmen A, men inte nödvändigtvis, beror på laddarens storlek kontra LFP's storlek, laddaren försöker nu hålla 14,4-14,6V, skiljer lite på märke/modell.
3. Stopp= När LFP har uppnått 14,4-14,6V, eller BMS bryter laddningen.

En Bly/Syra laddare, typ som sitter i EBL har också 3-steg
1. samma som LFP-laddaren
2. samma som LFP-laddaren, men med skillnad på slutspänning beroende på typ av blybatteri, vått=14,4V agm=14,7V
3. Underhållsladdning, konstant, drygt 13,5V


Jag försöker hålla mina LFP runt 50% SoC när de inte används, det kan beroende på BMS vara en liten förbrukning ändå i vila, så man får kolla läget någon gång under vilan.

PS. Jag laddar själv aldrig mina LFP med blyladdare.
 
Som dagens eier av Knuts tidligere bil kan jeg bare bekrefte att batteriene fremdeles lever til tross for sterk misshandel, bla. ved ett uhell tappet ned mot 10-10,5v. De står med konstant ladning fra solcellepanel og ofte 1-2 uker med 230v på vinterstid før ett opphold og nye 1-2 uker når spenningen har droppet litt (bilen har ett lite egenforbruk/lekasjestrøm). Har ikke forsøkt å måle kapasiteten på de så jeg kan ikke si om de er 100% eller 80%, men de leverer uten stort spenningsfall når jeg drar ut 100-120Ah i en 15-20minutter.

Hej Ivar, ja du har ju ett LFP-batteri av mycket hög kvalitet, jag har ett likadant, men jag skulle aldrig våga köra det utan BMS punkt.
Det jag skulle göra i ditt läge att mäta cellspänningarna regelbundet, så inte en cell sjunker mot farligt låg nivå, att bara kolla batterispänningen ger bara halva sanningen. Eller investera i ett bra BMS som klarar dina 120A i 30min, det kostar bara en bråkdel av vad en ny cell i ditt batteri kostar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen