• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Kombinera ett AGM med LiFePO4 i bodelen?

rkoo

Ny Medlem
Medlem
Ort
Rönninge
Bilfabrikat
Fiat Ducato -96 med Knaus-bygge
Hej,

Har två stycken 100Ah AGM-batterier som driver bodelen, laddas primärt via solpanel och MPPT-regulator (har någon switch för att aktivera laddning via generator men blev rekommenderad att aldrig göra det av säljaren. Laddas utan problem med 230V men har ingen aning om utrustningen kring det.
Så mycket mer om 12V-delarna vet jag inte tyvärr.
Att driva kompressorkylen verkar fungera i all evighet så länge det är lite sol då och då men när jag även kör gasolvärmen så säckar ena AGM-batteriet.

Frågan är då, är det ens teoretiskt lämpligt att byta det dåliga AGM-batteriet mot ett LiFePO4-batteri på 100Ah och fortfarande ha kvar det andra AGM? Eller måste man i så fall byta båda eller ersätta båda med bara ett LiFePO4? Att ersätta båda med ett nytt Li lär nog räcka för behovet men då blir det kabelarbete som jag inte känner mig bekväm i att göra göra.
 
Du kan absolut parallellkoppla bly-och LFP-batteri.
En del Hymer-husbilar har denna lösning.
Det skiljer ca.0,5V i vilospänning på dessa batterier, så ditt AGM-batteri kommer att få en liten laddning hela tiden, vilket bara är bra för AGM-batteriet, dock på bekostnad av laddstatusen i LFP-batteriet.
T.ex i "alla" husbilar sker detta när man startar motorn.
 
Du kan absolut parallellkoppla bly-och LFP-batteri.
En del Hymer-husbilar har denna lösning.
Det skiljer ca.0,5V i vilospänning på dessa batterier, så ditt AGM-batteri kommer att få en liten laddning hela tiden, vilket bara är bra för AGM-batteriet, dock på bekostnad av laddstatusen i LFP-batteriet.
T.ex i "alla" husbilar sker detta när man startar motorn.
Om man kör på denna lösning, bör solpanelen/regulatorn då vara inställd för AGM, LiFePO4 eller Wet?
 
Om du tar bort begge AGM 100 Ah batteriene og setter inn ett LFP 100 Ah så får du samme effektive kapasitet som du hadde da AGM batteriene var nye. Om du beholdt det ene AGM så ville den effektive kapasitet bli lavere enn om du kobler vekk det, dette grunne den ekstremt flate spenningskurven for LFP så noe effekt forsvinner i vedlikeholdsladning av AGM batteriet. Under ladning og kjøring så spiller dette ingen rolle, men under forbruk blir det en liten forskjell. Ladeprofil bør velges ut i fra hvordan BMS i LFP batteriet er satt opp. Speningen må vøre så høy at balanseringen av cellene starter, men ikke så høy at overspenning beskyttelsen slår til.
 
Hej,

Har två stycken 100Ah AGM-batterier som driver bodelen, laddas primärt via solpanel och MPPT-regulator (har någon switch för att aktivera laddning via generator men blev rekommenderad att aldrig göra det av säljaren.
Är det något fel i det elektriska eftersom säljaren gav den rekommendationen?
Det är ju annars högst normalt att ladda bodelsbatterier från generatorn under körning.
 
Du kan absolut parallellkoppla bly-och LFP-batteri.
En del Hymer-husbilar har denna lösning.
Det skiljer ca.0,5V i vilospänning på dessa batterier, så ditt AGM-batteri kommer att få en liten laddning hela tiden, vilket bara är bra för AGM-batteriet, dock på bekostnad av laddstatusen i LFP-batteriet.
T.ex i "alla" husbilar sker detta när man startar motorn.

Du kan absolut parallellkoppla bly-och LFP-batteri.
En del Hymer-husbilar har denna lösning.
Det skiljer ca.0,5V i vilospänning på dessa batterier, så ditt AGM-batteri kommer att få en liten laddning hela tiden, vilket bara är bra för AGM-batteriet, dock på bekostnad av laddstatusen i LFP-batteriet.
T.ex i "alla" husbilar sker detta när man startar motorn.
Kan man ha ett LFP-batteri med en batteriavskiljare som reservkraft. Har en diselvärmaren som drar mycket el.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen