- Bilfabrikat
- Fiat Ducato -96 med Knaus-bygge
Hej,
Har två stycken 100Ah AGM-batterier som driver bodelen, laddas primärt via solpanel och MPPT-regulator (har någon switch för att aktivera laddning via generator men blev rekommenderad att aldrig göra det av säljaren. Laddas utan problem med 230V men har ingen aning om utrustningen kring det.
Så mycket mer om 12V-delarna vet jag inte tyvärr.
Att driva kompressorkylen verkar fungera i all evighet så länge det är lite sol då och då men när jag även kör gasolvärmen så säckar ena AGM-batteriet.
Frågan är då, är det ens teoretiskt lämpligt att byta det dåliga AGM-batteriet mot ett LiFePO4-batteri på 100Ah och fortfarande ha kvar det andra AGM? Eller måste man i så fall byta båda eller ersätta båda med bara ett LiFePO4? Att ersätta båda med ett nytt Li lär nog räcka för behovet men då blir det kabelarbete som jag inte känner mig bekväm i att göra göra.
Har två stycken 100Ah AGM-batterier som driver bodelen, laddas primärt via solpanel och MPPT-regulator (har någon switch för att aktivera laddning via generator men blev rekommenderad att aldrig göra det av säljaren. Laddas utan problem med 230V men har ingen aning om utrustningen kring det.
Så mycket mer om 12V-delarna vet jag inte tyvärr.
Att driva kompressorkylen verkar fungera i all evighet så länge det är lite sol då och då men när jag även kör gasolvärmen så säckar ena AGM-batteriet.
Frågan är då, är det ens teoretiskt lämpligt att byta det dåliga AGM-batteriet mot ett LiFePO4-batteri på 100Ah och fortfarande ha kvar det andra AGM? Eller måste man i så fall byta båda eller ersätta båda med bara ett LiFePO4? Att ersätta båda med ett nytt Li lär nog räcka för behovet men då blir det kabelarbete som jag inte känner mig bekväm i att göra göra.