• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Kolla status på bodelsbatteri

Stefan

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Örby
För ett år sedan satte jag på solceller på bilen.
Jag har upplevt bodelsbatterierna som bra - 2 st Varta LFD90 90Ah (CCA 800A), som förmodligen suttit i sedan bilen var ny 2016.
Så även om jag inte upplever några större problem så inser jag att det snart är dags.
Hörde att man kan mäta batteriernas kondition med en mätare som visar CCA.
Så jag skaffade en enkel sådan från Amazon. Medveten om att den antagligen inte är helt tillförlitlig så hoppas jag i alla fall att den ger en fingervisning - åtminstone om jag ställde in den rätt.

Så jag kopplade bort pluspolen kopplade på mätaren och ställde in den på 12V och 800 CCA.
Resultaten jag fick var snarlika på båda batterierna och resultatet blev "Usla"...

Men det vore intressant att få veta vilka värden so ett friskt batteri borde gett:
CCA 62 (Cold Cranking Amps)
SOH 1 (State of Health, %)
SOC 98 (State of Charge, %)
R 41,8 mOhm (Resistans)
Spänning 13.11 V

På de värdena (särskilt SOH) är jag förvånad att jag tycker att de funkat ganska bra.
Men som sagt, en bättre mätare kanske ger andra värden.
 
Du undrar över "vilka värden ett friskt batteri borde gett". Då tänker jag hur vet du att ditt batteri inte är "friskt", dvs att den har tappat något på vägen? Jag har 2 st 7-8 år gamla Lithium batterier som ligger konstant på ca 13,3V på en numera avställd HB utan förbrukning, som laddas bara med solceller. Innan log den på ca 13,2V tills batterierna blev helt urladdade pga ett misstag. Gjorde en laddning (ett batteri åt gången) hemma med en 230V Lithium laddare som livade upp hela paketet. Tittar aldrig på SOC, tycker den visar konstiga värden som jag inte hänger med, SOH däremot känner jag inte alls till... Hur som helst, lycka till Stefan, allt behöver inte vara totalt "svart"!
 
CCA är ett värde på kallstartsförmåga som inte har reell betydelse för ett bodelsbatteri men som ändå ger en uppfattning om hur kapaciteten på batteriet har förändrats med tiden.

Ser själv på mitt startbatteri att CCA värdet sjunker varje år när jag gör mätning på det innan säsongen går igång.

Litar man inte på batteritestarens värde så är ett manuellt test ett alternativ. Ladda ur ett batteri i taget med ungefär 10 % av kapaciteten och se hur lång tid det tar innan man når 11.8 V. Strömstyrkan och tiden som gått tills man når 11.8 V ger ger förbrukad kapacitet som när batteriet var nytt borde ligga på 50-60 % av 90 Ah
 
Dina batterier är vanliga fritidsbatterier, varken gel eller agm.
Batterier är förbrukningsvara så det är bara att köpa nya.
I ditt fall hade jag satsat på ett 100ah lifepo4 med bluetooth och det ger dig mycket längre livslängd än dina fritidsbatterier.
SOH är ju state of health och oavsett om den är 1% eller 30% så är dom slut, fullt normalt med åldern!
 
Jag ser resultaten mer som indikation på att jag bör börja forska i alternativ.
De håller inte laddning så länge som jag tycker att de borde, beroende på förbrukning. Och kalendermässigt så kan jag inte räkna med att få ut så mycket mer ur dem...

Men samtidigt så funkar de ganska bra, så jag känner ingen panik än.
Det var därför jag var nyfiken om man generellt kan lite på dem. Hälsoläget, SOH 1% känns ju som att de kommer att ge upp vilken dag som helst...

Och jag är lite inne på att byta till lifepo4 istället - men där hamnar man ju i en helt annan djungel...
Så det får väl bli en annan tråd (och det finns ju andra trådar att läsa också)
 
Hadde samme sits på vår husbil etter under 6 år, det var kortere driftstid enn tidligere. Tok det store hoppet og satte inn 4 LFP celler uten å endre noe annet. Disse sitter der fortsatt med god kapasitet og det etter nesten 10 år. Den eneste endringen jeg i praksis utførte var større sikring på kabelen fra bilbatteri til bobatteri - 50A som var orginalt holdt ikke, satte inn 80A og det er på grensen - ladet nesten 80A når LFP var nede på omlag 50%. Dagens eier er og her på iHusbil.

I dag ville jeg kun slengt inn et drop in batteri fra en annerkjent leverandør - det finnes mange. Ingen endring annet enn å velge best oppsett på EBL for LFP - det viktige er en float på 14.4V og en standby på 13.6 til 13.8 V. Det siste hindrer overladning og det første gir noe over 90% SOC.
 
Jag ser resultaten mer som indikation på att jag bör börja forska i alternativ.
De håller inte laddning så länge som jag tycker att de borde, beroende på förbrukning. Och kalendermässigt så kan jag inte räkna med att få ut så mycket mer ur dem...

Men samtidigt så funkar de ganska bra, så jag känner ingen panik än.
Det var därför jag var nyfiken om man generellt kan lite på dem. Hälsoläget, SOH 1% känns ju som att de kommer att ge upp vilken dag som helst...

Och jag är lite inne på att byta till lifepo4 istället - men där hamnar man ju i en helt annan djungel...
Så det får väl bli en annan tråd (och det finns ju andra trådar att läsa också)
Var på samma ställe som du för tre år sedan och satte då in ett drop-in LFP batteri från Sunlux, ändrade till LFP inställningar för solcellsregulatorn och inget mer gjordes. Ingen 230 laddare eller DC/DC laddare och allt fungerade utmärkt. Behovet av att hela tiden hålla koll på batterinivån har helt försvunnit och likaså behovet att ha tillgång till elstolpe.
I år monterades en DC/DC laddare kanske lite onödigt. Mer för att gardera vid långdragna regnperioder. Kaffebryggare och brödrost fungerar nu även utan elstolpen.
 
Jag har en "gammal hederlig" analog belastningsmätare som du kan få låna om du vill, eller om du svänger förbi med HB'n.
Med denna typ av mätare belastar du batteriet samtidigt som den hur mycket spänningen faller under mätningen. Enl min åsikt den bästa metoden att mäta batteriers kondition.
 
Dina batterier är vanliga fritidsbatterier, varken gel eller agm.
Batterier är förbrukningsvara så det är bara att köpa nya.
I ditt fall hade jag satsat på ett 100ah lifepo4 med bluetooth och det ger dig mycket längre livslängd än dina fritidsbatterier.
SOH är ju state of health och oavsett om den är 1% eller 30% så är dom slut, fullt normalt med åldern!
Våra AGM är tillverkade 2016, vår verkstad testade dem i våras (april) de var i nyskick praktiskt taget, trodde det var dags att byta till nya AGM med icke.
Håller laddningen väldigt bra ännu, får se om 7 år hur det är då?
Skulle aldrig kasta bort pengar på Litium förrän priser sjunkit med 50%
 
Våra AGM är tillverkade 2016, vår verkstad testade dem i våras (april) de var i nyskick praktiskt taget, trodde det var dags att byta till nya AGM med icke.
Håller laddningen väldigt bra ännu, får se om 7 år hur det är då?
Skulle aldrig kasta bort pengar på Litium förrän priser sjunkit med
Våra AGM är tillverkade 2016, vår verkstad testade dem i våras (april) de var i nyskick praktiskt taget, trodde det var dags att byta till nya AGM med icke.
Håller laddningen väldigt bra ännu, får se om 7 år hur det är då?
Skulle aldrig kasta bort pengar på Litium förrän priser sjunkit med 50%
2st 100ah agm kostar väl typ samma som ett 100ah lifepo4? Så priset är redan rätt.
 
Våra AGM är tillverkade 2016, vår verkstad testade dem i våras (april) de var i nyskick praktiskt taget, trodde det var dags att byta till nya AGM med icke.
Håller laddningen väldigt bra ännu, får se om 7 år hur det är då?
Skulle aldrig kasta bort pengar på Litium förrän priser sjunkit med 50%
Eftersom dina AGM efter 7år är i bra skick, så har du så liten strömförbrukning att ett byte till Litiumbatteri är meningslöst, byt till liknande när de inte klarar ditt behov längre.
 
2st 100ah agm kostar väl typ samma som ett 100ah lifepo4? Så priset är redan rätt.
Litium med förhoppningsvis kvalité kostar betydligt mer än vad 2 AGM på BT kostar med 3 årsgaranti. På fina batteributiken kostar de dubbelt kanske med endast 1 års garanti...
Dessutom tillkommer Laddbooster eller kraftigare Generator på de flesta bilar som orkar ladda litium till 100%, en kostnad på 3-4 tusen med montering.
 
Eftersom dina AGM efter 7år är i bra skick, så har du så liten strömförbrukning att ett byte till Litiumbatteri är meningslöst, byt till liknande när de inte klarar ditt behov längre.
Det är märkligt detta med förbrukning: Vi har kompressorkylskåp Dieselvärmare vattenburen värme med inbyggda fläktar i konvektorerna (Westfalias eget system) kylen går från april till oktober, vi kör hela året ändå är batterierna i bra skick.. Kan vara så att de är i bra skick eftersom de får arbeta nästan kontinuerligt.
Blev samma fenomen när varseljuslagen infördes och startbatteriet fick arbeta hela tiden, startbatterierna höll plötsligt mycket längre! Tidigare fick jag byta batteri på Peugeoten 404D var 3:e år och då använde man bara ljuset i mörker och "sparade" på strömmen med låg fart på fläkten. Enligt en gammal bilelektriker som bytte åt mig på 1970 talet så är det nyttigt för batterierna att jobba, vilket kan stämma bra.
 
Mitt bodels batteri dog på vår resa i Tyskland. Fick tag i en firma som hade batteri och kunde byta till mej. Köpte ett likadant AGM 12v/100ah. Vi har solceller och har inte behov av bättre batterikapacitet
 
Litium med förhoppningsvis kvalité kostar betydligt mer än vad 2 AGM på BT kostar med 3 årsgaranti. På fina batteributiken kostar de dubbelt kanske med endast 1 års garanti...
Dessutom tillkommer Laddbooster eller kraftigare Generator på de flesta bilar som orkar ladda litium till 100%, en kostnad på 3-4 tusen med montering.
Men du kan väl inte jämföra de billigaste agm mot de dyraste lifepo4?
Antingen dyra mot dyra eller billiga mot billiga.
 
Det är märkligt detta med förbrukning: Vi har kompressorkylskåp Dieselvärmare vattenburen värme med inbyggda fläktar i konvektorerna (Westfalias eget system) kylen går från april till oktober, vi kör hela året ändå är batterierna i bra skick.. Kan vara så att de är i bra skick eftersom de får arbeta nästan kontinuerligt.
Blev samma fenomen när varseljuslagen infördes och startbatteriet fick arbeta hela tiden, startbatterierna höll plötsligt mycket längre! Tidigare fick jag byta batteri på Peugeoten 404D var 3:e år och då använde man bara ljuset i mörker och "sparade" på strömmen med låg fart på fläkten. Enligt en gammal bilelektriker som bytte åt mig på 1970 talet så är det nyttigt för batterierna att jobba, vilket kan stämma bra.
Nja elförbrukning från ett batteri är inte nåt märkligt samt mycket lätt att mäta med en enkel shunt. I erat fall så har ni hållt er urladdning av batterierna på en nivå som inte ger för allvarliga skador innan laddningen kommer igång igen.
Era AGM kan rätt skötta leverera ca. 600st cykler, och är era batterier
"i nyskick" fortfarande så har ni inte degraderat dem mycket och har förbrukat relativt få cykler, vilket påvisar en låg elförbrukning.
 
På Amazon finns 100ah lipo4 för 3500kr räknar man på antalet cykler och att ett batteri motsvarar 2 agm så verkar det inte vara någon tvekan om vad man ska välja. 50A brukar de ta max i laddning så det borde räcka med den ordinarie generatorn och om de inte skulle bli helt toppladdade blir det i alla fall bättre eftersom de håller spänningen vid urladdning. De väger inte så mycket så lätt att ta hem när man ställer in bilen, bor man på landet med strömavbrott kan man använda det för belysning hemma och kanske en dieselvärmare som man har utom hus via en ventil för varmluften.
 
På Amazon finns 100ah lipo4 för 3500kr räknar man på antalet cykler och att ett batteri motsvarar 2 agm så verkar det inte vara någon tvekan om vad man ska välja. 50A brukar de ta max i laddning så det borde räcka med den ordinarie generatorn och om de inte skulle bli helt toppladdade blir det i alla fall bättre eftersom de håller spänningen vid urladdning. De väger inte så mycket så lätt att ta hem när man ställer in bilen, bor man på landet med strömavbrott kan man använda det för belysning hemma och kanske en dieselvärmare som man har utom hus via en ventil för varmluften.
Jag håller med Dig Bengtic om fördelar med LiPo4 batterier. För oss, och sannolikt många andra som jagar varje extra kg för att undvika övervikt, var det stor skillnad 14 kg istället för 70 kg.
 
För ett år sedan satte jag på solceller på bilen.
Jag har upplevt bodelsbatterierna som bra - 2 st Varta LFD90 90Ah (CCA 800A), som förmodligen suttit i sedan bilen var ny 2016.
Så även om jag inte upplever några större problem så inser jag att det snart är dags.
Hörde att man kan mäta batteriernas kondition med en mätare som visar CCA.
Så jag skaffade en enkel sådan från Amazon. Medveten om att den antagligen inte är helt tillförlitlig så hoppas jag i alla fall att den ger en fingervisning - åtminstone om jag ställde in den rätt.

Så jag kopplade bort pluspolen kopplade på mätaren och ställde in den på 12V och 800 CCA.
Resultaten jag fick var snarlika på båda batterierna och resultatet blev "Usla"...

Men det vore intressant att få veta vilka värden so ett friskt batteri borde gett:
CCA 62 (Cold Cranking Amps)
SOH 1 (State of Health, %)
SOC 98 (State of Charge, %)
R 41,8 mOhm (Resistans)
Spänning 13.11 V

På de värdena (särskilt SOH) är jag förvånad att jag tycker att de funkat ganska bra.
Men som sagt, en bättre mätare kanske ger andra värden.
Tack Stefan för detta intressanta ämne. Vi har, i början av sommar, bytt startbatteri (äldre än 7år) då den krånglade först i november (ej startade husbilen efter övernattning på vanlig stpl, utan el-stolpe) sedan igen samma problem då husbilen togs från vinterförvaring. Batterikontroll, som gjordes i samband med service (på auktoriserad Fiat verkstad) i maj skulle ha visat att batteriet är OK. Ändå bytte vi batteriet för att undvika ev. start problem som i november.
Då har jag nu fråga - vilken mätare har Du köpt och använt för Dina mätningar? Kan Du bifoga länk?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen