• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kilona försvann inte

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
En enda gång i mitt liv har jag fastat. Jag började direkt när jag vaknade och höll ut ungefär fram till frukost. Det var nog världens kortaste faste period.  Känns skönt att ha världsrekordet i något.

Du får prova en annan metod för att minska i vikt sa hustrun.

Får kanske växa på längden fast det är ju inte så lätt, tror nog jag är för kort till min vikt. Läste i en tidning om något som kallades tallriksmodellen, den går ut på att man fyller halva tallriken med grönsaker, sedan tar man så mycket potatis, köttbullar och sås på den andra halvan. För att få plats med så mycket av potatisen och köttbullarna så staplar man dessa på höjden. Efter ett tag märkte jag att jag aldrig blev mätt så jag tog ett uppläggningsfat som tallrik och helt plötsligt kunde jag äta mig mätt. En ganska trevlig modell, nackdelen var bara att vikten ökade istället för minskade

 Prova en grön vecka sa hustrun, fast hon visste att jag hatade grönsaker.

Ibland får man överraska regeringen där hemma, så jag gick till Ica för att inhandla de grönsaker som jag ansåg vara ätliga. Morötter, gurka, salladsblad, spenat om det nu är någon grönsak, men grönt och gott är det i varje fall. En något förvånad hustru såg på när jag stoppade in alla dessa enligt mina smaklökar goda grönsaker. Den gröna veckan krympte till en grön dag för sedan var grönsakerna uppätna och jag gick något hungrig på kvällen till Mac Donalds och köpte en Big Mac, äntligen var ordningen återställd och jag mätt. Men vikten var fortfarande den samma.

Prova att undvika socker var nästa goda råd från hustrun.

Började genast fundera på detta och för att få lite mer vägledningen gick jag in på Internet för där kan man ju hitta allt, ja, utom lägre vikt förstås. Snart så insåg jag att det nog inte var så lätt att undvika sockret. För hur undviker du detta vita pulver i läsk, godis, vinet, cognacen, för att inte tala om sockret som finns i snapsen. Ge mig en anordning som man kan trycka ut eller ta bort sockret i sagda produkter så jag kan ta bort det innan jag konsumerar. Denna metod var inte bra för mig, för hur skulle jag nu göra när jag skulle blanda en rom och cola?

Läste om någon banan diet som flygvärdinnor använder så jag köpte sex bananer. Vad skall du med så många bananer till, frågade hustrun, göra som flygvärdinnorna, sa jag. Men inte skall du väl bli flygvärdinna, kontrade hustrun blixtsnabbt. Numera har jag lagt bantningen åt sidan letar istället på Internet efter svaret på frågan, hur blir jag längre. Än har jag inte efter 100 timmar hittat svaret, så har någon ett tips.
 
Om man är längre blir ju totalvikten ännu högre om man behåller formfaktorn.
Om man tittar på gamla filmer ser man inga tjocka människor t.o.m. i Usa var de smala.
Om man ger obegränsat med mat till både djur och människor så blir de i de flesta fallen överviktiga och i samma omfattning minskar livslängden och mot slutet livskvaliteten.
 
Om man är längre blir ju totalvikten ännu högre om man behåller formfaktorn.
Om man tittar på gamla filmer ser man inga tjocka människor t.o.m. i Usa var de smala.
Om man ger obegränsat med mat till både djur och människor så blir de i de flesta fallen överviktiga och i samma omfattning minskar livslängden och mot slutet livskvaliteten.
Då har vi nog inte sett samma gamla filmer....
Helan (och Halvan)
Edward Persson, Thor Moden med flera var inte så smala om jag minns rätt...
 
En enda gång i mitt liv har jag fastat. Jag började direkt när jag vaknade och höll ut ungefär fram till frukost. Det var nog världens kortaste faste period.  Känns skönt att ha världsrekordet i något.

Du får prova en annan metod för att minska i vikt sa hustrun.

Får kanske växa på längden fast det är ju inte så lätt, tror nog jag är för kort till min vikt. Läste i en tidning om något som kallades tallriksmodellen, den går ut på att man fyller halva tallriken med grönsaker, sedan tar man så mycket potatis, köttbullar och sås på den andra halvan. För att få plats med så mycket av potatisen och köttbullarna så staplar man dessa på höjden. Efter ett tag märkte jag att jag aldrig blev mätt så jag tog ett uppläggningsfat som tallrik och helt plötsligt kunde jag äta mig mätt. En ganska trevlig modell, nackdelen var bara att vikten ökade istället för minskade

 Prova en grön vecka sa hustrun, fast hon visste att jag hatade grönsaker.

Ibland får man överraska regeringen där hemma, så jag gick till Ica för att inhandla de grönsaker som jag ansåg vara ätliga. Morötter, gurka, salladsblad, spenat om det nu är någon grönsak, men grönt och gott är det i varje fall. En något förvånad hustru såg på när jag stoppade in alla dessa enligt mina smaklökar goda grönsaker. Den gröna veckan krympte till en grön dag för sedan var grönsakerna uppätna och jag gick något hungrig på kvällen till Mac Donalds och köpte en Big Mac, äntligen var ordningen återställd och jag mätt. Men vikten var fortfarande den samma.

Prova att undvika socker var nästa goda råd från hustrun.

Började genast fundera på detta och för att få lite mer vägledningen gick jag in på Internet för där kan man ju hitta allt, ja, utom lägre vikt förstås. Snart så insåg jag att det nog inte var så lätt att undvika sockret. För hur undviker du detta vita pulver i läsk, godis, vinet, cognacen, för att inte tala om sockret som finns i snapsen. Ge mig en anordning som man kan trycka ut eller ta bort sockret i sagda produkter så jag kan ta bort det innan jag konsumerar. Denna metod var inte bra för mig, för hur skulle jag nu göra när jag skulle blanda en rom och cola?

Läste om någon banan diet som flygvärdinnor använder så jag köpte sex bananer. Vad skall du med så många bananer till, frågade hustrun, göra som flygvärdinnorna, sa jag. Men inte skall du väl bli flygvärdinna, kontrade hustrun blixtsnabbt. Numera har jag lagt bantningen åt sidan letar istället på Internet efter svaret på frågan, hur blir jag längre. Än har jag inte efter 100 timmar hittat svaret, så har någon ett tips.
Hahaha, underbart
 
Jag tog en fastevecka i slutet på -70-talet. Inte för att jag var speciellt överviktig utan på den tiden skulle man rensa kroppen från oönskade ämnen och tillhörande vätskor. Man fick bara dricka vissa juicer och buljonger. Lätt var det inte i början och efter ett par dar slog en lindrig huvudvärk till, som gick över efter någon dag.
Men jäklar vilken energi jag fick efter 3-4 dagar! Det gick inte att sitta still och titta på TV, man var tvungen att få utlopp för energin.
Grannarna trodde nog jag var skvatt galen när jag var ute och skottade snö ½12 på natten.
Efter en vecka var allt tillbaka till det normala, och första kvällen frossade vi i (förmodligen ohälsosam) oxfilé med Madeirasås och pommes, och den tidigare så irriterande energin var som bortblåst.
Tur var väl det, annars hade väl grannarna sett till att jag hamnat på dårhus.
(They are coming to take me away, Ha, Ha)
 
Jag har upplevt samma att man får mer energi, mistänker att det går åt ganska mycket energi att bryta ner maten. Huvudvärk får man tror det är viktigt att dricka och få i sej något så att blodsockret inte faller för mycket.
Man går knappast ner i vikt möjligen något men det får man tillbaka efter ett par dagar.
Verkar som om kroppen är inställd på en viss vikt som ökar med åren tror att det beror på hormoner och sånt. Nästan omöjligt att gå ner i vikt eftersom om man slutar äta så går kroppen över i sparläge och det enda som händer är att man fryser. Jag tror att det viktigaste är att inte gå upp när man är yngre.
Jag tror det var Fred Åkerström som brukade vara lite rund plötsligt när man såg honom på tv hade han fått en massa muskler istället förmodligen 50årskris, inte långt därefter gick han bort. Tråkigt det var en av mina favoriter.
 
Det enda effektiva sättet att minska sin vikt är att äta mindre över lång tid. All bantning är mödosam och jobbig, men vill man minska sitt omfång är mindre energiintag den enda vägen.
Hur många har inte genomgått en bantningsperiod för att, när den är över, gå upp i vikt igen, och då till en högre vikt än före bantningen.
Det är bara att hålla ut och äta mindre. Lycka till.
 
Det enda effektiva sättet att minska sin vikt är att äta mindre över lång tid. All bantning är mödosam och jobbig, men vill man minska sitt omfång är mindre energiintag den enda vägen.
Hur många har inte genomgått en bantningsperiod för att, när den är över, gå upp i vikt igen, och då till en högre vikt än före bantningen.
Det är bara att hålla ut och äta mindre. Lycka till.
Och låta det ta tid…
 
Jag tror att man kan banta med felix köttsoppa.
När vätskan är borta så är det 90% morötter så inte mycket kvar av det som den påstås innehålla kött.
Jag tror inte man blir fet av morötter.
Skulle vilja gå ner 10kg som man dragit på sej under 2 år av relativ overksamhet, jag skyller på coronan, då skulle man bli lite piggare och få orken tillbaka. Kanske skulle börja med att köpa batterier till vågen?
 
Vi körde LCHF-metoden ett par år. Första året gick jag ner över 10 kg, men det blev tjatigt med ägg och bacon till frukost varje dag liksom att avstå pilsnerdricka, bröd Pizza m fl godsaker. så när vi slutade var det kört, då började massan att öka. Det var svårt att minska portionerna efter att ha kunnat äta massor med kolhydratfattig och fet kost.
Det enda som hänger kvar är att förbrukningen av pilsnerdricka hålls på en minimal nivå. (Tyvärr).
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen