• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kasta inte pengarna i toaletten

Alla heter Glenn

iAdmin
Admin medlem
Medlem
I början av vårt husbilsresande var vi förvisade, för att vi inte visste något annat, till att köpa dyrt toalettpapper via husbilsfirmorna.
Efter ett tag och lite forskande/ läsande på diverse sidor så hittade vi Floralys toalettpapper på Lidl. Detta använder vi än idag och det fungerar väldigt bra.

När vi sedan tar del av detta, några år gamla testet så verkar det som vi fick / får valuta för pengarna.

Vad använder ni får något toalettpapper?
Detta kan bli tips till nya husbilsägare som liksom vi spenderade onödiga pengar och bokstavligt kastade dessa i toaletten.

Kommer osökt på en historia i ämnet. ;)

För att förklara hur lite en tusendels millimeter är!

När du går på toa och pappret går sönder när du torkar dig. Du ser ingen skit på fingret, men du känner att det luktar.
Då har du en tusendels millimeter på fingret...

Detta kan bli tips till nya husbilsägare som liksom vi spenderade onödiga pengar och bokstavligt kastade dessa i toaletten.

Lambi nyfiber. Vi köpte också de dyra Thetfordpapperen inledningsvis, provade sedan en billigare variant från Biltema men den var ännu sämre till det ”huvudsakliga syftet”. Lambi löser kanske inte upp sig lika snabbt i tanken som Thetfords, men ganska bra ändå.

Tack för tipset om Floralys.

Hade Lidls 2 -lagers först men bytte sedan till 4 -lagers. Verkar som de gjort om det löser sej lätt i vatten fungerar bra i kasetten. Det som inte är bra är det kommunala pappret som trots att det är tunt inte löser sej som det ska används överallt på skolor sjukhus osv. Känns som att staten vill spara pengar på något vis, tror att det är från 50-talet och helt utan någon produktutveckling.

Resirkulerte fiber er garantert dårligst (sämst), myke varianter i nye fiber (Lambi er et typisk slikt) skiller veldig lite mellom merkevarene. Harde tynne er klart i klasse med resirkulerte fiber. Birglas sin kommentar gir oppskriften på testing.

Ett alternativ är ju att göra som vi gör och lägga toapapperet i en pedalhink med plastpåse i. Då väljer man bara det toapapper som känns bäst att torka sig med och det finns inget papper som kan fastna i toatanken

Detta är en vana sen segelbåtstiden då jag flera gånger, mitt i natten, fick ta mig ett bad för att rensa toaavloppet.

Nu uppmanar jag inte alla att göra som vi gör. Men det kan ju vara ett tips.

Ett alternativ är ju att göra som vi gör och lägga toapapperet i en pedalhink med plastpåse i. Då väljer man bara det toapapper som känns bäst att torka sig med och det finns inget papper som kan fastna i toatanken

Detta är en vana sen segelbåtstiden då jag flera gånger, mitt i natten, fick ta mig ett bad för att rensa toaavloppet.

Nu uppmanar jag inte alla att göra som vi gör. Men det kan ju vara ett tips.
Vi gör likadant, papper i en hink med en påse i. Även när barnen var med när de var små.
Vi gjorde likadant på landet med mulltoan. Inget papper i den heller.
Fungerar jätte bra med en hink.

Jag kommer ihåg när vi var på en restaurang på en av Kanarieöarna. Ute på vischan.
Man fick inte slänga papper i toaletten. Pappret skulle ner i hink.
Det fanns ingen toasits. Bara porslinet.
Spola fick man göra genom att hälla i en hink vatten.
Maten kommer jag inte ihåg hur den smakade. Men toa besöket kommer jag ihåg.
Det fungerade också med med en hink.

I början av vårt husbilsresande var vi förvisade, för att vi inte visste något annat, till att köpa dyrt toalettpapper via husbilsfirmorna.
Efter ett tag och lite forskande/ läsande på diverse sidor så hittade vi Floralys toalettpapper på Lidl. Detta använder vi än idag och det fungerar väldigt bra.

När vi sedan tar del av detta, några år gamla testet så verkar det som vi fick / får valuta för pengarna.

Coops eget märke löses upp väldigt bra, prova att lägga en liten bit i ett dricksglas med lite vatten i och skaka om - ungefär som man gör med en drink.

Sedan 1984 har vi köpt billigt fluffigt wc papper hos diverse lågprisbutiker, testade redan då med att lägga vanligt papper och mjukt papper i diskhon och såg hur stor skillnaden var mellan vanligt och fluffigt papper.
Idag är det främst Lidel som vi köper papper hos.
Är dock skillnad: står men still på en Husbilscamping /Campingplats som många gör blir det klumpar ändå i tanken, kör man löses produkterna upp och rinner ut mycket lättare vid tömning.

Problemet med kvarntoa är väl att man måste ha något ställe att dra ut slangen till och tömma.
Jappe hade en sån och körde till tömningen av gråvatten och tömde. Plastpelle tyckte det luktade väldigt mycket.
Har aldrig upplevt det som ett problem att tömma en vanlig kasett förutom att den var tung att bära. Enda gången det var problem var första gången var fel toalettpapper.
Med Lidls aldrig några problem men tycker att de nästan gått över gränsen de faller sönder nästan direkt om det kommer vatten på det. Så det går inte att använda som hushålls papper längre.
Sen har jag som ensam utredare observerat en viktig sak, det beror på vad man äter och viktigast hur mycket
Man kan givetvis inte sitta och äta och dricka en massa utan att det blir problem i mobila enheter.
Blir mycket sånt i semestertider lägger sej som bomull kring hjärtat eller var det fetvadd?
Är förskräckligt vad en T-shirt och shorts och strumpor kan väga när man väger sej eller så står vågen ojämnt eller så är de digitala inte så bra var bättre med de gamla med en skruv man kunde ställa in.
Är det inte äckligt med hundar som skiter och aldrig torkar sej. kliar det så ställer de sej på mattan fäller upp bakbenen och drar sej fram med frambenen. Sen går husse och matte barfota på samma matta......

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen