• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Kamremsfråga

Daniel K

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Luleå
Det sägs ju att kamremmen (Fiat) ska bytas senast efter 4 eller 5 år (har sett olika uppgifter) även om max körsträcka inte är uppnådd eftersom dessa remmar åldras. Jag bytte för några år sedan, då efter sju år och 3000 mil. Den gamla remmen såg väldigt fin ut, ungefär som den nya. Undrar hur man vet att den nya remmen är färsk eller kanske den legat på en lagerhylla i flera år. Finns det något bäst före datum stämplat på nya kamremmar?
 
Sedan en del år hjälper jag skandinaviska husbilsägare att göra servicen på sina bilar när de är nere i Spanien.

Frågan kom upp på ett annat forum i december förra året och jag blev osäker och följande diskussion utväxlades:

Min trådstart:
En medlem kontaktade mig igår och ville ha den stora servicen på sin FIAT baserade husbil, som för första gången kom ut på gatan den 25/4 2018, för 4 år sedan och har sedan dess gått 48 000 km.

Reagerade på att den stora servicen skulle göras redan nu med tanke på bara 4 år och 4800 mil. Fick svaret:
”Enligt Fiat Professional i Xxxxxx (serviceverkstad Xxxxxxxx AB) skall stor service göras vid 4800 mil och att kamremmen skall bytas efter 4 år dvs. i slutet av april.”

Skrev till vår spanska FIAT Verkstad här i Altea igår och frågade om intervallen för den stora servicen. Deras svar som jag fick imorse;
”Con respecto a la caravana que me preguntas no necesita cambio de distribución ya que son 90000 km o 6 años, con lo que ese servicio no es necesario, el cliente debería venir si necesita cambio de aceite completo, porque esto sería lo único que necesaria.”

En förkortade översättning säger; ”Att den stora servicen inkluderande byte av kamrem skall ske vid 90 000 km, eller 6 år. Nu är det bara aktuellt med den lilla servicen, oljebyten, filter och allmän översyn.”

Hur kan man ha så olika serviceintervaller på samma bil i Sverige och Spanien, eller är det någon av dem som ger fel uppgifter. Tacksam för svar från någon som är kunnig i frågan vad som egentligen gäller i Sverige.

Själv har jag pratat med verkstan här i Altea igen nu morgonen och de vidhåller sina uppgifter.

Tommy

I tråden kom det senare fram att FIAT har olika serviceintervaller i olika klimatområdet.

Det aktuella exemplet slutade med en kompromiss, genom att ägaren till bilen väntar ett år och gör servicen efter 5 år när de kommer tillbaka nästa vinter.

Tommy
 
Ja det verkar lite oklart exakt vad som gäller men om man följer servicebokens rekommendation (vilket inte jag gjort:)) så blir det antagligen rätt.
Min fundering här är om den nya remmen vid byte möjligen kan ha legat och åldrats på en lagerhylla. Den kanske rent av är äldre än den rem som ska bytas ut. Kanske det finns någon datummärkning på nya remmar.
 
Senast ändrad:
Ja det verkar lite oklart exakt vad som gäller men om man följer servicebokens rekommendation (vilket inte jag gjort:)) så blir det antagligen rätt.
Min fundering här är om den nya remmen vid byte möjligen kan ha legat och åldrats på en lagerhylla. Den kanske rent av är äldre än den rem som ska bytas ut. Kanske det finns någon datummärkning på nya remmar.
Det finns en kodad information om tillverkningsdatum på kamremmar. En av de största tillverkarna av kamremmar, Gates, tillåter att remmen ligger på lagerhyllan i sju år innan den sätts i bilen. Att åldrandet där är större än på hyllan beror på belastningen remmen utsätts för samt temperaturvariationerna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare
 
Jag undrar om det verkligen är en sådan exakt vetenskap det där med åldrandet av remmarna som biltillverkarna vill få oss att tro.

Om det nu enligt Fiat och remtillverkarna skall vara helt ok att en nytillverkad rem först skall kunna ligga på lagerhyllan i 7 år för att sedan kunna stoppas i en bil och sen köras i minst 9000 mil under ytterligare 6 år utan risk för brott så blir det rätt uppenbart att det finns enorma marginaler och att remmarna knappt åldras.

Jag tror att man sätter en maxtid mellan bytena främst för att det är rimligt med en tidsparameter och man sätter den relativt snävt främst för att det driver intäkter i form av service.
Det är ju inte så att vi läser ofta om rembrott. I princip aldrig skulle jag vilja påstå.
 
Om jag inte minns fel var det en känd skribent här eller bara i hbk som för några år sedan på väg till färjan Italien - spanien fick ras i motorn pga kamremmen om den kuggade eller gick av vet jag inte.
Troligen beror de korta intervallerna mest på garantiåtaganden ganska dyra reparationer. Bilar som det inte brukar hända stora och dyra skador på brukar heller inte ha några specifika intervaller. Min bil t.ex har stötstänger som kroknar om något händer en vanlig bil skrotar man ofta topplocket på och ventilerna. har kostat mej många tusen kronor.
 
Är det inte lite som med en försäkring?
Vi betalar inte för att vi skall få vattenskada (eller vad det nu är) utan om det skulle hända.
Och vi byter inte rem för att den kommer att gå av, utan för att den inte skall gå av?!
Hur jag ligger till med ekonomiskt med hemförsäkring och bilförsäkring? Ligger back på båda. Hur jag ligger till med kamrem? Plus, ingen har gått av.
 
Om jag inte minns fel var det en känd skribent här eller bara i hbk som för några år sedan på väg till färjan Italien - spanien fick ras i motorn pga kamremmen om den kuggade eller gick av vet jag inte.
Troligen beror de korta intervallerna mest på garantiåtaganden ganska dyra reparationer. Bilar som det inte brukar hända stora och dyra skador på brukar heller inte ha några specifika intervaller. Min bil t.ex har stötstänger som kroknar om något händer en vanlig bil skrotar man ofta topplocket på och ventilerna. har kostat mej många tusen kronor.
Jag tror du menar den långa tråden på HBK om ett haveri vid färjeläget utanför Rom. I det fallet var kamremmen bytt ett år tidigare, om jag läser rätt.
 
Ja, pang i Civitavecchia oktober 2019
Jag hade bytt kamrem på en Helsingborgsfirma 8 månader innan. Försäkrinsingenjören bedömde att orsaken till kraschen sannolikt var att montören spänt alltför remmen alltför hårt.
Verkstaden ifråga, en auktoriserad Fiat-dito, ingår inte i den vanliga branschorganisatioen ("Svenska Verkstäder"?), utan en annan ("Alla verkstäder"?). I sina garantier för verkstadsjobb har anslutna verkstäder en klausul som säger att kunden inom 30 dagar efter utfört jobb ska aktivera sin garanti, annars förfaller den.
 
Jag gick på rådet från LF, inte lätt att komma åt en verkstad efter så lång tid. När man dessutom inte kunnat fastslå orsaken exakt. Kunde t ex ha berott på materialfel.
Det var ett helsike att komma så långt som jag gjorde, inklusive en bärgningsskada (man lyckades riva sönder halva stötfångaren bak), få tillbaka pengarna för färja Civitavecchia - Barcelona, tvist med Telia om samtal i Italien, mm mm.

Var noga med att välja en kompetent verkstad för så kritiska ingrepp som kamremsnyte.
 
Kommer ihåg att det var många teorier om vad som hänt jag tror att jag var den ende som talade om felet innan verkstaden hade konstaterat det.
Ofta är det en orsak att kamremmen går av t.ex. att vattenpumpen går sönder den drivs ju ofta av kamremmen eller att spännrullen går sönder. Det behöver inte vara själva kamremmen som är orsaken. Verkstaden kan ofta med okunnigt folk som slarvar och inte följer anvisningar vara orsaken. Det finns speciella verktyg som ska användas för att ställa in rätt remspänning en märkesverkstad måste ju ha dem som ofta är specialtillverkade för rätt motor.
 
Är det inte lite som med en försäkring?
Vi betalar inte för att vi skall få vattenskada (eller vad det nu är) utan om det skulle hända.
Och vi byter inte rem för att den kommer att gå av, utan för att den inte skall gå av?!
Hur jag ligger till med ekonomiskt med hemförsäkring och bilförsäkring? Ligger back på båda. Hur jag ligger till med kamrem? Plus, ingen har gått av.

Visst är det väl så.
Vi blir rädda för konsekvenserna om nu olyckan trots allt skulle vara framme. Det här vet ju exempelvis försäkringsbolagen och det är det dom lever på.

Frågan är väl kanske mest om risken för ett rembrott verkligen står i rätt proportion till vår oro och den nivå på premie vi får betala för ”försäkringen” i form av kanske onödigt täta rembyten.
Risken verkar ju som sagt vara snudd på obefintlig och vi vet ju vem/vilka som tjänar på vår oro.

Givetvis upp till var och en men jag oroar mig inte ett dugg för kamremsbrott p.g.a. slitage eller ålder. Jag byter remmen efter det absolut maximala intervall jag kan tolka ut men normalt mest för andrahandsvärdets skull och för att jag ändå kan göra bytet själv nästan gratis. Nu är jag heller inte tvingad till byte p.g.a. av garantier eller gällande motorskadeförsäkring.

I Bosses fall verkar det t.o.m. vara bytet av remmen som kan ha varit orsaken till haveriet. Intressant att ett av dom extremt få fall av haverier vi läst om faktiskt kan bero på just bytet.
 
Sedan en del år hjälper jag skandinaviska husbilsägare att göra servicen på sina bilar när de är nere i Spanien.

Frågan kom upp på ett annat forum i december förra året och jag blev osäker och följande diskussion utväxlades:

Min trådstart:
En medlem kontaktade mig igår och ville ha den stora servicen på sin FIAT baserade husbil, som för första gången kom ut på gatan den 25/4 2018, för 4 år sedan och har sedan dess gått 48 000 km.

Reagerade på att den stora servicen skulle göras redan nu med tanke på bara 4 år och 4800 mil. Fick svaret:
”Enligt Fiat Professional i Xxxxxx (serviceverkstad Xxxxxxxx AB) skall stor service göras vid 4800 mil och att kamremmen skall bytas efter 4 år dvs. i slutet av april.”

Skrev till vår spanska FIAT Verkstad här i Altea igår och frågade om intervallen för den stora servicen. Deras svar som jag fick imorse;
”Con respecto a la caravana que me preguntas no necesita cambio de distribución ya que son 90000 km o 6 años, con lo que ese servicio no es necesario, el cliente debería venir si necesita cambio de aceite completo, porque esto sería lo único que necesaria.”

En förkortade översättning säger; ”Att den stora servicen inkluderande byte av kamrem skall ske vid 90 000 km, eller 6 år. Nu är det bara aktuellt med den lilla servicen, oljebyten, filter och allmän översyn.”

Hur kan man ha så olika serviceintervaller på samma bil i Sverige och Spanien, eller är det någon av dem som ger fel uppgifter. Tacksam för svar från någon som är kunnig i frågan vad som egentligen gäller i Sverige.

Själv har jag pratat med verkstan här i Altea igen nu morgonen och de vidhåller sina uppgifter.

Tommy

I tråden kom det senare fram att FIAT har olika serviceintervaller i olika klimatområdet.

Det aktuella exemplet slutade med en kompromiss, genom att ägaren till bilen väntar ett år och gör servicen efter 5 år när de kommer tillbaka nästa vinter.

Tommy
Eftersom det är oerhört Dyrt att renovera motorn om remmen går av är det ju inget att diskutera!!
Man ska följa Serviceboken, vår 1:a HB 2001med JTD motorn commonrail 127 hk
råkade ut för rembrott, nu hade vi Garanti på bilen men renoveringen kostade närmare 85 tusen året var 2005 2300 mil ungefär.
Ingen Spansk verkstad lär ta på sig kostnaden trots de säger 9 tusen mil.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen