Sedan en del år hjälper jag skandinaviska husbilsägare att göra servicen på sina bilar när de är nere i Spanien.
Frågan kom upp på ett annat forum i december förra året och jag blev osäker och följande diskussion utväxlades:
Min trådstart:
En medlem kontaktade mig igår och ville ha den stora servicen på sin FIAT baserade husbil, som för första gången kom ut på gatan den 25/4 2018, för 4 år sedan och har sedan dess gått 48 000 km.
Reagerade på att den stora servicen skulle göras redan nu med tanke på bara 4 år och 4800 mil. Fick svaret:
”Enligt Fiat Professional i Xxxxxx (serviceverkstad Xxxxxxxx AB) skall stor service göras vid 4800 mil och att kamremmen skall bytas efter 4 år dvs. i slutet av april.”
Skrev till vår spanska FIAT Verkstad här i Altea igår och frågade om intervallen för den stora servicen. Deras svar som jag fick imorse;
”Con respecto a la caravana que me preguntas no necesita cambio de distribución ya que son 90000 km o 6 años, con lo que ese servicio no es necesario, el cliente debería venir si necesita cambio de aceite completo, porque esto sería lo único que necesaria.”
En förkortade översättning säger; ”Att den stora servicen inkluderande byte av kamrem skall ske vid 90 000 km, eller 6 år. Nu är det bara aktuellt med den lilla servicen, oljebyten, filter och allmän översyn.”
Hur kan man ha så olika serviceintervaller på samma bil i Sverige och Spanien, eller är det någon av dem som ger fel uppgifter. Tacksam för svar från någon som är kunnig i frågan vad som egentligen gäller i Sverige.
Själv har jag pratat med verkstan här i Altea igen nu morgonen och de vidhåller sina uppgifter.
Tommy
I tråden kom det senare fram att FIAT har olika serviceintervaller i olika klimatområdet.
Det aktuella exemplet slutade med en kompromiss, genom att ägaren till bilen väntar ett år och gör servicen efter 5 år när de kommer tillbaka nästa vinter.
Tommy