• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Kabelgenomföring i taket

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
Jag har en kabelgenomföring till parabolen på taket och skall nu upp med solpaneler och mobilantenn på taket samtidigt som parabolen skall ner.
Genomföringen med tillhörande tätning är för endast en rund och fin kabel.

Några tips på hur jag kan få igenom flera mindre kablar genom gummitätningen och samtidigt få det tätt?
Jag funderar på om man kan använda ett 3-4cm långt VP-rör som precis rymmer kablarna och som samtidigt går i tätningen sen fylla röret runt kablarna med någon tätningsmassa eller flexibelt lim. Skulle det funka?

Är det någon som har andra tips på att få det tätt?
Eller skall jag bara bita i det sura och ta upp nya genomföringar i taket?

Jag har en kabelgenomföring till parabolen på taket och skall nu upp med solpaneler och mobilantenn på taket samtidigt som parabolen skall ner.
Genomföringen med tillhörande tätning är för endast en rund och fin kabel.

Några tips på hur jag kan få igenom flera mindre kablar genom gummitätningen och samtidigt få det tätt?
Jag funderar på om man kan använda ett 3-4cm långt VP-rör som precis rymmer kablarna och som samtidigt går i tätningen sen fylla röret runt kablarna med någon tätningsmassa eller flexibelt lim. Skulle det funka?

Är det någon som har andra tips på att få det tätt?
Eller skall jag bara bita i det sura och ta upp nya genomföringar i taket?
Du kan ju ta bort genomföringen och limma en ny, det hade jag valt

Finn en vanntett boks for utendørs installasjoner og lim den til taket med et PU lim. Borr hull for kabelgjennomføring gjennom denne boksen og installer kablene - for ekstra sikkerhet legg på endel PU lim inne i boksen rundt kabelføringene. Tetting rundt en bunt med kabler er vanskelig å få tett. en slik boks gir separate utganger for mange kabler med innebygd tetning som ett kan forsterkes med PU lim. Om det er et eksisterende eler nytt hull i taket gjennom bunnen på en slik koblingsboks har mindre betydning. Bruk gjerne ende PUmasse i hullet rundt og mellom kablene, dette hindrer slitasje på isolasjon.

Ja då får det nog bli en helt ny genomföring.

Helst vill man få tag på en rejäl box med gott om plats och möjlighet till flera utgångar. Den vanliga plastskiten till utomhusdosa trasslade jag med på en tidigare bil.

Jag skall upp på taket och titta hur det ser ut idag

Ja en sån genomföring har jag liggandes. Den funkar kanon om man har två runda kablar som skall igenom.
Jag behöver genomföringar både för solpanelerna och för antennen. Bara antennen har 5 ledare...

Det måste nog bli en kopplingsdosa som man kan borra i och öppna locket på för att se till att blir tight och verkligen tätat.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-005-2000055066 er en av flere med forskjellig antall kabelutganger, om en supplerer med https://www.biltema.se/bygg/elinsta...jer/kabelforskruvning-m-ganga-2-st-2000051760 i rett dimensjon for kablene så får en IP65 tetning, med hellimt til taket og gjennomgang inne i boksen blir det en stabil løsning. Fyller en hullet i taket med en PU masse blir dette en meget bra løsning. Mener det er 3 til 12 kabelhull i de forskjellige boksene i serien. En liten advarsel dette er ikke et lavpris produkt, ser ut som et produkt for et profesjonelt marked - selv om jeg ikke har hatt mulighet for å ta og føle på produktene. Har sett på tilsvarende produkter her nede og jeg ville legge på litt ekstra tetning med PU masse inne i boksen før jeg skrudde på lokket.

Tack för bra tips.
Nästa steg blir att måtta in solpanelerna på taket för att se kabellängder och sen kabeldimensioner så jag kan handla hem kabel, dosor/dosa och kabelgenomföringar.
Sånt här vill man ju inte börja riva loss innan man har allt hemma för att göra klart. Bara man lutar stegen mot husbilen skall det väl börja regna..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen