• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Jätteförlust för Gotlandsbolaget, får konsekvenser för oss

27956812-BB89-4FEB-B06B-8DEC7B50CB39.jpeg
De rusande bränslepriserna blev ett hårdare slag för Gotlandsbolaget än pandemin. När koncernen under tisdagen redovisade bokslutet för 2022 stod det klart att Destination Gotland och Hansa Destinations står för nära en halv miljard i förlust.

För att möta kostnadsökningarna och även för att säkerställa att inte behöva använda rysk energi, genomförde Destination Gotland ett byte av bränsle från LNG till MGO på färjorna Gotland och Visby under slutet av året.

– Det kommer att ge ett hack i kurvan på vår klimatfärdplan. Vi har för avsikt att återgå till fossilgas och biogas så snart prisbilden medger och vi kan säkerställa gasens ursprung, säger Rederi AB Gotlands vd, Håkan Johansson.

Satte Hansa Destinations på paus​

Åtgärderna täckte dock inte kostnadsökningarna och under fjärde kvartalet eskalerade förlusten inom färjetrafiken, varför beslut togs att inte längre bedriva Hansa Destinations linje Nynäshamn–Rostock under 2023 samt att justera Destination Gotlands biljettpriser. Det är enligt Håkan Johansson två svåra, men nödvändiga beslut.

– Destination Gotland beslutade om justerade priser på biljetter och frakt för 2023, vilket har bidragit till en lokal debatt om Gotlandstrafikens finansiering. Gotland har med sitt ö-läge särskilda behov att säkerställa en effektiv trafik året runt, då sjövägen är den primära vägen för resenärer och frakt, och därför upphandlar Trafikverket färjetrafiken till ön. När priset på drivmedel stabiliseras på en lägre nivå, kommer vi att reflektera detta i biljettpriserna, säger han.

Operationella utmaningar​

När det gäller Hansa Destinations är inte de ökade drivmedelskostnaderna enda orsaken till att linjen sattes på paus.

– Operationella utmaningar och svårigheter att säkra tillräcklig godsvolym gör att verksamheten inte bedöms vara finansiellt gångbar. Vi byggde upp viktigt kunskapskapital under den tid vi drev linjen och utvärderar nu en möjlig fortsättning från 2024, säger han.
Källa:Sjöfartstidningen

För oss med husbilar är det tråkiga nyheter som får konsekvenser. En populär och fin Husbilsdestination som Gotland, blir för de flesta av oss avsevärt dyrare på grund av kraftigt ökade biljettpriser. Deras fina färjeförbindelse med kontinenten, Nynäshamn - Rostock, som förkortade resvägen för oss som bor norr om Mälardalen, avslutades vid nyåret. Vi får hoppas att förutsättningarna förbättrats till 2024, så en omstart kan ske.

Tommy
 
Visa bilaga 24163
De rusande bränslepriserna blev ett hårdare slag för Gotlandsbolaget än pandemin. När koncernen under tisdagen redovisade bokslutet för 2022 stod det klart att Destination Gotland och Hansa Destinations står för nära en halv miljard i förlust.

För att möta kostnadsökningarna och även för att säkerställa att inte behöva använda rysk energi, genomförde Destination Gotland ett byte av bränsle från LNG till MGO på färjorna Gotland och Visby under slutet av året.

– Det kommer att ge ett hack i kurvan på vår klimatfärdplan. Vi har för avsikt att återgå till fossilgas och biogas så snart prisbilden medger och vi kan säkerställa gasens ursprung, säger Rederi AB Gotlands vd, Håkan Johansson.

Satte Hansa Destinations på paus​

Åtgärderna täckte dock inte kostnadsökningarna och under fjärde kvartalet eskalerade förlusten inom färjetrafiken, varför beslut togs att inte längre bedriva Hansa Destinations linje Nynäshamn–Rostock under 2023 samt att justera Destination Gotlands biljettpriser. Det är enligt Håkan Johansson två svåra, men nödvändiga beslut.

– Destination Gotland beslutade om justerade priser på biljetter och frakt för 2023, vilket har bidragit till en lokal debatt om Gotlandstrafikens finansiering. Gotland har med sitt ö-läge särskilda behov att säkerställa en effektiv trafik året runt, då sjövägen är den primära vägen för resenärer och frakt, och därför upphandlar Trafikverket färjetrafiken till ön. När priset på drivmedel stabiliseras på en lägre nivå, kommer vi att reflektera detta i biljettpriserna, säger han.

Operationella utmaningar​

När det gäller Hansa Destinations är inte de ökade drivmedelskostnaderna enda orsaken till att linjen sattes på paus.

– Operationella utmaningar och svårigheter att säkra tillräcklig godsvolym gör att verksamheten inte bedöms vara finansiellt gångbar. Vi byggde upp viktigt kunskapskapital under den tid vi drev linjen och utvärderar nu en möjlig fortsättning från 2024, säger han.
Källa:Sjöfartstidningen

För oss med husbilar är det tråkiga nyheter som får konsekvenser. En populär och fin Husbilsdestination som Gotland, blir för de flesta av oss avsevärt dyrare på grund av kraftigt ökade biljettpriser. Deras fina färjeförbindelse med kontinenten, Nynäshamn - Rostock, som förkortade resvägen för oss som bor norr om Mälardalen, avslutades vid nyåret. Vi får hoppas att förutsättningarna förbättrats till 2024, så en omstart kan ske.

Tommy
Hej. Den gick nog inte med någon vinst under den tid som den gick men vill dom vara bäst på miljöområdet så får vi bita i det sura äpplet tyvärr.
Mvh Umebo
 
För oss med husbilar är det tråkiga nyheter som får konsekvenser. En populär och fin Husbilsdestination som Gotland, blir för de flesta av oss avsevärt dyrare på grund av kraftigt ökade biljettpriser.

Tommy
Om man tittar på färdad distans är en resa till Gotland prisvärd i jämförelse med priset för de korta resorna Helsingborg/Helsingör + Rödby/Puttgarden
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen