• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Jämförelse av dieselförbrukning med svensk och kontinental diesel

Har åkt på likadan beläggning i norra spanien på högplatån som är där. Det var ishalka och dimma som gjorde att det lade sig is på bilen när man körde.
Asfaltgruset kom på 60-talet och på den tiden hade man härdade vindrutor som endast hölls fast av gummilisten.
När vägen var nylagd såg man glaskross eftersom många int åkte 50km utan körde som vanligt och vid möte blev rutan plötsligt mjölkvit ibland kom rutan in i bilen som en massa glassplitter ibland höll den ihop en stund. Problemet med den grova asfalten är att att stenarna inte håller ihop vid växlande väder sen får man lätt vatten i asfalten med frostsprängning mycket tack vare lastbilarna.
Hej. De är nog bra men att vi får bättre Disel i Sverige. Men jag har kört både disel bilar men avgasrening och utan avgasrening och airblue rening största skillnaden vad jag har märkt är på airblue motorer. Kan ha med avgasrening att göra men det är väl bättre med bilar med avgasrening.
Mvh Umebo
 
Hej. De är nog bra men att vi får bättre Disel i Sverige. Men jag har kört både disel bilar men avgasrening och utan avgasrening och airblue rening största skillnaden vad jag har märkt är på airblue motorer. Kan ha med avgasrening att göra men det är väl bättre med bilar med avgasrening.
Mvh Umebo
Airblue? Du måste väl mena Adblue.... Kjell
 
Kan det vara så att avgasreningen går in och påverkar förbrukningen när man byter bränsle? De bilar jag och bekanta kört har ingen avgasrening de är för gamla.
Hej. Nej det tror jag inte men avgasreningen kanske får en annan inverkan innan Adblue så med olika intervallet så skulle partiklar brännas bort i partikelfilter då med hjälp av mer disel. Nu ska Adblue hjälpa till med att rena så det kan vara där som inverkan är.
Mvh Umebo
 
Det går åt bränsle för att rensa/regenerera partikelfiltret (DPF) sotet eldas upp med hjälp av diesel.
Mer sot från motorn ger högre förbrukning pga oftare regenerering av DPF.
Den Svenska dieseln skapar mindre sot än EN590 diesel, allt annat lika. (det är därför den finns)
Det skulle innebära att en bil som körs på EN590 får högre förbrukning på grund av att regenerering behöver utföras oftare.
(i teorin)

AdBlue används för att bära ammoniak in i kemin som rensar avgaserna från Nox, kväveoxider.
Ju effektivare motor desto mer Nox bildas, och då går det åt mer AdBlue för att hålla ner Nox innehållet i avgaserna som lämnar avgasröret.

Där det KAN ge en fördel för EN590 VS MK1 diesel är på motorer som inte är common rail.
I dessa högtrycksradpumpar, högtrycksradialpumpar skapas insprutningstrycket genom flödesmotståndet mellan pumpkolv och spridarspetsen, samt fjädrarna i spridaren. Fjädrarna mattas med tiden.
Allt slitage kommer att sänka insprutningstrycket.

I common rail system finns det tryckgivare som med hjälp av mjukvara reglerar insprutningstrycket. Detta förändras inte över tid.

En annan faktor är att EN590 vad jag vet har högre viskositet än MK1, med MK1 ökar läckaget mellan pumpkolv och cylinder VS EN590.
Detta sänker också insprutningtrycket.

  • Med lågt insprutningstryck kommer motorn att dra mer eller mycket mer bränsle än om trycket var enligt specifikation.
 
Hej. Nej det tror jag inte men avgasreningen kanske får en annan inverkan innan Adblue så med olika intervallet så skulle partiklar brännas bort i partikelfilter då med hjälp av mer disel. Nu ska Adblue hjälpa till med att rena så det kan vara där som inverkan är.
Mvh Umebo
Adblue-insprutningen sker väl ofta efter partikelfiltret och inte innan?

(Jag vet att en del lite mer avancerade lösningar har två insprutningspunkter, men den första/tidigare är mest till för fasen innan motorn nått normal arbetstemp)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen