- Ort
- Skutskär
Att jämföra bränsleförbrukningen med olika bränslen kan förstås bara göras korrekt om bilen körs på exakt samma sätt med resp bränsle. Allt annat blir mer eller mindre fel men jag gjorde ändå en liten uppföljning av förbrukningen vid vår nyligen avslutade resa Sverige-Danmark-Tyskland-Holland-Belgien-Frankrike-Tyskland-Danmark-Sverige. Bilen är en Fiat 2,3 150 hk Euro 6. Förbrukning och snitthastighet har jag tagit från färddatorn, som nollställdes innan resans start i Sverige och nollställdes igen första gången vi tankade utomlands, i Tyskland. Färddatorns snittförbrukning för hela resan jämfördes vid hemkomst med tankade litrar och total körsträcka och stämde exakt överens.
I Sverige och de flesta andra länder åkte vi både motorväg och mindre vägar. På motorväg så ofta det gick med farthållaren, inställd på lite drygt 100 km/h (2000 rpm). Om det var mycket trafik, vilket det oftast inte var, blev det istället en blandning mellan att lufsa en stund i högerfilen i 80-90 och att gasa lite mer ibland och göra några omkörningar. På mindre vägar bestämde hastighetsbegränsningarna eller trafikflödet hastigheten. AC var avslagen hela tiden. Bilen var tyngst lastad i början av resan. Vinden var oftast svag eller måttlig, tydlig motvind som märktes i bilen var det bara de sista 15-20 milen.
Efter den första tankningen utomlands var det naturligtvis en blandning av svensk och tysk diesel i tanken, andelen svensk var ungefär 45%. För varje ny tankning minskade förstås andelen kvarvarande svensk diesel, i slutet bör den ha varit c:a 3%. Alla tankningar gjordes med standarddiesel, inte med den dyrare "supervariant" som fanns på en del mackar.
Med svensk diesel: körsträcka 115,9 mil; snitthastighet 73 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil
Efter tankningar utomlands: körsträcka 337,7 mil; snitthastighet 66 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil (!)
Jag hade väntat mig en lägre förbrukning utomlands. Kanske beror den uteblivna skillnaden på mer kuperad terräng (tveksamt) eller på mer tempoväxlingar i trafiken? Å andra sidan var snitthastigheten tydligt lägre.
Var bilen piggare med med den utländska dieseln? Jag märkte inget sådant utomlands men där var det iofs sträckor vi inte åker så ofta. Sista sträckan innan vi tankade svenskt igen var Vätternleden norrut från Jönköping som vi åkt många gånger och där det finns några sega uppförsbackar. Där kändes bilen precis som vanligt .
I Sverige och de flesta andra länder åkte vi både motorväg och mindre vägar. På motorväg så ofta det gick med farthållaren, inställd på lite drygt 100 km/h (2000 rpm). Om det var mycket trafik, vilket det oftast inte var, blev det istället en blandning mellan att lufsa en stund i högerfilen i 80-90 och att gasa lite mer ibland och göra några omkörningar. På mindre vägar bestämde hastighetsbegränsningarna eller trafikflödet hastigheten. AC var avslagen hela tiden. Bilen var tyngst lastad i början av resan. Vinden var oftast svag eller måttlig, tydlig motvind som märktes i bilen var det bara de sista 15-20 milen.
Efter den första tankningen utomlands var det naturligtvis en blandning av svensk och tysk diesel i tanken, andelen svensk var ungefär 45%. För varje ny tankning minskade förstås andelen kvarvarande svensk diesel, i slutet bör den ha varit c:a 3%. Alla tankningar gjordes med standarddiesel, inte med den dyrare "supervariant" som fanns på en del mackar.
Med svensk diesel: körsträcka 115,9 mil; snitthastighet 73 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil
Efter tankningar utomlands: körsträcka 337,7 mil; snitthastighet 66 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil (!)
Jag hade väntat mig en lägre förbrukning utomlands. Kanske beror den uteblivna skillnaden på mer kuperad terräng (tveksamt) eller på mer tempoväxlingar i trafiken? Å andra sidan var snitthastigheten tydligt lägre.
Var bilen piggare med med den utländska dieseln? Jag märkte inget sådant utomlands men där var det iofs sträckor vi inte åker så ofta. Sista sträckan innan vi tankade svenskt igen var Vätternleden norrut från Jönköping som vi åkt många gånger och där det finns några sega uppförsbackar. Där kändes bilen precis som vanligt .