• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Jämförelse av dieselförbrukning med svensk och kontinental diesel

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
Att jämföra bränsleförbrukningen med olika bränslen kan förstås bara göras korrekt om bilen körs på exakt samma sätt med resp bränsle. Allt annat blir mer eller mindre fel men jag gjorde ändå en liten uppföljning av förbrukningen vid vår nyligen avslutade resa Sverige-Danmark-Tyskland-Holland-Belgien-Frankrike-Tyskland-Danmark-Sverige. Bilen är en Fiat 2,3 150 hk Euro 6. Förbrukning och snitthastighet har jag tagit från färddatorn, som nollställdes innan resans start i Sverige och nollställdes igen första gången vi tankade utomlands, i Tyskland. Färddatorns snittförbrukning för hela resan jämfördes vid hemkomst med tankade litrar och total körsträcka och stämde exakt överens.

I Sverige och de flesta andra länder åkte vi både motorväg och mindre vägar. På motorväg så ofta det gick med farthållaren, inställd på lite drygt 100 km/h (2000 rpm). Om det var mycket trafik, vilket det oftast inte var, blev det istället en blandning mellan att lufsa en stund i högerfilen i 80-90 och att gasa lite mer ibland och göra några omkörningar. På mindre vägar bestämde hastighetsbegränsningarna eller trafikflödet hastigheten. AC var avslagen hela tiden. Bilen var tyngst lastad i början av resan. Vinden var oftast svag eller måttlig, tydlig motvind som märktes i bilen var det bara de sista 15-20 milen.

Efter den första tankningen utomlands var det naturligtvis en blandning av svensk och tysk diesel i tanken, andelen svensk var ungefär 45%. För varje ny tankning minskade förstås andelen kvarvarande svensk diesel, i slutet bör den ha varit c:a 3%. Alla tankningar gjordes med standarddiesel, inte med den dyrare "supervariant" som fanns på en del mackar.

Med svensk diesel: körsträcka 115,9 mil; snitthastighet 73 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil
Efter tankningar utomlands: körsträcka 337,7 mil; snitthastighet 66 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil (!)

Jag hade väntat mig en lägre förbrukning utomlands. Kanske beror den uteblivna skillnaden på mer kuperad terräng (tveksamt) eller på mer tempoväxlingar i trafiken? Å andra sidan var snitthastigheten tydligt lägre.

Var bilen piggare med med den utländska dieseln? Jag märkte inget sådant utomlands men där var det iofs sträckor vi inte åker så ofta. Sista sträckan innan vi tankade svenskt igen var Vätternleden norrut från Jönköping som vi åkt många gånger och där det finns några sega uppförsbackar. Där kändes bilen precis som vanligt .
 
Min bil drar normal 1,07 ,har nu kört 150 mil genom Tyskland och Frankrike snittet ligger på 0,95, huvudsakligen motorväg 95-100 kmh,vilket är något högre fart än hemma.
Har tankat vanlig standard diesel, en faktor kan vara mer trafik, vilket gör att du slipper klyva luften själv ,som på ganska öde svenska vägar .
 
Med förra husbilen låg vi i princip aldrig under 100Kmh här hemma då tillfälle gavs, och trots att vi körde 125-135kmh i Tyskland så drog den betydlig mycket mindre, samma resultat ALLA gånger vi åkte genom Tyskland.

Jag tror skillnaden blir större ju hårdare man pressar husbilen, en personbil märker man nog knappast någon skillnad på, tydligen verkar skillnaden minska/utebli då man fiskör husbilen också.

Jag kör inte på någon färddator utan räknar ut på det gamla hederliga sättet som förmodligen är det mest korrekta.
 
Det är mycket troligt att en modern dieselmotor med högtrycksinsprutning kan få en bättre förbränning även av sämre diesel.
Har man sen ett antal hästkrafter mer än man behöver jobbar säkert motorn i ett bättre läge än man som jag med gammal motor klen 73hk som ofta får arbeta på max.
Där innebär det extra krafttillskottet och särskilt då med super dieseln att man inte behöver växla ned och kan ta backarna på ett enklare sätt. När man tankat i sverige har man märkt efter några kilometer att gaspedalen får ett annat läge och att när man kommer hemåt att gamla hemvana backar måste det växlas, vilket jag inte gjorde sist med extrastark diesel från tyskland.
Samma upplevde jag när jag körde hem från kroatien med vw caddy att bilen verkade ha tappat orken efter tankningen. Den hade bara 65hk och en del av dom var nog inte kvar i stallet.
Har upplevt det motsatta när man tankar i tyskland på väg ner känns det som om det var medvind.
Man märker också att man inte behöver tanka lika ofta speciellt med den extrastarka dieseln den verkar ha ett högre värmevärde.
Jag har inget emot om någon partimedlem tankar diesel med inblandning om det finns på samma mack och samtidigt betalar lite extra för miljöns skull. Själv har jag genom åren tankat väldigt lite svensk diesel och enda fördelen är att motorn gått lite tystare. Den spanska dieseln luktade väldigt starkt diesel som man mindes sen många år. Torkade av motorhuven med diesel som jag använde till värmaren efter flera dagar var den blank av fettet i dieseln trots att den stått i solen. Svensk diesel dunstar lätt och blir knappast något kvar den doftar väldigt svagt. Så jag skulle vilja säja att den svenska dieseln jämfört med den spanska ser ut att vara två helt olika vätskor inte ens färgen stämmer den spanska dieseln är brun den svenska liknar mest vatten.
En del som använder fotogenkamin i förtältet säjer att dieseln fungerar lika bra som fotogen och den är dyr.
Sen undrar jag om nu den svenska dieseln är renare var tar då det som inte är rent vägen?
En del svar lär man enbart få från en visselblåsare på scanraff.
 
Jag har ingen exakt statistik men har inte märkt någon större förändring i förbrukning, max 0,05-0,1 l/mil lägre när man kör på det tyska bränslet nere i Tyskland. Däremot märker jag tydligt att förbrukningen ökar när man kommer tillbaka till Sverige fastän man kör med tyskt bränsle. Enligt bekanta på Svevia beror den högre förbrukningen på annorlunda(grövre) beläggning här hemma.
 
Tänk också på att en lägre omgivningstemperatur ökar förbrukningen mycket.

Det är gissningsvis i snitt betydligt varmare i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien än i Sverige när husbilisterna åker till kontinenten.

För den som vill läsa vidare. (Varning, innehåller fakta :cautious: )
Cat_RV_Performance
 
Att jämföra bränsleförbrukningen med olika bränslen kan förstås bara göras korrekt om bilen körs på exakt samma sätt med resp bränsle. Allt annat blir mer eller mindre fel men jag gjorde ändå en liten uppföljning av förbrukningen vid vår nyligen avslutade resa Sverige-Danmark-Tyskland-Holland-Belgien-Frankrike-Tyskland-Danmark-Sverige. Bilen är en Fiat 2,3 150 hk Euro 6. Förbrukning och snitthastighet har jag tagit från färddatorn, som nollställdes innan resans start i Sverige och nollställdes igen första gången vi tankade utomlands, i Tyskland. Färddatorns snittförbrukning för hela resan jämfördes vid hemkomst med tankade litrar och total körsträcka och stämde exakt överens.

I Sverige och de flesta andra länder åkte vi både motorväg och mindre vägar. På motorväg så ofta det gick med farthållaren, inställd på lite drygt 100 km/h (2000 rpm). Om det var mycket trafik, vilket det oftast inte var, blev det istället en blandning mellan att lufsa en stund i högerfilen i 80-90 och att gasa lite mer ibland och göra några omkörningar. På mindre vägar bestämde hastighetsbegränsningarna eller trafikflödet hastigheten. AC var avslagen hela tiden. Bilen var tyngst lastad i början av resan. Vinden var oftast svag eller måttlig, tydlig motvind som märktes i bilen var det bara de sista 15-20 milen.

Efter den första tankningen utomlands var det naturligtvis en blandning av svensk och tysk diesel i tanken, andelen svensk var ungefär 45%. För varje ny tankning minskade förstås andelen kvarvarande svensk diesel, i slutet bör den ha varit c:a 3%. Alla tankningar gjordes med standarddiesel, inte med den dyrare "supervariant" som fanns på en del mackar.

Med svensk diesel: körsträcka 115,9 mil; snitthastighet 73 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil
Efter tankningar utomlands: körsträcka 337,7 mil; snitthastighet 66 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil (!)

Jag hade väntat mig en lägre förbrukning utomlands. Kanske beror den uteblivna skillnaden på mer kuperad terräng (tveksamt) eller på mer tempoväxlingar i trafiken? Å andra sidan var snitthastigheten tydligt lägre.

Var bilen piggare med med den utländska dieseln? Jag märkte inget sådant utomlands men där var det iofs sträckor vi inte åker så ofta. Sista sträckan innan vi tankade svenskt igen var Vätternleden norrut från Jönköping som vi åkt många gånger och där det finns några sega uppförsbackar. Där kändes bilen precis som vanligt .
I tyskland polen mm kan man tanka olika kvalitet på diesel det påverkar förbrukning men även pris per liter
 
Tänk också på att en lägre omgivningstemperatur ökar förbrukningen mycket.

Det är gissningsvis i snitt betydligt varmare i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien än i Sverige när husbilisterna åker till kontinenten.

För den som vill läsa vidare. (Varning, innehåller fakta :cautious: )
Cat_RV_Performance
De förbrukningsiffror jag redovisar är under samma temperatur i Sverige resp. Tyskland,jag har inte hemma sett någon skillnad hemma heller varmt/kallt.
Men det är ju fakta du redovisar!
 
Spara 1 dl diesel varje mil gör ju ett par kronor mindre per mil vilket också ger en dl mindre utsläpp per mil borde minska utsläppen med 10 procent. Kanske biobränslet miljö mässigt är ett nollsummespel som bilägarna får betala utan att få några som helst miljömässiga vinster.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen exakt statistik men har inte märkt någon större förändring i förbrukning, max 0,05-0,1 l/mil lägre när man kör på det tyska bränslet nere i Tyskland. Däremot märker jag tydligt att förbrukningen ökar när man kommer tillbaka till Sverige fastän man kör med tyskt bränsle. Enligt bekanta på Svevia beror den högre förbrukningen på annorlunda(grövre) beläggning här hemma.
Hej. Då kan man ju undra varför vi i Sverige ska behöva ha den grövre beläggningen när politiker vill att Sverige ska vara bäst på miljöområdet.
Mvh Umebo
 
Jag har inte märkt/mätt någon skillnad i förbrukning mellan Sverige och Tyskland däremot har jag några gånger blivit "överraskad" av skillnaden i drag efter att ha tankat första gången i Tyskland på utresa och första tankningen hemma vid hemresa.
Lite typ "oj vad pigg bilen känns plötsligt" och sen då kommit på att jag ju precis tankat annat bränsle. Samma på hemresan.
Placebo tror jag inte på eftersom jag då inte tänkt på bränslebytet vid tankningen och därför inte förväntat mig någon skillnad
 
OT.
Jag har en gammal husbil, den kommer jag att få dras med resten av livet misstänker jag, eller så länge det finns nån form av diesel att köpa, har inte råd att köpa en ny miljöhusbil.
Den drar lite mer 1,3-1,5L/mil, men det bryr jag mej inte om, jag tycker att livet är mer än Liter per mil :cool:
 
Hej. Då kan man ju undra varför vi i Sverige ska behöva ha den grövre beläggningen när politiker vill att Sverige ska vara bäst på miljöområdet.
Mvh Umebo
De säger att man använder grövre asfalt bl a pga av frosthalka. Har väl med säkerhet att göra vilket kanske prioriteras framför miljön vilket ju isåfall är rimligt.
 
Att jämföra bränsleförbrukningen med olika bränslen kan förstås bara göras korrekt om bilen körs på exakt samma sätt med resp bränsle. Allt annat blir mer eller mindre fel men jag gjorde ändå en liten uppföljning av förbrukningen vid vår nyligen avslutade resa Sverige-Danmark-Tyskland-Holland-Belgien-Frankrike-Tyskland-Danmark-Sverige. Bilen är en Fiat 2,3 150 hk Euro 6. Förbrukning och snitthastighet har jag tagit från färddatorn, som nollställdes innan resans start i Sverige och nollställdes igen första gången vi tankade utomlands, i Tyskland. Färddatorns snittförbrukning för hela resan jämfördes vid hemkomst med tankade litrar och total körsträcka och stämde exakt överens.

I Sverige och de flesta andra länder åkte vi både motorväg och mindre vägar. På motorväg så ofta det gick med farthållaren, inställd på lite drygt 100 km/h (2000 rpm). Om det var mycket trafik, vilket det oftast inte var, blev det istället en blandning mellan att lufsa en stund i högerfilen i 80-90 och att gasa lite mer ibland och göra några omkörningar. På mindre vägar bestämde hastighetsbegränsningarna eller trafikflödet hastigheten. AC var avslagen hela tiden. Bilen var tyngst lastad i början av resan. Vinden var oftast svag eller måttlig, tydlig motvind som märktes i bilen var det bara de sista 15-20 milen.

Efter den första tankningen utomlands var det naturligtvis en blandning av svensk och tysk diesel i tanken, andelen svensk var ungefär 45%. För varje ny tankning minskade förstås andelen kvarvarande svensk diesel, i slutet bör den ha varit c:a 3%. Alla tankningar gjordes med standarddiesel, inte med den dyrare "supervariant" som fanns på en del mackar.

Med svensk diesel: körsträcka 115,9 mil; snitthastighet 73 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil
Efter tankningar utomlands: körsträcka 337,7 mil; snitthastighet 66 km/h; snittförbrukning 0,86 l/mil (!)

Jag hade väntat mig en lägre förbrukning utomlands. Kanske beror den uteblivna skillnaden på mer kuperad terräng (tveksamt) eller på mer tempoväxlingar i trafiken? Å andra sidan var snitthastigheten tydligt lägre.

Var bilen piggare med med den utländska dieseln? Jag märkte inget sådant utomlands men där var det iofs sträckor vi inte åker så ofta. Sista sträckan innan vi tankade svenskt igen var Vätternleden norrut från Jönköping som vi åkt många gånger och där det finns några sega uppförsbackar. Där kändes bilen precis som vanligt .
Vi åkte från Sverige till kroatien och tillbaka i somras, jag mätte sträckor och förbrukning hela resan. Min slutsats är att det var ingen markant skillnad på förbrukningen oavsett var vi tankat.
 
Har åkt på likadan beläggning i norra spanien på högplatån som är där. Det var ishalka och dimma som gjorde att det lade sig is på bilen när man körde.
Asfaltgruset kom på 60-talet och på den tiden hade man härdade vindrutor som endast hölls fast av gummilisten.
När vägen var nylagd såg man glaskross eftersom många int åkte 50km utan körde som vanligt och vid möte blev rutan plötsligt mjölkvit ibland kom rutan in i bilen som en massa glassplitter ibland höll den ihop en stund. Problemet med den grova asfalten är att att stenarna inte håller ihop vid växlande väder sen får man lätt vatten i asfalten med frostsprängning mycket tack vare lastbilarna.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen