• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Inredning Isärmontering av bodelsdörr

Logga in för att dölja denna ruta:

Ztam

Aktiv medlem
Medlem
Hej.
Vi drog sönder vårt handtag på insidan av bodelsdörren och har nu köpt ett nytt.
Då kommer nästa problem:
Någon som har sett en video (skicka gärna länk) på hur man tar isär innerdelen från ytterdelen på en bodelsdörr eller gjort detta så vi kan få tips och råd?? Handtaget sitter tyvärr med skruv från "fel" håll så för att kunna montera det nya handtaget måste jag ta isär dörren.
Förslag??

Bilagor

• IMG_3324.jpeg
    IMG_3324.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 37
Jag tog isär en snarlik Hartal-dörr för ett antal år sedan. Har tyvärr ingen film och hittar inte några bilder.
Bakom handtaget som öppnar dörren finns en lite plastplupp. Bakom den finns en skruv som ska lossas.
Sedan tag jag bort gummilisten som går runt dörren. Där är inre dörrhalvan fästad mot den yttre med ett större antal små märlor som jag tog bort. Minns jag rätt fanns det även list med dubbelhäftande tape mellan halvorna. Även fanns en gömd skruv i överkant som skulle bort innan man kunde ta isär halvorna. Ett tips som jag inte lovar stämmer med er dörr. Lycka till.

Har delat en snarlik dörr och tog några bilder, när det var isärplockat.
Skruvar finns vid handtagsfästena och vid låset, innerpanelen satt sedan ihop med butyltejp runt ramen och små plastpluppar.
Dom ersatte jag med småskruv, då jag monterade ihop det igen.

Jag gjorde först misstaget, att lossa panelen runt fönstret... det behövdes inte och skapade bara onödigt merjobb.
Den delen sitter infästad i innerpanelen och behövde inte separeras.
Butyltejpen håller emot ordentligt, när man tänker bända isär och lossa innerpanelen.
jag har för mig, att jag använde en mindre spackel och lirkade loss det med.
Bifogar några bilder hur det ser ut isärplockat, om det nu kan hjälpa något... :)

IMG_9620 2.jpeg 979519B7-0CB6-4147-993C-06D4C31F4E96_1_105_c.jpeg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen