• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inverter

Hasse_K

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ängelholm
Har lite funderingar angående invertern. Den jag har är på 1500W. Den har nog dödat mina bodelsbatterier. Den drar ju en massa amp när jag använder min kapselbryggare. Nu funderar jag på att sätta ett startbatteri som driver invertern. Startbatteri är ju konstruerade för att ge många amp på kort tid och det är ju vad invertern behöver som jag använder den. Frågar är då hur jag ska ladda det batteriet utan att det går för mycket ström från bodelsbatterierna? Har ni några bra förslag? Kan man kanske använda ett sånt här skiljerelä? https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-automatiskt-2000042018
 
Jag tycker ju inte det borde vara något problem att driva en kapselmaskin från "vanliga" bodelsbatterier. Undrar om det inte är något annat som dödat dina batterier ?
Dom ca 130A som dras i kanske en minut skall inte vara någon match även för vanliga batterier att släppa. Speciellt inte om du har två bodelsbatterier.
Inte heller töms batterierna speciellt mycket på den korta tiden. Ja om du inte bedriver cafeverksamhet förstås... :)
 
Det är nog spänningen som stoppar invertern,
Inte strömmen.

Ex. När man belastar ett normalt startbatteri med en normal startmotor, brukar spänningen sjunka till typ 9V
 
Ja og de fleste invertere kutter ut om spenningen inn faller under 10,5 eller 11 volt. Med blybatteri så trengs det mye ekstra kapasitet om en skal unngå et slik spenningsfall ved 130A. Flere batterier i parallell kan da være bedre enn ett stort om en kabler rett. LFP med sin mye lavere indre motstand klarer denne form for belastning bedre enn et tilsvarende blybatteri.
 
Det blir förmodligen inte lika stor belstning från en bryggare, en startmotor ger ju nästan kortslutningströmmar i starten finns ju ingen motinducerad emk i det läget, invertern kanske är väldigt snabb med att slå ifrån då.
Även min kompressorbox vill ha mycket ström i starten, vad som händer med klen area på ledningarna är att spänningsfallet stänger av kompressorn vilken får full spänning och gör omstartsförsök och så håller det på. hjälper man igång den så upprepas det nästa gång den ska slå på.
Har en fråga? har ett 20ah life med bms som slår ifrån vid låg och hög spänning går inte att starta något med den kan man ha den som buffertbatteri parallellt med bobatteri blybatteri. Undrar om den med sin något högre spänning får ta så mycket att bms slår ifrån då måste man bryta bort den för att den ska återställa. Kan man stänga av bms klippa ledningarna och koppla om?
 
Beste løsning for å ta korte belastningspulser uten å øke batteripakken så mye at den direkte klarer dette er å sette en tilstrekkelig stor kondensator parallellt med batteripakken. Grenseoppgangen mellom batteri og supekondensatorer er noe uklar da begge lades opp og levere strøm. Kondensatorer oppgis oftest i Farad eller brøkdeler av dette. 1F koblet til et 12V system lagrer 12 A for ett sekunds belastning, så skal en klare 120A i 10 sekunder så trenger en 100F kondensator.

Største problemet med store kondensatorer er at de er mye dyrere enn tilsvarende LFP batterier pr Wh lagret effekt og tar mer plass og veier mer.
 
Det blir förmodligen inte lika stor belstning från en bryggare, en startmotor ger ju nästan kortslutningströmmar i starten finns ju ingen motinducerad emk i det läget, invertern kanske är väldigt snabb med att slå ifrån då.
Det gäller äldre typer av seriekopplade startmotorer. I dagens läge är de oftast nedväxlade permanentmagnetsmotorer, dvs motorer utan fältlindning.
 
Jag uppfattade det inte som att problemet var att Invertern slår ifrån p.g.a ett eventuellt spänningsfall. Frågan är väl mer om strömuttaget verkligen är det som har knäckt batterierna.
Jag kan ju tycka att den strömmen under den korta tiden inte skall vara några problem.
 
Jag uppfattade det inte som att problemet var att Invertern slår ifrån p.g.a ett eventuellt spänningsfall. Frågan är väl mer om strömuttaget verkligen är det som har knäckt batterierna.
Jag kan ju tycka att den strömmen under den korta tiden inte skall vara några problem.
I mitt fall när jag hade AGM-batterier, så var det inverter'n (Dometic SI1500) som slog ifrån på låg inkommande 12V-spänning
 
Senast ändrad:
Jag har också start - stopp och en knapp att slå ifrån men nästa gång jag vrider på nyckeln så är den på, finns en setup men samma där. Undrar om det är någon slags miljökrav att slita ut startmotor och batteri eller finns det ett tekniskt skäl bilen ifråga har ju steglös växling och inte fattat om kopplingen ligger och drar så fort man stannar?
Batteriet är ett start och stopp batteri förmodligen extra dyrt pga dekalen.
Där jag bor är det trafikstockning med tre bilar i kö så jag känner inte att den funktionen behövs inget är ju gratis dessa start och stopp lär kosta extra bensin när batteriet ska återladdas. stopptiden mäts i sekunder.
Jan.2020 köpte Hasse k 3 st 95Ah blybatteri i spanien för de gamla var slut, efter två års användning är de dåliga enligt mätning de har varit parallellkopplade så de borde egntligen inte tagit stryk av invertern.
 
Senast ändrad:
efter två års användning är de dåliga enligt mätning de har varit parallellkopplade så de borde egntligen inte tagit stryk av invertern.
Det skal ikke mange gangers utladning til under 50% før skaden er målbar om det ikke er deep cycle batterier. Og tiden de er under 50% har stor betydning. Selv deep cycle blir fort skadet om de lades ut for langt og ikke umiddelbart lades opp igjen. Det er tiden de er utladet som dreper blybatterier fortest. Rekondisjonering med pulser med høyere spenning enn maks ladespenning kan hjelpe om ikke sulfateringen er gått for langt.

På min plenklipper sliter jeg litt med dette problemet, levetid på startbatteri lukket var i snitt 2 år - har nå et åpent og kan se at det ikke er uttørking som er problemet. Noen dager med rekondisjonering fra lader og batteriet holder ladning litt bedre, batteriet er knapt 2 år og kan nå starte klipperen et døgn etter avsluttet ladning - mot et par timer for et par måneder siden.

I en husbil ville jeg ikke kjøpe nye blybatterier men bruke drop in LFP i dag.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen