• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inverter

Hasse_K

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ängelholm
Har lite funderingar angående invertern. Den jag har är på 1500W. Den har nog dödat mina bodelsbatterier. Den drar ju en massa amp när jag använder min kapselbryggare. Nu funderar jag på att sätta ett startbatteri som driver invertern. Startbatteri är ju konstruerade för att ge många amp på kort tid och det är ju vad invertern behöver som jag använder den. Frågar är då hur jag ska ladda det batteriet utan att det går för mycket ström från bodelsbatterierna? Har ni några bra förslag? Kan man kanske använda ett sånt här skiljerelä? https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-automatiskt-2000042018
 
"Kort tid" när det gäller startbatterier är ju ca 30 sekunder. Tiden kapselbryggaren behöver är ju litet mer. Startbatterier är inte direkt optimala i sammanhanget. Om du nu tänker ha ett helt separat batteri för invertern skulle jag fundera på Litium. T.ex. en s.k. "drop-in-ersättare" för blybatterier.
 
En direkte bytte til drop in lithium vil løse mange problemer, om en velger rett slik at BMS ikke stopper inverteren. BMS har oftest en begrensning i antall amper de kan levere. Om kapsel maskinen trekker 1000W så vil en trenge at BMS tillater minst 80A - for maks belastning på inverteren så trenger en 120A over batteriet - dette kan løses med 2 dropin lithium i parallell.

Oppgrader til LFP for bodelen er enkleste og raskeste løsning.
 
Köp litiumceller från Kina och ett litet bms samt ett kraftrelä.
Sedan låter du bms styra relät, då behöver du inte ta ett jättestort (läs dyrt) bms som klarar strömmen från invertern.
Det kostar inte mycket mer än ett agm batteri från biltema.
Jag har haft så i flera år och det funkar bra.
Enda nackdelen är att du inte kan se hur mycket invertern drar i drift via bms:ens programvara.
 
Bäckis sin løsning med å kjøre inverteren utenom BMS er meget bra, de fleste lithium celler klarer mer enn 1C - mange helt opp til 10C. C er kapasiteten i Ah så for et 100Ah batteri er 1C 100A mens 10C er 1000A. Denne maks utladning er normalt oppgitt i datablad for cellene sammen med antall sekunder ved denne maks belastningen.
 
Köp litiumceller från Kina och ett litet bms samt ett kraftrelä.
Sedan låter du bms styra relät, då behöver du inte ta ett jättestort (läs dyrt) bms som klarar strömmen från invertern.
Det kostar inte mycket mer än ett agm batteri från biltema.
Jag har haft så i flera år och det funkar bra.
Enda nackdelen är att du inte kan se hur mycket invertern drar i drift via bms:ens programvara.
Borde fungera med en smartshunt om man vill se förbrukningen.
 
Tiden kapselbryggaren behöver är ju litet mer.
Det tar ca 30 sek att brygga en kopp kaffe på min bryggare om man inte räknar med uppvärmningen. Den tar mest när den brygger kaffet. Att jag vill använda ett startbatteri beror på att jag har ett 75 Ah över. I en framtid kanske jag satsar på litiumjonbatterier men just nu tycker jag inte priset är tillräckligt lågt för att jag ska satsa på det. Bilen har ju gått ganska många mil och kanske jag satsar på en annan bil i närmsta framtiden. Jag har hittat en billig DC/DC laddare som får ladda batteriet. Blir ju inte många koppar om dagen som ska bryggas så det motiverar ett nytt dyrt litiumbatteri.
 
Det tar ca 30 sek att brygga en kopp kaffe på min bryggare om man inte räknar med uppvärmningen. Den tar mest när den brygger kaffet. Att jag vill använda ett startbatteri beror på att jag har ett 75 Ah över. I en framtid kanske jag satsar på litiumjonbatterier men just nu tycker jag inte priset är tillräckligt lågt för att jag ska satsa på det. Bilen har ju gått ganska många mil och kanske jag satsar på en annan bil i närmsta framtiden. Jag har hittat en billig DC/DC laddare som får ladda batteriet. Blir ju inte många koppar om dagen som ska bryggas så det motiverar ett nytt dyrt litiumbatteri.
Testa din tanke provisoriskt, är det tänkta batteriet friskt så borde det kunna gå bra.
Ett problem med ett blybatteri är att den relativt stora belastningen kommer att skapa en kraftig sänkning av spänningen ut från batteriet, och just låg spänning brukar inte invertern gilla, amperen är inget problem.

Förr drev jag min inverter (1500W) med 3x95Ah biltema AGM, på mornarna när jag skulle brygga mej en kopp kapsylkaffe så bröt invertern alltid på låg 12V spänning, hade då förbrukat ca. 30% ur batteribanken under natten.
(min bryggare tar ca.1400W i ca. 1min. för uppvärmning, + 1-2min. vid bryggning)
min lösning då var att trycka igång elverket och brygga på 230V direkt.
Idag löser mitt hembyggda litiumbatteri sådana problem.
 
Om man använder en kraftig diod mellan bodelsbatterierna och extrabatteriet så får detta lite mindre laddning eftersom man får ett spänningsfall på ca 0,6 Volt över dioden.
Generatorn ger 14,4 V till bodelsbatterierna och då får extrabatteriet 13,8 V. Ett fulladdat batteri har en spänning på 12,72 V och det inre motståndet i batteriet är 1,2V. Det kräver alltså minst 13,94 V för att bli fulladdat.
Med diod emellan får extrabatteriet "bara" 13,8 V så det blir aldrig laddat till 100%, men nästan, och sedan kommer det att ta ganska lång tid att ladda det nästan fullt. Men det kanske inte spelar någon roll i detta fall.
 
Man brukar ju ha en spisel som man kan värma vatten på i många år använde jag en bryggtratt direkt på en kaffemugg. Förstår egentligen inte problemet annat än att man är lat eller vill vara hemma borta med alla bekvämligheter. Man kan faktiskt använda en 12 v doppvärmare gjorde jag i min ombyggda kadettkaravan fd televerksbil som var ombyggd till campingbil. Fanns även en liten mugg med inbyggd värmare för att värma vatten till kaffe. Borde ju gå att tillverka kaffebryggare direkt för 12 volt så man slapp hela problemet med inverter och liknande effekttjuvar.
 
Har lite funderingar angående invertern. Den jag har är på 1500W. Den har nog dödat mina bodelsbatterier. Den drar ju en massa amp när jag använder min kapselbryggare. Nu funderar jag på att sätta ett startbatteri som driver invertern. Startbatteri är ju konstruerade för att ge många amp på kort tid och det är ju vad invertern behöver som jag använder den. Frågar är då hur jag ska ladda det batteriet utan att det går för mycket ström från bodelsbatterierna? Har ni några bra förslag? Kan man kanske använda ett sånt här skiljerelä? https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-automatiskt-2000042018
Använd gasolen till kaffe, på köpet får Du gott kaffe.. :)
 

Så enkelt är det..och gott blir det.....men använd...särskilt pressomalet kaffe...finns överallt...
Kapselmaskiner...jamen det är stor skillnad på dessa... funkar o smakar från utmärkt till rätt dåligt...

Så pressokanna. Och kokande vatten..om det är gott kaffe man är ute efter...det kräver varken diod, relä eller bms...prylar...känns kanske för enkelt o lite tråkigt.
 
Har en 230v vattenkokare som egentligen är gjord för att göra kaffe den är på 450w fungerar bra när man står på ström. Använder ju pulverkaffe!
Ett klargörande det krävs lika mycket energi att värma med 1200w som 650w det tar bara längre tid om inte tiden blir så lång att värmeförlusten blir väldigt stor.
Om det är 12v eller 230v har ingen betydelse annat än att ledningen måste ha tillräcklig area för att kompensera spänningsfallet när strömmen ökar.
 
Har en 230v vattenkokare som egentligen är gjord för att göra kaffe den är på 450w fungerar bra när man står på ström. Använder ju pulverkaffe!
Ett klargörande det krävs lika mycket energi att värma med 1200w som 650w det tar bara längre tid om inte tiden blir så lång att värmeförlusten blir väldigt stor.
Om det är 12v eller 230v har ingen betydelse annat än att ledningen måste ha tillräcklig area för att kompensera spänningsfallet när strömmen ökar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen