• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inverter som orkar starta allt

Michael S

Fd medlem
Ort
Kungsör
Jag har en Webasto tak ac, Cool Top trail 34.
Denna har en startström på 26+ A, Tec29 elverket orkar starta den ibland/oftast, min 1500/3000W Waeco inverter stänger omedelbart av sig.
Jag vill kunna köra ACn under färd med ström från generatorn, 200A

Efter att ha skummat nätet landade det i att jag behöver en lågfrekvensinverter.
De största och dyraste Victron är av denna typ, dock är deras prisbild inte min.

Jag beställde denna inverter/laddare:
Kontinuerlig effekt 3000w, momentan effekt i ett antal sekunder 9000w
Batteriladdare ställbart max, 18A / 36A / 54A / 72A / 90A.
Färdigt med frakt och moms ca 7200 kr.

Edit, den väger ca 25kg.

1644508790276.png
 
Ja en lavfrekvens er best når en har induktiv last. Mesteparten av vekten er en transformator, start inverteren før du starter AC og den gjør jobben. Det tar et par sekunder fra du starter en slik inverter til spenningen ut er på plass.
Du skulle ju behöva en 230v generator i bilen. Ibland undrar jag varför man inte kan ordna det idag.
Tec29 er et bensindrevet innebygget elverk. Om du tenker på en 230 volt generator koblet på bilmotoren så er det et problem - en slik generator trenger fast turtall for å fungere uten å inneholde en inverter. Åpnet en slik og det var en trefas generator som ble likerettet og drev en høyfrekvens inverter. Helt greit for drift av elektronik, men alt for dyrt sammenlignet med en 12V inverter.
 
Man måste naturligtvis Ha en ren generator och en inverter som kan hålla frekvens och spänning oberoende av motorns varvtal, problemet som kan uppstå är ju om belastningen överstiger generatorns kapacitet vid tomgång. Man behöver ju naturligtvis batterier när bilen står still. I princip skulle man kunna använda en vanlig generator och plocka ut strömmen innan dioderna.
Jag vet inte vad ett elverk har för generatorspänning altså de med en riktig inverter som klarar sinus. Ett sånt elverk med trasig motor borde ju vara väldigt billigt där har man ju all elektronik färdig.
Mycket av problemen blir ju stora av att vi fortfarande har 12 v som systemspänning i en husbil man borde ju ha minst 24v och helst 48v. Med 24v blir det enklare att ta ut högre effekt utan att komma upp i svetströmmar till invertern. 24V är ju standard i lastbilar och det finns mycket tillbehör som klarar det.
 
En enfas AC generator er mindre effektiv enn en trefas, det er av den grunn at dagens standard generator i biler er en 3fas med 6 dioder og en spenningsregulering. Reguleringen skjer ved å endre magnetiseringen av rotor, en trenger ikke å bekymre seg om det er en 20 Hz eller 500 Hz som lages da den likerettes og glattes uansett. Men for drift av utstyr på AC trenger en frekvens i 50 til 60 Hz området.
 
Jag har funderat på att skaffa inverter har bara 150w för att kunna använda originalladdare till dator elcykel.
Men jag har en micro som jag skulle vilja använda 5 min ibland jag har tot.140ah blybatterier. Jag är orolig för att jag knäcker något batteri och att det går åt en väldigt stor inverter hade hoppats på att 1000w räcker men startströmmen är ju betydligt större. Att köpa en micro med inbyggd inverter gör det hela väldigt dyrt.
Ni som har mycket apparater har väl husbil så det räcker till, väldigt mycket väger och tar plats.
 
Nu är Invertern på plats!
Det blev en del kabeljobb för att få till det, inget svårt men en del pill och inköpsresor. (Närmaste båt tbh butik har dessa grejor)
Mitt förråd av 50mm2 kabel och kabelskor var begränsat........

Jag provkörde tak ACn på batterikraft/inverter, invertern hanterade detta "med en axelryckning", mycket nöjd.
När ACn gått ca en halvtimma stängde jag av den, och kopplade in nät 230v. (stolpe)
Batteriladdaren lägger in 90A, som är maximal laddstyrka. (valbart)

Inte ens vid tak-AC inverterdrift hördes något ljud från invertern, mycket inponerande!
Batteriladdningen @90A var också ljudlös.

Kvarstående problem är att jordfelsbrytaren löser ut när jag drar ut 230v från nätet/stolpen.
Troligen beror detta på att invertern har nödströmsfunktion, kopplar in inverter 230v på ca 10ms efter nätspänningen försvunnit.

Jag har beställt en ny jordfelsbrytare, får se om det löser problemet. (Läst att dom åldras, jag har en 2007a)

Ps, Concorde med flera "liner klass" bilar har en 230v elcentral.) Ds
 
För personskydd brukar man ha ganska låg felström 7-10ma men i andra miljöer kan man ha betydligt högre felströmmar har sett 20-40ma. Komponenterna driver ganska mycket på en äldre NC-maskin fick jag nolla felströmmen för axelgivarna flera gånger bytte en ic i comparatorn en vanlig op men den drev också så den behövde brännas in.
Nödströmsfunktionen kanske går att stänga av? Risken finns att invertern tömmer batteriet om det blir något trassel med strömmatningen en automatsäkring löser ut eller någon som är på en kabel på en ställplats.
90 A är väl på gränsen för många ställplatser och utomlands kan 6A 230v vara max. man behöver ju strömmen för värme också. Handlade billiga startkablar från Biltema som jag slaktade när de hade kopparkablar nu har dom kopparfärgade aluminium kablar inget jag skulle vilja köpa. Kom över riktiga kablar billigt på loppis.
 
Senast ändrad:
Risken finns att invertern tömmer batteriet om det blir något trassel med strömmatningen en automatsäkring löser ut eller någon som är på en kabel på en ställplats.
Det beror ju på vilka förbrukare man har igång, klart är dock att om ACn är på och nätströmmen försvinner, då laddar batteribanken ur på 4-5 timmar. Sedan stannar invertern pga undersänningsskyddet.

Det går ju annars fint att stänga ac invertern om jag lämnar bilen och:
- är orolig för att nätströmen bryts (gäller inte i Norden där vi reser.)
- Och samtidigt har ACn igång.

Totalt sett, ingen anledning till oro.
 
Ja du har väl inte varit i Tavira där kablar av varierande storlek och längd låg som spindelnät. Plastpelle och jag delade på en kabel med vanliga inomhuskontakter instoppade i en plastpåse.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen