• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter med eller utan prioriteringsrelä?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Funderar på att installera en inverter så att jag kan få 230V även om jag inte står vid stolpe.

Tänker i första hand använda invertern för att få ström till en microvågsugn och till ett eluttag vid spisen.

Vår bil är en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014 och jag funderar på en inverter på 1500W.

Har läst att en del drar elledning till nya separata eluttag enbart kopplade till invertern medan andra, med hjälp av ett prioriteringsrelä, ser till att få ström i samtliga eluttag. Prioriteringsrelät ser till att styra strömmen rätt väg och växlar mellan att ta ström från invertern, och därmed från bodelsbatteriet, eller från stolpen om extern el är inkopplad.

Om man skall koppla in ett prioriteringsrelä så innebär det ju en del arbete med att koppla om befintliga elledningar så att kyl/frys, värmepanna och laddare bara kan ta el från stolpen och inte från invertern.

Är nu intresserad av att höra era erfarenheter och synpunkter att installera en inverter. Räcker det med ett par extra eluttag kopplade direkt till invertern eller är det värt arbetet och merkostnaden att få ström i alla eluttag med hjälp av ett prioriteringsrelä?

Undrar Kjell
 
Exempel på tång för handpressning: https://www.hjertmans.se/sv/produkt...kt/presstanger/tang-sexkantspressning-6-50mm2
@Kjell , eftersom du bor i Huddinge så är det inte omöjligt att Hjertrmans i Bromma eller någon Seasea-butik kan, mot en avgift, pressa kontakterna åt dig.
Denna mycket billigare på Batterilagret har jag köpt o använt, tycker den funkar bra.


Jag har även innan jag köpte tången fått hjälp att klämma hos dom i affären i Frölunda, kommer inte ihåg vad dom tog betalt för att klämma, jag köpte annat också.

Mvh
Anders
 
Hej. Jag har det kopplat redan från husbilens tillverkningen men på våra förra bil gjorde jag så det fanns 230v i alla uttag men det är ju en del jobb men gör man inte det så kommer man att sakna något uttag någon stans och ångrar att man gick en genväg.
Mvh Umebo
 
Jeg la opp en rad egne uttak som gikk via inverteren, at den og hadde prioritetsrele gjorde det hele enkelt. Noen meter ekstra kabel og noen flere uttak enn om jeg hadde trikset meg inn på rett sted i eksisterende opplegg.
 
Har precis varit och kollat och jag kan låna en tång som klarar 70 mm2.

Men vad tror ni om in- och urkoppling med hjälp av Anderson kontakter?
Men en inverter kopplar man oftast bara in en gång, samt spänningsätter den gärna med ett motstånd för att slippa svetsbåge.

Varför vill du ha en kontakt på den linan?
 
Om jag skall placera den nära bodelsbatterierna, till höger om passagerarstolen, upptar den plats som jag vill använda till annat. Så därför var min tanke, rätt eller fel, att koppla in invertern bara vid de tillfällen jag vill använda en microvågsugn. Ett alternativ är att placera invertern i garaget, men då blir ju ledningsdragningen totalt 15-20 meter.
 
Kjell, om du ikke har belastning på inverteren ved inn og ut kopling eller enda bedre slår av bryten på inverteren om det finnes en slik skulle det ikke bli noen problemer å koble med en stor Anderson kontakt. Her nede er det normalt med en slik stor kontakt ved siden av kontakten for slepvagn på husbiler og store 4x4. Eksempelvis på Earthcruiser er det standard med en 135A Anderson.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen