• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter med eller utan prioriteringsrelä?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Funderar på att installera en inverter så att jag kan få 230V även om jag inte står vid stolpe.

Tänker i första hand använda invertern för att få ström till en microvågsugn och till ett eluttag vid spisen.

Vår bil är en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014 och jag funderar på en inverter på 1500W.

Har läst att en del drar elledning till nya separata eluttag enbart kopplade till invertern medan andra, med hjälp av ett prioriteringsrelä, ser till att få ström i samtliga eluttag. Prioriteringsrelät ser till att styra strömmen rätt väg och växlar mellan att ta ström från invertern, och därmed från bodelsbatteriet, eller från stolpen om extern el är inkopplad.

Om man skall koppla in ett prioriteringsrelä så innebär det ju en del arbete med att koppla om befintliga elledningar så att kyl/frys, värmepanna och laddare bara kan ta el från stolpen och inte från invertern.

Är nu intresserad av att höra era erfarenheter och synpunkter att installera en inverter. Räcker det med ett par extra eluttag kopplade direkt till invertern eller är det värt arbetet och merkostnaden att få ström i alla eluttag med hjälp av ett prioriteringsrelä?

Undrar Kjell
 
Räcker det med ett par extra eluttag kopplade direkt till invertern eller är det värt arbetet och merkostnaden att få ström i alla eluttag med hjälp av ett prioriteringsrelä?
Om det räcker för dig kan naturligtvis enast du själv svara på.

I min husbil är skiljerelä originalmonterat.
Nyttan är mycket stor i att ha 230v i alla uttag som vanligt, även med inverterdrift.
Man behöver inte tänka på var man stoppar in en kontakt, spänning finns.
Det kan också vara klokt att tänka på eventuellt nya 230v behov i framtiden.
 
I alle de år jeg har haft inverter har jeg haft prioriteringsrelæ, så jeg har haft 230V i alle kontakter uanset landstrøm eller inverter.

Men husk at sørge for at prioriteringsrelæ kun driver kontakterne. Køleskab, 230V lader, EBL og eventuel el-patron i varmeren bør kun køre på landstrøm

Du skal nok også have en ekstra dobbeltpolet fejlstrømsrelæ installeret.
 
Jag har installerat inverter med prio.relä.
I början hade jag bara vägguttagen men senare la jag även in ac och kylskåp.
Kylskåpet är kanon att kunna köra på batterierna vid t.ex. färjeöverfart eller reserv om gasolen tar slut.
Att inte behöva tänka på vilka uttag som har ström och vilka inte känns bara krångligt.
 
Flera inverters har behövts bytas ut efter nåt år bara för att den inbyggda prioriteraren lagt av.
Jag skulle hellre köpa en extern prioriterare, eller ha uttag endast från invetern.

I min bil är det 3st uttag kopplade enbart på invertern sedan den var ny, köket, ovanför toahandfatet, garaget, har aldrig strulat för mej.
 
I alle de år jeg har haft inverter har jeg haft prioriteringsrelæ, så jeg har haft 230V i alle kontakter uanset landstrøm eller inverter.

Men husk at sørge for at prioriteringsrelæ kun driver kontakterne. Køleskab, 230V lader, EBL og eventuel el-patron i varmeren bør kun køre på landstrøm

Du skal nok også have en ekstra dobbeltpolet fejlstrømsrelæ installeret.
Felströmsrelä är ett nytt ord för mig. Detsamma som jordfelsbrytare?
 
Jag har installerat inverter med prio.relä.
I början hade jag bara vägguttagen men senare la jag även in ac och kylskåp.
Kylskåpet är kanon att kunna köra på batterierna vid t.ex. färjeöverfart eller reserv om gasolen tar slut.
Att inte behöva tänka på vilka uttag som har ström och vilka inte känns bara krångligt.
Kan redan nu köra kylskåpet på 12V. Har använt det vid kortare färjeöverfarter.
 
Flera inverters har behövts bytas ut efter nåt år bara för att den inbyggda prioriteraren lagt av.
Jag skulle hellre köpa en extern prioriterare, eller ha uttag endast från invetern.

I min bil är det 3st uttag kopplade enbart på invertern sedan den var ny, köket, ovanför toahandfatet, garaget, har aldrig strulat för mej.
Har funderat lite i samma banor. Men då beroende på att invertrar med inbyggda prioriterare verkar vara dyra. Detta var en ny infallsvinkel som kan löna sig i längden.
 
Landanslutningen med CEE don klarar 16 A vilket kan behövas vid vintercamping och då behöver prioritetsreläet också klara den strömstyrkan. Inget bra att ett 10 A prioritetsrelä brinner upp i det läget.

Vid val av prioritetsrelä kan det också vara intressant hur lång tiden är mellan avskiljning landström och inverter. Accepterar man att det som körs på 230 V släcker ner under skiftet så har brytningstiden ingen betydelse.
 
Landanslutningen med CEE don klarar 16 A vilket kan behövas vid vintercamping och då behöver prioritetsreläet också klara den strömstyrkan. Inget bra att ett 10 A prioritetsrelä brinner upp i det läget.

Vid val av prioritetsrelä kan det också vara intressant hur lång tiden är mellan avskiljning landström och inverter. Accepterar man att det som körs på 230 V släcker ner under skiftet så har brytningstiden ingen betydelse.
Tack. Har du någon uppfattning om hur lång tid som är acceptabel?
 
De fleste invertere har en højere Peak Power end de watt der er angivet. Altså en højere startstrøm, som skal modsvare den højere startstrøm som dine tilsluttede enheder anvender.

Nu har jeg søgt på invertere og har kigget på den billigste, som ikke nødvendigvis er anbefalelsesværdig, men selv den har en PeakPower på det dobbelte af de angivne watt

Så sammenhold brugsanvisningerne på de enheder du skal forsyne med 230V via inverter og brugsanvisningen på den inverter du har tænkt dig at købe.

Også jeg vil anbefale et separat prioritetsrelæ i stedt for et indbygget.
 
Funderar på att installera en inverter så att jag kan få 230V även om jag inte står vid stolpe.

Om man skall koppla in ett prioriteringsrelä så innebär det ju en del arbete med att koppla om befintliga elledningar så att kyl/frys, värmepanna och laddare bara kan ta el från stolpen och inte från invertern.

Är nu intresserad av att höra era erfarenheter och synpunkter att installera en inverter. Räcker det med ett par extra eluttag kopplade direkt till invertern eller är det värt arbetet och merkostnaden att få ström i alla eluttag med hjälp av ett prioriteringsrelä?

Undrar Kjell

Min inverter har ett inbyggt prioriteringsrelä, som tyvärr slutade att fungera efter några år (vanligt på det fabrikatet). Invertern är installerad från fabrik och sitter "oländigt" till. Vad göra? Jag satte dit ett separat relä utanför invertern. Hur detta är gjort kan du se i ritningen jag bifogar. Ritningen är en dokumentation av 230V-matningen i bilen så som den ser ut från fabrik och inget jag har snickrat ihop själv, förutom prioriteringsreläet då. Reläet behöver inte klara de 16 A som intaget till bilen klarar eftersom den sitter efter en säkring på 13A (som det måste klara).
 

Bilagor

  • Matning_230V.pdf
    188,7 KB · Visningar: 36
@Kjell Det är mer att tänka på i sammanhanget.
i tillverkarens beskrivning av installation av invertern står det uttryckligen: att om det är mer än en förbrukare på inverterns 230V-sida så skall det finnas jordfelsbrytare där.
I korrekta installationer i husbilar är det tvåpoliga personskyddsautomater som gäller. Personskyddsautomat är en kombinerad säkring och jordfelsbrytare. En viktig sak är att säkringen är tvåpolig, dvs. att den löser ut för överström både i fasledare och nolledare. Orsaken är att man när man kopplar bilen till elstolpe inte kan vara säker på vad som är fas och vad som är nolla. Speciellt gäller detta när man ansluter med vanlig jordad stickpropp (Schuko) och inte ett CEE-uttag (det blåa).
 
Jag har det lite enklare har en batteribrytare som jag slår på när jag vill använda min inverter till the kokare kaffemaskin osv samt ett uttag till detta vid köket.Köpte en på Aliexpress på ren sinus 5000watt peak 2500watt konstant skickades från Polen för 1600 kr har funkat bra
I cirka 2 månader.
 
Har nu kommit lite längre i mitt funderande på inverter. För att vara på den säkra sidan har jag kommit fram till att 2000W är en lämplig storlek på effekten.

Har tittat på denna https://sunlux.se/produkt/epever-ipower-plus-inverter-2000w-ren-sinus-dc12v-ac230v-schuko/.

Det jag inte gillar är storleken som är 43cmx23cm. Det gör att den inte är så lättplacerad intill passagerarstolen där bodelsbatterierna sitter. Det går att placera den där men den tar upp utrymme som jag vill använda till annat. Då har jag funderat på om den går att installera med snabbkopplingar de gånger jag behöver använda invertern. Den är i första hand tänkt för en microvågsugn.

Den snabbkoppling jag funderat på är en ”Anderson” på 350A https://www.amazon.se/350A-kontakte...refix=anderson+connector+350a,aps,134&sr=8-18.

Vad säger expertisen?
 
Anderson kontakterna är utmärkta att använda. Vad att tänka på är att det behövs en kabelpresstång för att pressa hylsan i kontakten och kabeln med anpassade klämbackar så fullgod kontakt sker. Det finns både handpressar och hydrauliska pressar på Amazon.
Det är nödvändigt att pressningen blir riktigt utförd för i annat fall uppstår övergångsmotstånd med stor risk för överhettning och brandfara. Rätt utfört fungerar det utmärkt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen