• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter för litium

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Jag har ju som många andra bytt till Litiumbatteri. Perfekt i nästan alla lägen.

Men jag har problem med en av mina två Inverters. Jag har en liten inverter på 300 watt med ren sinus i garaget som jag använder till Laptop, elcyklar och dyligt och den fungerar bra. Men jag har även en WAECO på 2000 watt som matar bilens alla 230 volts uttag. Den fungerar inte att ha med mitt 120 A Litiumbatteri. BMS:en stänger av så fort jag slår på inverten. Funderar på att byta inverter till någon som fungerar med litiumbatteri. Någon som är kunnig i ämnet?

Finns det invertrar som passar för litium?

Inverter jag har tittat på

1695312031927.png
 
Är absolut inte kunnig därför köpte jag en invertermodell som såldes på svenska sidor som även sålde litiumbatterier.
Den här invertern köpte jag fast på Amazon, tror jag betalade 1/3 del mot vad det skulle kostat på den svenska sidan, gav 800 kr för 3 år sedan.



Nu är det annan design och två uttag.


Skönt att ha tillgång till 230V, satte in den för att kunna ladda min bättre hälfts hörapparater och hennes eltandborste.
Det är bara det att hennes hörapparater gick ju att ladda på 12V och tandborsten finns också för laddning på 12V så det enda vi använder invertern till är för dammsugaren.

Har 162Amp Litium, köpt på en svensk sida för en förmögenhet.
 
Är absolut inte kunnig därför köpte jag en invertermodell som såldes på svenska sidor som även sålde litiumbatterier.
Den här invertern köpte jag fast på Amazon, tror jag betalade 1/3 del mot vad det skulle kostat på den svenska sidan, gav 800 kr för 3 år sedan.



Nu är det annan design och två uttag.


Skönt att ha tillgång till 230V, satte in den för att kunna ladda min bättre hälfts hörapparater och hennes eltandborste.
Det är bara det att hennes hörapparater gick ju att ladda på 12V och tandborsten finns också för laddning på 12V så det enda vi använder invertern till är för dammsugaren.

Har 162Amp Litium, köpt på en svensk sida för en förmögenhet.
Tack ska kolla på den
 
Problemet er at en Inverter trekker nesten maksimalt i startstrøm, les hvor mye A den trekker og sammelign med hvor mange A BMS slipper ut før den stenger av for å unngå overbelastning. En 2000 watt inverter trekker over 150A i startstrøm og BMS i et 120 Ah batteri kan gjerne ha sperre på 100A selv om en oftest velger en BMS for 1C som for et 120 Ah batteri er 120 A.

Kombinasjonen 1500 watt inverter og 165 Ah LFP er helt greit. For en 2000 watt inverter ville jeg ha minst 200 Ah LFP med BMS. En kjapp løsning kan være å doble batteriet med et likt med det du har. Alternativet er å se etter hvor liten inverter du kan klare deg med
 
De flesta som kommer tillbaka efter ett byte till ett Litiumbatteri på typ 100Ah och konstaterar att det inte kan få igång sin stora inverter, köper ett till likadant litiumbatteri till som parallellkopplas med det befintliga, 2 flugor på smällen, dubbelt med energi samt de kan fortsätta använda sin stora/dyra inverter.
 
De flesta som kommer tillbaka efter ett byte till ett Litiumbatteri på typ 100Ah och konstaterar att det inte kan få igång sin stora inverter, köper ett till likadant litiumbatteri till som parallellkopplas med det befintliga, 2 flugor på smällen, dubbelt med energi samt de kan fortsätta använda sin stora/dyra inverter.
Hmm! Jag har ju ett på 120 Ah och jag får inte plats med ett till under stolen. Hade jag köpt ett på 100 hade det gått. Satte även ut på Facebook. Där fick jag förslag på några invertrar som har något som kallas "Slowstart" "Softstart". Ska tydligen öka strömmen succesivt.

120 Ah räcker bra för mina behov. Har 540 watt på taket och har aldrig haft mindre än 45% kvar på morgonen. Bor ju dessutom på Kanarieöarna och har hyfsad solvinkel året runt.
 
Helt enkelt - 2000 W klarer du aldri å trekke fra det batteriet. Finn ut hvor mange A du kan trekke og multipliser dette med 12 (eller 12,5) og du har hvor krattig inverter du maksimalt kan benytte. Denne enkle regneøvelsen gir en del sikkerhetsmargin da du nesten aldri er helt nede på 12 volt, mesteparten av tiden er batterispenningen 12,5 volt eller mer. Men husk at du nesten alltid har andre forbrukere i gang.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen