• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Intressant evenemangskalender för Höga Kusten

26A12B35-E980-44CD-A165-F272A65F4D0B.jpeg
Vårt världsarv Höga Kusten marknadsförs av HÖGA KUSTEN TURISM som är ett företagarägt, sälj- och marknadsbolag, som sedan starten 2010 spelat en allt viktigare roll för att stärka besöksnäringen i Höga Kusten.

Nu har man skapat en föredömlig evenemangskalender, som gäller från nu och framåt.

Här hittar du det mesta av det som händer i Höga Kusten. Allt från stads- och surströmmingsfester till naturvandringar, konstutställningar, musik och nöje.

Kolla kalendern som är omfångsrik till antalet evenemang och varierande vad gäller intressanta ämnen. Här finner du kalendern;

Ett besök på Höga Kusten rekommenderas, vi var själva där uppe för ett par veckor sedan och förvånades över att så många utländska husbilar hittat dit.

Tommy
 
Senast ändrad:
Inget varar beständigt... Allt förändras. Så också våra planer. Istället för Norge har vi bestämt oss för Höga Kusten i lugnt och sakta mak. I september och oktober.

Vår första Husbilstur gick till Norkap och då passerade vi den vackra delen av landet alldeles för snabbt. Nu ska vi fördjupa oss. Besöka alla de kustnära städerna. Uppleva fina platser och bara njuta av det lugna tempot i vårt nya iHusbil liv.

Tack för länken.
 
Inget varar beständigt... Allt förändras. Så också våra planer. Istället för Norge har vi bestämt oss för Höga Kusten i lugnt och sakta mak. I september och oktober.

Vår första Husbilstur gick till Norkap och då passerade vi den vackra delen av landet alldeles för snabbt. Nu ska vi fördjupa oss. Besöka alla de kustnära städerna. Uppleva fina platser och bara njuta av det lugna tempot i vårt nya iHusbil liv.

Tack för länken.
Kan vara värt att kolla här också innan du åker:


1658126487244.png
 
Härliga Höga Kusten, när vi nu är inne på ämnet så vill jag påpeka att det finns en app till både Android och iPhone som heter Höga Kusten. Kanske inte perfekt men det är ett bra komplement till den som söker efter olika sevärdheter. Har själv bara testat Androidvarianten men det är säkert inga problem med iPhone.

 
Att bestiga Skuleberget är något jag rekommenderar.
Det finns olika svårighetsgrader. Man kan gå eller åka linbana.
En lite lättare väg är att gå upp är vid linbanan.
Att gå ger den bästa upplevelsen. Belöningen när man har kommit upp efter stånk och stön är utsikten. De gånger vi har varit där gick vi upp och åkte linbana ner.
Linbanan kostar en del men det var det värt.

OBS: Ta med vatten. Vi missade det 2018, ni vet ju hur varmt det var den sommaren.
 
Härliga Höga Kusten, när vi nu är inne på ämnet så vill jag påpeka att det finns en app till både Android och iPhone som heter Höga Kusten. Kanske inte perfekt men det är ett bra komplement till den som söker efter olika sevärdheter. Har själv bara testat Androidvarianten men det är säkert inga problem med iPhone.

Tack för den ja. Installerad och klar.

Mat o natur o kultur o ställplatser. Jo, jag tackar jag.
 
Att bestiga Skuleberget är något jag rekommenderar.
Det finns olika svårighetsgrader. Man kan gå eller åka linbana.
En lite lättare väg är att gå upp är vid linbanan.
Att gå ger den bästa upplevelsen. Belöningen när man har kommit upp efter stånk och stön är utsikten. De gånger vi har varit där gick vi upp och åkte linbana ner.
Linbanan kostar en del men det var det värt.

OBS: Ta med vatten. Vi missade det 2018, ni vet ju hur varmt det var den sommaren.
Linbanan tar jag garanterat. Frun går garanterat. Vi får ses däruppe!
 
Campingplatser vi gärna rekommenderar vid Höga Kusten...

...är, för den som vill ha lugn och ro, den mysiga campingen i fiskeläget Barsta som ligger direkt intill havet på vägen ut mot fiskeläget Bönhamn, där det även finns en enklare ställplats,
...är, för den som gärna vill bo på en större camping, den mycket populära och välordnade campingen i Norrfällsviken som består av 3 olika ”avdelningar” med nära till badstränder vid havet - vi rekommenderar gärna den avdelning som ligger längst ner på campingen endast några få meter till havet,

Väljer du Norrfällsviken, så är det ett ”måste” att äta lunch eller middag i Restaurang Fiskar Fånget som är både restaurang med servering utom- och inomhus direkt intill havet plus en Fiskaffär.

Trevlig resa!
 
En bild från Campingen i Barsta - den lilla pärlan till camping som ligger direkt intill havet med endast 200 meters promenad till Restaurang Skutskepparn,

En bild från Campingen i Norrfällsviken -campingen med många faciliteter och två bilder från Restaurang Fiskar Fånget,
 

Bilagor

  • 639C6AB2-E280-4A7F-ADD5-140A95BD1256.jpeg
    639C6AB2-E280-4A7F-ADD5-140A95BD1256.jpeg
    61,1 KB · Visningar: 5
  • 59B0A299-1E9F-4385-B635-BB20B7B4CAF1.png
    59B0A299-1E9F-4385-B635-BB20B7B4CAF1.png
    533,9 KB · Visningar: 4
  • 7DCFDB9D-B946-454B-917B-26EEFF5B3E1E.jpeg
    7DCFDB9D-B946-454B-917B-26EEFF5B3E1E.jpeg
    34,2 KB · Visningar: 6
  • 22075F7D-B59D-4AA5-BBCA-DCC2FC8A4962.jpeg
    22075F7D-B59D-4AA5-BBCA-DCC2FC8A4962.jpeg
    233,2 KB · Visningar: 5
För lite enklare boende (utan tillgång till restaurang) skulle jag rekommendera Berghamn. Ett litet fiskeläge nästan utan turister med en liten ställplats. Hörsång (som uttalas Hårsang av lokalbefolkningen) ligger också strax intill och erbjuder en trevlig camping med en fin sandstrand och ett mycket trevligt bemötande av innehavaren. Listan kan göras lång men ställplatserna med utsikt över Ångermanälven mellan Höga Kustenbron och Sandslån är också fina.
 
För lite enklare boende (utan tillgång till restaurang) skulle jag rekommendera Berghamn. Ett litet fiskeläge nästan utan turister med en liten ställplats. Hörsång (som uttalas Hårsang av lokalbefolkningen) ligger också strax intill och erbjuder en trevlig camping med en fin sandstrand och ett mycket trevligt bemötande av innehavaren. Listan kan göras lång men ställplatserna med utsikt över Ångermanälven mellan Höga Kustenbron och Sandslån är också fina.

Även den lilla campingen/ställplatsen i Sandslån är mysig på sitt sätt med sitt läge direkt intill Ångermanälven.

Sandslån hade på 60-talet världens näst största sorteringsanläggning för timmer - timmer som hade avverkats norr om Sollefteå och som färdats på Ångermanälven många mil.

Apropå Sollefteå, så rekommenderar vi mycket gärna några övernattningar på stadens camping som ligger direkt intill Ångermanälven och endast några hundra meter från centrum av Sollefteå!
 
Bilder från Sollefteå:

2 bilder på campingen och om du kommer hit, så besök gärna den alpina anläggningen på Hallstaberget - se bild.

Intill Hotel Hallstaberget går det alldeles utmärkt att fricampa - massor av plats för husbilar - dock utan någon service.
Vi rekommenderar verkligen ett besök här uppe vid hotellet och naturligtvis även ett besök i hotellets utmärkta restaurang med en vidunderlig utsikt över Sollefteå och Ångermanälven.
 

Bilagor

  • 9C667CEF-9879-479A-8084-A76425524C55.jpeg
    9C667CEF-9879-479A-8084-A76425524C55.jpeg
    72,3 KB · Visningar: 4
  • 52DA0284-FDC3-4A9B-80D8-53F72E7B3A30.jpeg
    52DA0284-FDC3-4A9B-80D8-53F72E7B3A30.jpeg
    137,4 KB · Visningar: 4
  • C6AB9CF9-D537-4184-A1BA-87761B2A5829.jpeg
    C6AB9CF9-D537-4184-A1BA-87761B2A5829.jpeg
    521,5 KB · Visningar: 4
Herregud ja... Vårt byte av resmål från Norge till Höga Kusten har då verkligen blivit ett gott val. Har nu appen och alla era förslag på ställen att uppleva.

Fyra fem sex veckor med naturen i höstprakt kommer bli mysigt.

Vi har tiden, medan Höga Kusten har ställena värda att spendera den på! Det är alldeles uppenbart.
 
Campingplatser vi gärna rekommenderar vid Höga Kusten...

...är, för den som vill ha lugn och ro, den mysiga campingen i fiskeläget Barsta som ligger direkt intill havet på vägen ut mot fiskeläget Bönhamn, där det även finns en enklare ställplats,
...är, för den som gärna vill bo på en större camping, den mycket populära och välordnade campingen i Norrfällsviken som består av 3 olika ”avdelningar” med nära till badstränder vid havet - vi rekommenderar gärna den avdelning som ligger längst ner på campingen endast några få meter till havet,

Väljer du Norrfällsviken, så är det ett ”måste” att äta lunch eller middag i Restaurang Fiskar Fånget som är både restaurang med servering utom- och inomhus direkt intill havet plus en Fiskaffär.

Trevlig resa!
Beskrivningen av Barsta kan jag instämma i för våra två första besök men inte för det tredje, som var 2020. Mer än knökfullt, utfarter blockerade av sent ankomna bilar och si och så med lugnet. Hoppas det var en tillfällighet pga Svemester.

Alla tre tillfällen var under högsommaren.
 
Beskrivningen av Barsta kan jag instämma i för våra två första besök men inte för det tredje, som var 2020. Mer än knökfullt, utfarter blockerade av sent ankomna bilar och si och så med lugnet. Hoppas det var en tillfällighet pga Svemester.

Alla tre tillfällen var under högsommaren.

Vi har övernattat där många gånger, men aldrig råkat ut för nåt som du beskriver.
Hoppas det var en tillfällighet för denna camping är normalt nästan för rogivande, men det gillar vi å andra sidan...!
 
För min del håller jag en vandring i Skuleskogens nationalpark för ännu bättre än att bestiga Skuleberget. Man kommer kanske inte riktigt lika högt, men tillräckligt för att få magnifika vyer ut över havet (och utan E4:an mellan).
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen