• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Larm Skydd Intrångsskydd

Blockera aldrig Bodelsdörren utan att ha en lätt öppnad spärr, aldrig wire eller kabellås på dörren.
Tänk att alla i bilen ska kunna öppna dörren snabbt på högst 1 sekund när det brinner i bilen
den är övertänd på 30 sek.
Öppna i Rök, Kolsvart, i Panik då får inga komplicerade grejer sitta i vägen.
något enkelt som rycks bort enkel är Perfekt, inga karbinhakar eller andra lås.
På en plåtis med skjutdörr är ett kvastskaft som kapas i rätt längd perfekt, sätts
emot den svarta gummi klumpen och andra änden mot köksmodulen nederkant, bara att rycka bort snabbt.
 
I mitt fall är det en tillfällig lösning, så fort det går att köpa HEOSafe så skall sådana monteras. Även takluckan kan användas som nödutgång.
 
Optimalt är väl om alla förebyggande åtgärder är väl synliga utifrån. Då kanske tjuven väljer att avstå från åverkan o skadegörelse.
 
Senast redigerad av en moderator:
En karbinhake är normalt lätt att lossa under bra förhållande. Men kan mycket riktigt ställa till det i en nödsituation. Då kan man istället använda lås som går att rycka bort, nämligen en Skothake. Fäst en bit färgglatt och rejält snöre i ringen så kan låset ryckas öppet direkt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Kan bara hålla med. Jag kommer ihåg när jag skulle förnya certifikatet för heta arbeten.
Det var brandförsvaret som höll i det hela. Då fick man ta sig igenom ett rökfyllt utrymme med vinklar och vrår. Det var inte bara att gå rakt fram, var som en s-kurva.
Man fick kolla i förväg innan utrymmet fylldes med rök. Även fast jag visste hur man skulle ta sig igenom så tappade jag direkt orienteringen. Jag slog även i huvudet flera gånger. Jag hade hjälm och gasmask.

Det gav mig i varje fall en tankeställare hur svårt det är att hitta ut även fast man vet hur tex husbilen ser ut inuti. Att sedan i all förvirring att försöka ta bort div olika spärrar etc.
Då har man tur om det går att få bort spärrarna. Allt sker även utan gasmask och eventuellt utan att se något.

Öva med att göra en nödutrymning skadar nog inte. Testa även att blunda samtidigt.
Kan nog bli ganska kul för barnen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Vår lösning för att försvåra för obehöriga HEOsafe till framdörrarna och Meroni UFO3 till bakdörr o sidodörr. Är en vajer på insidan att låsa upp och nyckel till låset för låsa, låsa upp eller automatiskt låsa när dörren stängs.




UFO3.jpgUFO3 2.jpg
 
Senast ändrad:
Googla på prickstop, en plåt du sätter på Fiat halvintregrerade bilar på förardörren, förhindrar att dom öppnar dörren på några sekunder.
 
Senast redigerad av en moderator:
När jag frågar verkstaden om prickstop så lär Fiat gjort något åt detta, men jag lyckas inte ta reda på från vilken årsmodell det gäller. Det var lika bedrövlig dåligt på VW Transporter vilket jag själv sett. Ett litet hål under handtaget och alla dörrar är olåsta.
 
Det finns många olika sätt att skydda sig. Detta är ett av dom allra effektivaste https://infernohomesecurity.se/larmsystem/inferno-wireless-system/ det går både att ha trådade rörelsedetektorer och magnetkontakter till systemet. Man kan även styra med en app eller enkelt med fjärrkontroll. I vår bil går det att använda som ett borta larm eller ett hemma larm. En eventuell inkräktare är kvar i en sekund när den står i borta läge. I mina filmer visar jag Inferno med Ir-detektor och fjärrkontroll där den ena filmen är i borta läge och den andra i hemma läge. I många husbilar finns där en huvudbrytare vid på panelen vid dörren. Skulle inkräktaren ha den vetskapen om detta (man kan ju koppla på startbatteriet också) så blir han förvånad för det hjälper inte att stänga av, där finns ett batteri i Infernon.
 

Bilagor

  • Bortatillkoppling.zip
    28,1 MB · Visningar: 73
  • Hemmatillkoppling.zip
    34,6 MB · Visningar: 29
Min alarm er et system som egentlig er beregnet for hjemmebruk, men det fungerer like godt i bil. Det fungerer via WLAN og GSM/4G. Den gir også melding (SMS) om 12 V forsvinner. Den har innebygget batteri.
Alle sensorer er trådløse. Vindu/Dørsensorer er veldig små. Bruker CR2032 batteri. Ved åpning av dør eller luker så starter alarmen, og man får også melding via sms på tlf om alarm om man har satt inn SIM kort.
Praktisk om man ikke er ved bilen. Hele systemet styres og konfigureres via app på telefonen, elelr på display. Bilen hadde allerede pir detektor på utelys, så der trengte jeg ikke gjøre noe..

 
Har haft likvärdigt fungerat sen 2018 har satt en röd flasher ihop med tv antenn samt en på övre kylskåps gallret gömt siren. Fick tips att löda ihop en krets så 12 volten skyddas mot överspänning köpte dom delarna på kjell.com. Fördel med 2032 batterier jämfört med vårt hemlarm som har små 12 volt batterier som är dyra. Samt även köpt en billig gps-tracker i fall någon ändå stjäl bilen. Bra också om man parkerat bilen i någon stad skickar sms, får länk till googel map så kan välja väg hem till husbilen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Det finnes små GPS trackers som ser ut som et standard 12V rele. Om man plasserer den sammen med andre rele'er så skulle den være vanskelig å finne om man ikke vet om den..
 
Till alla som halvintregrerad köp plåten som förhindrar att dom öppnar förardörren på ett par sekunder med en smalare skruvmejsel det funkar samma som om ni låser upp med nyckel centralåset låser då upp även passagerdörren.På plåtis öppnar nog alla dörrar som öppnas när ni använder nyckel i förardörren förmodar jag finnes en typ plåt även bakdörren till de.
Den plåten man monterar går under namnet prickstopp.
Youtube video hur man installerar.

 
Det har nog ändrats under årens lopp. På vår 2018 plåtis är det bara förarhyttens två dörrar som öppnas när förardörrens lås öppnas utifrån.
Men en PrickStop skyddsplåt i alla dörrar med låscylinder är förstås bra att ha ändå.
 
Senast redigerad av en moderator:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen