• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme - Gas Installation av Eberspächer - Tips önskas

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Har köpt en vattenburen Eberspächer som jag tänker installera i serie med Aldepannan.

Önskar tips och råd, gärna exempel med bilder, vad jag skall tänka på vid installationen.

Min tanke är att placera värmare inklusive tilluft- och avgasslang under bilen och att ansluta till Aldens system via en radiator i garaget.

Kjell
 
Skal du ha den på eget vann system eller som en utvidelse av Alde sitt. På eget kan du benytte en Alde varmeveksler tilsvarende den som benyttes for å hente varme fra bilmotoren. Faktisk er det å koble Ebersprächer på motorens kjølevann som motorvarmer i serie med varmeveksleren den enkleste løsningen.
 
Mitt första alternativ är att koppla den direkt på befintligt Aldesystem. Om detta inte fungerar som det ska så sätter jag in en värmeväxlare. Vill helst inte koppla in den på motorns värmesystem då jag inte vill värma motorn och få en massa onödig spillvärme. Om jag skulle vilja värma motorn så har jag redan en värmeväxlare för det.
 
Mitt första alternativ är att koppla den direkt på befintligt Aldesystem. Om detta inte fungerar som det ska så sätter jag in en värmeväxlare. Vill helst inte koppla in den på motorns värmesystem då jag inte vill värma motorn och få en massa onödig spillvärme. Om jag skulle vilja värma motorn så har jag redan en värmeväxlare för det.
Att koppla med värmeväxlare kommer troligen att ge väldigt korta gångtider på värmaren,du behöver en större vattenvolym att värma, kopplat mot Alde så gäller det att få cirkulationen att fungera rätt på båda systemen.
Det borde finnas någon på forum som provat, luftburen som komplement är betydligt enklare.
 
Har påbörjat installationen. Om allt går bra och värmaren fungerar ihop med Alde skapar jag en ny tråd där installationen beskrivs. Om det inte fungerar är det ju ingen vits med att delge det som inte fungerar.
Det kan säker vara intressant att veta vad som inte fungerar också,så inte fler gör samma misstag,lycka till!
 
Om du lager en kopling slik at sirkulasjonspumpen i Alde går når Ebersprächer er i gang så burde det fungere med direkte seriekopling.
 
Har du förslag på hur kopplingen skall göras?

Min tanke har varit att ställa in en lite högre temperatur på Alden, säg 25˚, för att få igång cirkulationspumpen i den och ställa in Eberspächer på en lägre temperatur, säg 20˚. Tror du att det kommer att fungera?
 
Har nu kopplat in min Eberspächer i serie med Alden. Kör just nu Alden och den verkar fungera med den extra slangdragningen till Eberspächern. I morgon är min avsikt att provstarta Eberspächern. Men jag har en fundering. Skall Alden vara helt avstängd när jag kör Eberspächern? Eller skall den vara på med el och gas avstängd men temperaturen uppställd på t.ex 25˚? Detta för att cirkulationspumpen i Alden skall vara på och bidra till cirkulationen. Hur har ni andra gjort som har motsvarande installation?
 
Har nu kopplat in min Eberspächer i serie med Alden. Kör just nu Alden och den verkar fungera med den extra slangdragningen till Eberspächern. I morgon är min avsikt att provstarta Eberspächern. Men jag har en fundering. Skall Alden vara helt avstängd när jag kör Eberspächern? Eller skall den vara på med el och gas avstängd men temperaturen uppställd på t.ex 25˚? Detta för att cirkulationspumpen i Alden skall vara på och bidra till cirkulationen. Hur har ni andra gjort som har motsvarande installation?
Jag skulle välja att köra Alden samtidigt, du kan ju prova utan och se om du får cirkulation ändå, och att du får samma cirkulationsriktning på vätskan i båda fallen.
 
Har nu installerat en enkel och billig bimetalltermostat som styr stopp och start av Eberspächern.

Provkörde värmaren i går för att se hur den fungerar.

Förutsättningarna var
- 10˚ ute
- termostaten ställd på 22˚
- Aldens cirkulationspump igång

Gångtid 40 min
Stopptid 80 min
Temperaturdifferens mellan lägsta och högsta innertemperatur - 2˚

Det innebär att värmaren startar med 2 timmars mellanrum och det borde bli 12 starter/dygn.

Jag tycker att det verkar OK. Men vad tycker ni?

Kan ju skifta mellan att köra värmaren via termostaten med ett antal start/stopp och EasyStart Pro med kontinuerlig drift under lite längre period. Ett alternativ är ju att alltid starta värmaren med kontinuerlig drift och gå över till drift via termostat när ok innetemperatur uppnåtts?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen