• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten - Dränkpump Inget vatten i kranen

Stefan

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Örby
Efter vintern så har jag nu börjat göra i ordning bilen inför kommande säsong. Vi skall ta premiärturen nästa helg.
Så jag har fyllt på en del vatten, så att pumpen inte suger torrt och har stängt avtappningsventilerna. Jag började med att öppna kranen i köket och efter en stund så kom vattnet, både varmt och kallt.
Testade sedan duschen och det kom vatten på båda där med och det går även bra att spola på toaletten.
Men när jag öppnar kranen till handfatet så hör jag att pumpen går, men det kommer inget vatten.
Det droppar bara lite grand.
Jag har låtit den gå ganska länge utan att något händer.

Jag har kollat, där det går, att det inte är blött någonstans i alla fall.

Det känns som att vattnet antingen inte kommer fram eller att trycket är för dåligt. Å andra sidan kommer det ju vatten i duschen.
Blåste rent kranarna ordentligt i höstas, så jag hoppas att det inte legat vatten som spräckt både varm och kallvattenledningarna på något dolt ställe.
 
Lösning
Två år på raken har jag haft samma/liknande problem med min kran i köket, där de andra kranarna fungerat klanderfritt. Men jag har inte dränkpump utan tryckpump.
För mig var det stopp i strålsamlaren i problemkranen, jag gissar att kalkavlagringar (eller nåt sånt) har släppt i ledningarna under vintern när det varit torrlagt och när jag testar kranen på våren så samlas allt skräp i strålsamlaren och täpper till den.
Efter vintern så har jag nu börjat göra i ordning bilen inför kommande säsong. Vi skall ta premiärturen nästa helg.
Så jag har fyllt på en del vatten, så att pumpen inte suger torrt och har stängt avtappningsventilerna. Jag började med att öppna kranen i köket och efter en stund så kom vattnet, både varmt och kallt.
Testade sedan duschen och det kom vatten på båda där med och det går även bra att spola på toaletten.
Men när jag öppnar kranen till handfatet så hör jag att pumpen går, men det kommer inget vatten.
Det droppar bara lite grand.
Jag har låtit den gå ganska länge utan att något händer.

Jag har kollat, där det går, att det inte är blött någonstans i alla fall.

Det känns som att vattnet antingen inte kommer fram eller att trycket är för dåligt. Å andra sidan kommer det ju vatten i duschen.
Blåste rent kranarna ordentligt i höstas, så jag hoppas att det inte legat vatten som spräckt både varm och kallvattenledningarna på något dolt ställe.
Hej. Har du en dränk pump så har du en mikro brytare i blandaren som startar pumpen den kan ha gått sönder går pumpen när du öppnar kranen.
Mvh Umebo
 
Två år på raken har jag haft samma/liknande problem med min kran i köket, där de andra kranarna fungerat klanderfritt. Men jag har inte dränkpump utan tryckpump.
För mig var det stopp i strålsamlaren i problemkranen, jag gissar att kalkavlagringar (eller nåt sånt) har släppt i ledningarna under vintern när det varit torrlagt och när jag testar kranen på våren så samlas allt skräp i strålsamlaren och täpper till den.
 
Lösning
Har du en dränk pump så har du en mikro brytare i blandaren som startar pumpen den kan ha gått sönder går pumpen när du öppnar kranen.
Ja, pumpen går så fint så, så mikrobrytaren är OK.
För mig var det stopp i strålsamlaren i problemkranen, jag gissar att kalkavlagringar
Tack, får kolla på det. Kranen är inne på andra säsongen nu, så den är ganska ny (den gamla frös sönder...).

Prova att suga på kranen samtidigt som pumpen går och kranen är öppen.
Tack. Hade en tanke om det, så jag gjorde det. Men bara lite grand. Får testa att suga hårdare och längre.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen