• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten - Dränkpump INGET VATTEN I KRANARNA

jmp57

Välkänd medlem
Medlem
Bilfabrikat
Knaus live wave 700 meg på fiat chassi
Hej undrar om någon kunnig här i forumet kan hjälpa mig efter att bilen ståt stilla i ca 3veckor, får jag inget vatten i kranarna man kan höra pumpen surra som den brukar men inget vatten kommer i kranar eller toa samt dusch bilen er en Knaus live meg 700 från 2018. Allt funkade när jag tappade av vattnet efter förra resan.
Finns det någon här som vet hur jag kommer åt dränk pumpen i tanken på denna bilen ??? har någon själv haft samma problem vi har haft bilen från ny och enda problemet hittills med vattensystemet har varit en brytare i köks kranen.

Lösning
Hej tack för alla svar, men tyvärr fungerade det inte. Så jag fick börja demontera diverse inredning under soffan och plocka bort elcentraler och en hylla som dom sitter på för att komma åt så jag kunde komma åt att lossa anslutningen till pumpen och koppla los elanslutningen innan jag kunde komma åt att ta bort pumpen ur tanken och det visade sig att den var igensatt av någon brun beläggning men efter att ha tvättat den med en del diskmedel så började den att funka igen, så nu har jag nog spolat igenom ca 30 liter vatten och har satt ihop allt som jag fick plocka bort innan, så nu ska jag köra en rensning av hela systemet ett rengöringsmedel för vattentankar. Så då hoppas jag att allt ska fungera korrekt igen.
Tack än en gång för alla...
Hej undrar om någon kunnig här i forumet kan hjälpa mig efter att bilen ståt stilla i ca 3veckor, får jag inget vatten i kranarna man kan höra pumpen surra som den brukar men inget vatten kommer i kranar eller toa samt dusch bilen er en Knaus live meg 700 från 2018. Allt funkade när jag tappade av vattnet efter förra resan.
Finns det någon här som vet hur jag kommer åt dränk pumpen i tanken på denna bilen ??? har någon själv haft samma problem vi har haft bilen från ny och enda problemet hittills med vattensystemet har varit en brytare i köks kranen.
Luft i ledningarna. ta bort dusch mikrofonen, starta pumpen genom att öppna dusch
kranen och Sug i slangen då hjälper Du till att få ut luften.
Går pumpen och det finns vatten i tanken är det inget fel på den.

Om du hører pumpemotoren så er det 90% sikkert at problemet er luft i pumpen. Erok sin løsning er den enkleste for dette problem.

Om det er den siste og litt uvanlige feil at turbinen i pumpen har løsnet fra akslingen så er det kun å ta ut pumpen og sette inn en ny.

Et vanlig problem med disse pumper er at de blir fyllt med luft når en tømmer tanken og luften ikke evakuerer via det lille hullet på toppen av pumpen. Som Knazig påpeker en skaking av pumpen får den ofte til å fungere igjen.
Inte vanligt fel eftersom vi sedan 1984 inte behövt ”skaka” någon vattenpump, däremot är luft i ledningar förstås vanligt
😀😀

Hej tack för alla svar, men tyvärr fungerade det inte. Så jag fick börja demontera diverse inredning under soffan och plocka bort elcentraler och en hylla som dom sitter på för att komma åt så jag kunde komma åt att lossa anslutningen till pumpen och koppla los elanslutningen innan jag kunde komma åt att ta bort pumpen ur tanken och det visade sig att den var igensatt av någon brun beläggning men efter att ha tvättat den med en del diskmedel så började den att funka igen, så nu har jag nog spolat igenom ca 30 liter vatten och har satt ihop allt som jag fick plocka bort innan, så nu ska jag köra en rensning av hela systemet ett rengöringsmedel för vattentankar. Så då hoppas jag att allt ska fungera korrekt igen.
Tack än en gång för alla förslag.

Lösning
Tack än en gång för alla förslag.
Någon fuskar med rengörning av vatten systemet, Tips köp på biltema deras 12% ättika, blanda ut i 5 liter vatten så har Du 10 liter rengöring för vatten system.
Töm tank, fyll i de 10 liter 6% ättika som Du fick när Du blandade vatten och ättikan. Pumpa upp blandningen i kalla o varma tappställen även wc. Låt resten ligga i tanken, häll gärna i en dunk ättika till med lika mycket vatten.. kör omkring bromsa sväng så innehållet skvalpar runt ordentligt!
Låt stå i 6-8 timmar och starta pumpen och spola genom systemen och töm tanken helt!
Fyll tanken med vatten ordentligt och kör det genom kranarna o wc.
Tappa ur, fyll igen och så vidare tills det smakar gott av vattnet!
Ättikan kan ersättas med Citronsyra 3-4 stora påsar uppläst i varmvatten.
Bör rengöras varje vår eller höst!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen