• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Inget tryck i en av vattenkranarna

Jari

Välkänd medlem
Medlem
Bilfabrikat
Fiat Hobby 650 -98
Har inget tryck i kranen vid tvättstället eller uteduschen. Har tryckpump och kollat alla slangar filter, backventil och vattentanken även tömt varmvattenbehållaren och fyllt på igen utan resultat, felet kom efter att vi fyllt vatten med slang brukar fylla med kana men låter långsökt att det skulle vara orsaken till problemet. Det kommer vatten från kranen och uteduschen om jag öppnar en annan kran.

Bilagor

• IMG_4887.jpeg
    IMG_4887.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 11
Hadde en 2006 Dethleffs. Den hadde trykkvannspumpe men ingen hovedbryter for vannpumpen. Den var koblet slik: De brukte samme kraner med microbryter som de med senkepumpe. Når du åpnet kranen gikk det strøm til et rele som startet pumpen, når pumpen oppnådde maks trykk slo trykkvakten i pumpen inn. Når du stengte kranen var systemet strømløst, derfor ingen hovedbryter.
Brudd på en ledning til microbryteren i en kran vil gjøre att denne kranen ikke starter pumpen og gir noe vann, de andre kranene vil virke.

Problemet är löst! Jag har kört kranarna utan microbrytare i 2 år utan problem och symtomen i första inlägget löste jag tidigare genom att starta duschen och då har kranen börjat fungera, nu koppla jag in microbrytaren och kranen fungerar som tidigare👍

Kombinationen tryckpump och mikrobrytare är ju absolut den bästa. Den borde alla ha.
På en Niesmann vi hade tidigare satt det trycksystem vilket givetvis var bra när man använde det eftersom det blev bra tryck på vattnet och det var lite rejälare blandare installerade. Kruxet vara bara att man gick och stängde av pumpen manuellt på panelen hela tiden eftersom man inte ville riskera översvämning om något skulle springa läck när man sov eller lämnade bilen.
På Hobbyn -05 som vi hade nyligen var det en kombination vilket gav både bra tryck och trygghet eftersom man visste att tryckpumpen var strömlös när kranarna var stängda. Max någon liter kan läcka ut då om det skulle springa läck.

På Hymern vi har nu som är både nyare och klart mer premium sitter det bara en dränkpump i tanken och med brytare på blandarna. Även om trycket är tillräckligt så känns det ändå lite billigt.

Jag hade också dränkpump original (Hymer S-klass), men istället för att montera en tryckpump så löste man det med att montera en tryckvakt samt tryckkärl bakom diskmaskinen som man fick aktivera vid diskning.
Jag bytte ut dränkpumpen år1 till tryckpump, funkar perfekt ihop med alla blandare med mikrobrytare och diskmaskinen.
Jag har en sladdbrytare vid tryckpumpen som används vid vinterställning.
Däremot är den utrustad med egen tryckpump till toastolen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen