• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ingen plats

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Gävle
Tittar på kartan över platser för HB!
Den börjar bli ”överfull” även många utomlands.
Kan det vara dags att dela upp platserna inom Sverige i Län eller t.e.x norra Norrland södra Norrland Svealand Götaland..?
Utomlands vore det bra om de låg i filer med namnet på landet ifråga!
Är helt Min egen åsikt efter att tittat på kartan som mer och mer blir full av markeringar.
 
Senast redigerad av en moderator:
En kan helt enkelt Zoome inn kartet på det område en vil sjekke slik Detleffs viser et eksempel på. At en for filer til GPS navigatorer kan ønske oppdeling er noe helt annet, men hvem vil påta seg den ekstra jobben som jeg selv finner unødvendig?
 
En uppdelning gör enligt min åsikt att överblicken försämras, tycker det är mycket bättre att zooma själv. Åker eller planerar jag en resa i gränsområden oavsett om det gäller län eller länder vill jag ha överblick över hela det området.

Hälsningar
Peter
 
En uppdelning gör enligt min åsikt att överblicken försämras, tycker det är mycket bättre att zooma själv. Åker eller planerar jag en resa i gränsområden oavsett om det gäller län eller länder vill jag ha överblick över hela det området.

Hälsningar
Peter
Tvärt om!
Vet jag att jag ska mot exempelvis Sundsvall klickar jag på S.Norrland, ska man till Nederländerna klickar man på Nederländerna.
Överblick får Du ändå då kartan som ligger uppe på skärmen visar hela S.Norrland eller Nederländerna och man söker åt det håll man nu skall inom kartområdet..
blir väl som att titta i en kartbok sida för sida fast dörren Zoombart område!
 
Vi har framfört ett önskemål till MapHub om att få tillgång för alla användare till geografisk sökning i en ruta upp till vänster på kartan.
Det kan nämligen vi som är Admin göra, dock inte användarna.
T ex, här har jag sökt på Blekinge ...

Skärmbild 2022-08-22 161806.png

Man kan söka på det mesta, landskap, Bundesrepublik, land, ort, Bjärehalvön, Stora Sjöfallet, etc etc.
Vi har fått svaret att flera har önskat det, att man har förståelse för behovet, men att det inte "ligger först i kön" utvecklingsmässigt.
Vi får avvakta helt enkelt, kanske stöta på igen,
 
Tvärt om!
Vet jag att jag ska mot exempelvis Sundsvall klickar jag på S.Norrland, ska man till Nederländerna klickar man på Nederländerna.
Överblick får Du ändå då kartan som ligger uppe på skärmen visar hela S.Norrland eller Nederländerna och man söker åt det håll man nu skall inom kartområdet..
blir väl som att titta i en kartbok sida för sida fast dörren Zoombart område!
Det är just det som är orsaken till att jag inte använder kartböcker, överblicken är helt kass! Jag ser endast det område som är på aktuell sida och möjligen lite till, nej tacka vet jag stora sammanhängande kartor, då kan jag se större del av färdvägen, av samma anledning fördrar jag google maps framför min Garmin navigator.
Men detta är ju mina personliga åsikter och du har dina, kanske det går att kombinera båda önskemålen genom att använda filter i stället för uppdelning, kryssa för nedre norrland så gråas resten ut.

Hälsningar
Peter
 
När den här tråden med olika synpunkter kom upp så kollade jag lite noggrannare på olika alternativ i kartan. Jag har tidigare tyckt att kartan varit så blek att det varit svårt att urskilja vägar mm. Men nu noterade jag att det finns många olika kartalternativ.
Så ett tips till er alla: Gå in på Base Map längst uppe till höger och välj det alternativ som passar er bäst. Själv valde jag "OpentopoMap" längst ner. Vi får se om jag håller kvar vid den. Men jag anser i alla fall den vara betydligt bättre än den man får som standard. Det är bara att testa.
 
En kan og velge ett satellitt bilde, det er 5 varianter av disse også. De fleste av kartene er styles for Open Street Maps, men det finnes 4 andre åpne kartverk med i utvalget. Ta en passende zoom nivå og test alle, noen er bedre enn andre for ens egen smak.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen