• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Ingen 12V ut från EBL (99/119)

Lösning
Grundproblem:
Peter hade jobbat med att förbättra kabeldragning, kopplingsplintar och lossat EBL119. När han var färdig och slog på huvud-brytaren på EBL o även 12V-brytaren på panelen IT901 så fungerade ej 12V ut från EBL.

Rot-orsak:
Hade det varit EBL99 så är ofta huvudbrytaren trasig, den är av typen rockerswitch, finns att köpa på Conrad, se
Post i tråd 'Elschema EBL 119' https://forum.ihusbil.se/threads/elschema-ebl-119.4329/post-49179

Men detta problem har ej Peters EBL119 där huvudbrytaren är av en annan typ.

På min EBL99 i min Bürstner sitter en IT994 panel, på den sitter flera mindre brytare för vattenpump, 12V-on/off mm , jag har haft problem med 2st av dessa o bytt dem, så vi började med att mäta o försöks förstå om...
Ikväll upptäcker jag att jag fått samma problem, 12V slår inte till i bodelen.
Monterade tillbaka mitt EBL119 idag, efter det varit ur en vecka.
Jag blev så less så jag packade bara ihop och gjorde kväll.
Nu fann jag några bra tips av Anders som jag ska testa imorgon :)
EBL119 har väl en bättre on/off switch än i EBL99.
Med rätt sinnesstämning kommer du lösa detta problem!
Lycka till
Anders

EBL119 har väl en bättre on/off switch än i EBL99.
Med rätt sinnesstämning kommer du lösa detta problem!
Lycka till
Anders

Tack Anders,
Jag vet faktiskt inte, är för dåligt insatt i EBLxxx. Mitt förra EBL99 råkade ut för exakt samma symptom, då bytte jag till ett EBL119. Jo nu förstod jag vad du menade on/off brytaren på EBL119 är en annan typ mot EBL99. Ska ner till garaget idag och testa några av dina tips.
Får samtidigt testa mitt senaste verktyg som jag köpte för en månad sedan, en Autel ps100.

Senast ändrad:
Tack Anders,
Jag vet faktiskt inte, är för dåligt insatt i EBLxxx. Mitt förra EBL99 råkade ut för exakt samma symptom, då bytte jag till ett EBL119. Jo nu förstod jag vad du menade on/off brytaren på EBL119 är en annan typ mot EBL99. Ska ner till garaget idag och testa några av dina tips.
Får samtidigt testa mitt senaste verktyg som jag köpte för en månad sedan, en Autel ps100.

Glöm inte att det kan vara on/off switchen på panelen, IT994.
Mvh
Anders

Senast ändrad:
Finns full matning på stift 2 samt 4 från vänster, i övrigt mätte jag 0,4 samt 0,5V på några andra punkter. Mätt alla punkter när jag trycker på ON på panel brytaren, får 0,5V på en punkt vid brytaren, blir inte mycket klokare av det.

20250212_132041.JPG

Kanske man kan trigga igång 12V direkt på EBL119?

Autel ps100 är perfekt för mej med bobatteriet ute/under husbilen ps100 har mycket långa kablar som jag kan dra via ett fönster vid mätning.
20250212_131853.JPG

Finns full matning på stift 2 samt 4 från vänster, i övrigt mätte jag 0,4 samt 0,5V på några andra punkter. Mätt alla punkter när jag trycker på ON på panel brytaren, får 0,5V på en punkt vid brytaren, blir inte mycket klokare av det.

Visa bilaga 44595

Kanske man kan trigga igång 12V direkt på EBL119?

Autel ps100 är perfekt för mej med bobatteriet ute/under husbilen ps100 har mycket långa kablar som jag kan dra via ett fönster vid mätning.
Visa bilaga 44596
Har du möjlighet att mäta resistans i ohm?
Och framförallt går det att lossa den inlödda flatkabeln i andra änden, så du kan vara säker på att ingen spänning går fram till panelen?
Om ja på båda så kan du mäta resistansen i switchen genom att ohm-mäta direkt på switch pinnarna/lödningarna

Obs ohm mät aldrig med någon spänning på.

Jag ska försöka ladda ner schema/beskrivning av kontakterna på din IT 901 A

mvh
Anders

Senast ändrad:
Sorry fel din flatkabel är 8 polig ser jag nu
Den 9 poliga kontrakten sitter på central enheten, lossar du kontakten till den (den går till EBL) så blir alla paneler strömlöst.
Sen får du ohm mäta i den 9poliga kontakten enligt beskrivning ovan, obs att du EJ lossat den 8poliga flatkabeln från on/off panelen
Ursäkta, hoppas du förstår
Mvh
Anders

Du bör kanske FÖRST mäta i den 9 poliga kontakten från EBL, när du lossat den från "central" panelen.

Dom tyska signal namnen i den 9 poliga kontakten,

Mellan "Minus" o "12V kontrolle" ska du ha 12V från EBL
Har du inte det efter att följt mina tidigare "Reset av EBL" instruktioner, så är felet i EBL

Mvh
Anders

Jag var tvingad att öppna manualen till ps100 o_O då den spelar på med olika toner och blinkar i olika färger, det gör gubben förvirrad.
Nu har jag mätt de nio punkterna in i K-panelen.
1=vit, 9=svart
1. 0,9V ingen polaritet, 2. 0,0V i.p.
3. 0,0V i.p. 4. 14V (?) i.p. 5. 0,0V i.p.
6. 0,5V+ 7. 0,5V+ pulserande
8. 13,3V neg. 9. 13,3Vneg.20250212_151231.JPG

När du gjorde de 9 mätningarna, hade du lossat några kontakter då?

Att du har +14V på pin4, som är jord pinne och -13.5V på pin 8 o pin 9, tyder på att du har mätinstrumentets minus på batteriets pluspol, eller hur?

För att slå på 12V matning i EBL ska det EJ vara 12V på pin 8 utan på pin 7, när du trycker på ON på switchen

Om de 9 mätningarna var gjorda på "lös 9 polig kabel från EBL, så tyder 12V på pin 8 att något är skumt i EBL, ska kolla mer i EBL schemat om en stund, måste jobba lite till
Mvh
Anders

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka