• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inflation, elpriser & drivmedel

Bengtic er inne på noe vesentlig når det gjelder måling av forbruk. Induktiv last på vekselstrøm kan gi en noe høyere verdi enn den virkelige. En transformator gir et lite tilbake kikk på matekablen hele tiden så om en måler med et tanginstrument som ikke ser retningen på pulsene så vil det gi summen av forbruk og tilbake. Vet faktisk ikke om Fluke klarer å skille ut denne støypulsen. Men uansett så er dette et forbruk av el som en ikke trenger.

Känner lite som du, började jobba direkt efter sommaren då jag slutade klass 9, 33 år av jobb redan och många till innan man får börja jobba med det bästa yrket "pensionär". Men sedan vet man inte hur länge man är i hyfsat skick, trots att jag längtar till dagen då jag själv styr det jag ska göra på dagarna så har både jag och frun sagt till oss själva att vi måste leva nu oxå. Har förlorat min mor hon var 53 år i cancer, pappa fick uppleva 1 månad i pension på hospice, dog 65 år gammal. Svärfar dog i 60 år gammal. Så i vänta på pensionen så planerar vi, men även lever livet just nu, för imorgon dagen vet bara han där upp nått om!
Hej Lasseboy
Även vi gör som ni. Lever för dagen, men sneglar samtidigt framåt. Man vill ju även ha ett drägligt liv när man är pensionär, men man får inte glömma leva livet fram till dess heller. Om man inte når pensionsåldern, och inte levt livet fram tills dess, har man då levt överhuvudtaget...?

Några få enkla regler som jag/vi försöker leva efter:
  • Älska dina nära och kära. Man får så mycket kärlek tillbaka, och man vet aldrig när de kan ryckas ifrån dig.
  • Respektera andras åsikter. Du behöver inte hålla med, men alla har rätt till sin åsikt.
  • Sluta upp med att se och höra allting med "surfilter" framför ögon och öron.
  • Leenden är smittsamma, liksom tjurighet. Le mot någon, så ler denna oftast tillbaka. Jag väljer att oftast le.
  • Dö inte rik. Man får inget med sig dit man går!

//Jocke

Tillåt mej tvivla - närmare 100w i toalettskåpet i ren förlust och allt går bort i värmeförluster så värmen har du i sånt fall fått tillbaka i samma härad som direktverkande el. En transformator drar obetydligt med ström obelastad nästan allt går tillbaka i form av motinducerad EMK till nätet. Kanske din mätare inte klarar att mäta på ett bra sätt antar att den är digital och då är det Fluke som gäller de billiga kan visa fullständigt fel i vissa lägen.
Jag tvivlade också vill jag lova.
Först uppmättes det med appen som går till min lastbalansering i elskåpet (tre induktiva givare).
Sedan mättes det med en tångampmeter dock inte Fluke men en minst likvärdig (kostade nästan 3 000:- så inget skräp) vilket gav samma resultat.
När jag kopplat loss skräpet testade jag i bänk med ett Fluke i serie med lasten och det diffade på 0,01A vilket känns som ett likvärdigt resultat.
Och ja den var varm och krispig i plasten så jag har nog kunnat tillgodoräkna mig en del av effekten som värme.
Men det är som allt annat som alstrar värme tv, glödlampor osv som man inte räknar som värme utan enkom som förbrukning.
Idag har vi inte en massa glödlampor som hjälp när vi värmer huset så energin för uppvärmning bör ju öka....

Hos meg blir alt stengt av untatt varmepumpe og alarmsystem. Varmepumpe kan settes så langt ned som til 8 grader, men jeg regner med at den blir stående på 12 grader, som sist vinter. Vann blir avstengt, og varmtvann blir tømt. Det står en varmekabel på vanninntak som er termostatstyrt.
Mitt alarm system er ikke koblet mot noen alarmsentral som versure eller lignende. Den gir kun alarm på mobilen til meg og min fru. Har utvendig flombelysning med PIR detektor som gir warning om den blir aktivert. Alt går via wifi, og mobilnett. Sist vinter mistet jeg kontakt med alarm via wifi, men hadde fortsatt kontakt via mobil nettet. Måtte få min datter til å restarte router. Dette er en 4G router. For å kunne resette den selv har jeg nå koblet den via at GSM rele. Dersom jeg mister forbindelse, så kan jeg ringe et tlf. nr (kontantkort) og router restarter. Det har fungert fint og koster ikke noe. Har nylig byttet router da jeg tror det er en feil med den gamle. Har også koblet router via en liten UPS (Uninterruptable Power Supply) i tilfelle strømmen blir borte. Jeg har ikke testet hvor lenge router kan kjøre på UPS, men jeg regner med at den skal klare et døgn siden det er lite som drives av den. Jeg får SMS fra alarmsystemet dersom spenning blir borte. Denne går også på batteri. Det blir en ny test i vinter på om det fungerer som tenkt..

Jag tvivlade också vill jag lova.
Först uppmättes det med appen som går till min lastbalansering i elskåpet (tre induktiva givare).
Sedan mättes det med en tångampmeter dock inte Fluke men en minst likvärdig (kostade nästan 3 000:- så inget skräp) vilket gav samma resultat.
När jag kopplat loss skräpet testade jag i bänk med ett Fluke i serie med lasten och det diffade på 0,01A vilket känns som ett likvärdigt resultat.
Och ja den var varm och krispig i plasten så jag har nog kunnat tillgodoräkna mig en del av effekten som värme.
Men det är som allt annat som alstrar värme tv, glödlampor osv som man inte räknar som värme utan enkom som förbrukning.
Idag har vi inte en massa glödlampor som hjälp när vi värmer huset så energin för uppvärmning bör ju öka....
Ja det går ju förståss att få en transformator att dra ström. Man kan undvika att använda riktig transformatorplåt, såg en svetsad transformator en gång. Man kan slarva med lindningarna eller/också felberäkna den för att spara koppartråd. Borde ju normalt finnas en strömbrytare på primären men det finns det inte. Det är bra många år sedan man använde elanslutna rakapparater tror knappt jag sett någon använda det, med 110v. Då måste man ju ha en som går att koppla om och gör man det så skulle man garanterat glömma det och bränna den på 220/230v. Sitter transformatorerna i badrumskåp är de förmodligen kopplade till belysningen och då har du inte förlorat så mycket.
Finns en mission att utföra med en avbitare i badrummen! Tipsa tidningdrakarna och svt du kan bli berömd på icke värdelöst vetande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen