• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inför utlandsresan, en varning för Euronets uttagsautomater

Visa bilaga 1468


Sommarsäsongen är snart verklighet och planeringen av att resa utomlands har säkert redan börjat hemma hos många husbilsägare, men jag vill komma med en varning så här innan säsongen blir verklighet.

Det gäller ”Euronet”, ett företag som sätter ut bankomater runt om i Europa, främst på turistorter med utländska gäster.

Euronet Worldwide, Inc. är en amerikansk multinationell finansbolag som erbjuder finansiella tjänster som bland annat autogiro, kreditkort, POS och att tillhandahålla uttagsautomater i nästan 165 länder världen över.
Källa: Wikipedia

Om det står ATM med blå text mot gul bakgrund på bankomaten och namnet Euronet undvik den! Kedjan Euronet har bankomater över hela Europa. Själva affärsidén går ut på att ta ut höga avgifter och ge dålig växlingskurs till turister. Det finns numera även en påklistras dekal på uttagsautomaten och ibland på skärmbilden, loggan och namnet på det Nederländska bank/företaget ING. Allt för att skapa ett seriöst intryck och känslan av att det är en bank som står bakom. Låt dig inte luras.

Så här ser de ut:
EC0724E9-B9DC-4F26-A1F9-3525BE3B3E9F.jpeg

Här är en av flera Youtube-videor som finns på nätet. I det här exemplet en man som är frustrerad över hur Euronet lurar turisterna i hans hemstad Prag.


Kolla bankautomater som finns på bankkontoret istället , där får du som regel först veta vad banken kommer att ta i provision. Är det dyrt, prova nästa bank.

Deutsche Bank tar inte ut någon avgift i sina bankomater. Det enda du betalar är valutapåslag och eventuell avgift till din svenska bank.

Här kan du läsa om deras avgifter: Cash withdrawals from ATMs

Tommy
 
Senast ändrad:
Efter att ha studerat kvitton fick jag lite tips om automaterna i santa pola och gick en bit bort där det var betydligt mera seriöst med automaterna som satt i förrummet till en bank.
Blev betydligt mindre avgifter. Samtidigt stod man inte utomhus med flera som köade och kom obehagligt nära.
 
Uansett hvilken ATM en benytter (eller når en handler på nett) så skal en takke nei til å bli belastet i egen valuta (kroner) en skal velge å bli belastet i den lokale valuta og la sin egen bank konvertere til kroner. Det skal mye til at din bank har så høy avgift og dårlig valutakurs som ATM eller kortselskap.
 
Vet ej om det fungerar överallt men har fått ett tips från två källor som jag idag testade. Efter att ha fått förslaget (bilden) så skall man trycka på reject då kommer en ny text tryck reject en gång till och då skulle man få en annan kurs.
Så klart är man skeptisk men man måste ju prova och först kom förslaget på bilden upp för att sedan enligt kvittot visa kursen 12,0316
Om det barra gäller här i Portugal vet jag inte men för kanske kan någon mer testa.

ATM.jpg
 
Stämmer, vi hade deras automat vid ingången till campingen, men den blev inte långvarig. Ryktet om ”ocker avgifter” spred sig som löpeld så att växlings transaktionerna uteblev helt och då var det bara att plocka ner eländet! ”Som man bäddar så får man ligga…”
Vi tar ut vår kosing direkt på banken! Fullträff:
IMG_3320.jpeg
 
Jag gjorde en test för nästan exakt två år sedan. Jag gjorde ett kontantuttag från automat på 200 € och klickade EUR-växelkurs. Sedan tog jag ut ytterligare 200 € och klickade på SEK-växelkurs.
Så här bokfördes det på mitt konto.

v2-5_0040_619137b7ddf2b3593601e778.jpg

Banken var Sabadell.
 
En intressant sak, kanske?
Jag befinner mig just nu på Schiphol, Amsterdam flygplats.
Till min stora förvåning kan jag plocka ut svenska pesetas ur en ATM maskin.

Undrar vad växelkursen blir om jag tar ut SEK med SEK-kurs? Nej, jag vågar inte testa. 😂

DSC_2134.JPG
 
Senast ändrad:
Jag gjorde en test i dag, 23-nov. Jag tog ut 200 € från tre olika banker i Los Montesinos. Santander, Caixa Bank och Sabadell. Jag valde EUR-kurs på alla tre uttag.

Det här kom jag fram till:

Bankjämförelse.jpg

Santander hade högst avgift av dessa tre banker medan Sabadell hade lägst. Det skilde nästan 13 SEK mellan Santander och Sabadell. Jag fick samma valutakurs på dessa tre banker. "Oj, fyra decimaler på öret! Det var noggrant!"
 
Så lenge du tar ut og belaster i euro så er det din svenske bank som står for omvekslingen. Om du gjør som oppfordret på mange automater - belaster i SEK blir det operatørens vekslingskurs som benyttes. Det er da det blir virkelig galt.
 
Vi har använt Revolut kortet, växlat in 10000 sek i månaden vilket är max utan avgift, över detta kostar det 1%. växla ej på helger då blir det en kostnad. Har för oss fungerat jättebra, ska du ha kontanter så kan det kosta en utagsavgift beronde på bank ca 2€ i Spanien. Kurs just nu 11.47 blir väll nån krona man sparar
Stämmer 10000 sek kronor räckte inte riktigt varje månad, kanske får fixa ett till frugan också.
Vi växlade också till dkk o norska
 

Bilagor

  • Screenshot_20231123-230701_Revolut.jpg
    Screenshot_20231123-230701_Revolut.jpg
    143,2 KB · Visningar: 17

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen