• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

iHusbil stöder HUSBILSKAMPEN

9E1C0C1C-962D-4F20-8D1A-A8A738258A9C.png

Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) initiativtagare till Husbilskampen, som vi iHusbil helhjärtat stöder och står bakom, informerar om nästa steg i kampen för en rättvisare beskattning av husbilar, personbil klass II. Denna gång med en hearing kring ”Framtiden för mobilt boende i Sverige” i anslutning till mässan Elmia Husvagn Husbil på Elmia, Jönköping,

HRF informerar om bakgrunden.
Det innebär att våra krav på en förändrad beskattningsmodell står kvar, detta för att inte hela branschen ska duka under eller för att många ”Svenssons” inte ska få sina drömmar om en egen husbil krossade på grund av ett oproportionellt skatteuttag.

Ifjol, 2021, kunde ägare av nyare husbilar, bilar som omfattas av såväl CO2-beskattning enligt WLTP som av bonus-malus, ha betalat upp till 100 kronor i skatt per körd mil, trots förenklade regler för av- och påställning av husbilen!

Det har kommit till vår kännedom om att det finns ytterligare pålagor under beredande som kommer att träffa, specifikt, husbilen minst lika skoningslöst som CO2-beskattning och bonus-malus.

På vår fråga är i stort sett samtliga partier – tillsammans med ledande expertmyndigheter – överens om att husbilsskatten träffar fel, är kontraproduktiv och inget annat EU-land beskattar husbilar utan att ta hänsyn till dess särart som fordon. Storbritannien försökte, men en majoritet i underhuset rev upp lagstiftningen efter några månader med hänvisning till att beskattningen var kontraproduktiv.

Husbilen är i första hand ett fordon avsett för att bo i. Jämfört med andra semesterformer är husbilsemester ett klimatsmart alternativ.

Men vi ser att inget händer i frågan trots enigheten, vilket vi inte kan acceptera.

Ty i skuggan av detta är marknaden mer än avvaktande. I reella tal går nyregistreringarna ned samtidigt som svenska tillverkare drar ner tillverkningstakten för att möta den minskande efterfrågan. På sikt påverkas även investeringsviljan i sektorn när överbeskattning hämmar tillväxten.

Parallellt ökar importen av begagnade husbilar med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda. Med dem går svenska staten även miste om icke helt oväsentliga momsintäkter.

Avslutningsvis, camping är en av de allra vanligaste semesterformerna och fritidsnöjena för svenskarna. Enbart skaran husbilsägare är närmare 110 000.

Mässan Elmia Husvagn Husbil i Jönköping, där vi möts för vår framtidshearing, är den enskilt största träffpunkten för husvagns- och husbilsfolket. Sist som mässan arrangerades, 2019, kom över 35 000 besökare under de fem septemberdagarna.
Källa: HRF

Vi kommer kontinuerligt bevaka och uppdatera, här på vår nyhetssida, all ny information om Husbilskampen och andra relevanta nyheter som påverkar våra husbilar.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen