• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Idag skulle dieselpriset sänkas och gjorde det!

IMG_2993.jpeg

Över 4 kr billigare diesel vid pumparna idag​

När vi vaknade imorse visade det sig att dieseln hade sänkts med över 4 kr, till och med lite mera än vad vissa regeringspartier hade förespeglat. Dieseln hade då gått ner 4.27 kr bensinen hade blivit 1,15 kr billigare. Orsaken känner vi till, från den mycket omdiskuterade reducering av biobränslen i framförallt i dieseln.

Enligt Circle K kostar dieseln idag 17.89 och bensinen 17,29 på deras bemannade stationer.

Kommer vi att konkurrera med Luxenburg nu? Tror faktiskt att när våra svenska priser omräknad från vår eländiga krona till Euro, så kommer vi att vara bland de billigare i Europa.

Tommy

 
Senast ändrad:
Finns den här tråden bland Forumets löpande trådar??

Har mina tvivel eftersom det inte kommer upp några kommentarer, efter SirMcLaine.

Hos mig finns den inte, hur är det hos dig?
 
Javisst. Den finns under Nyheter/Notiser och dyker upp under Nya inlägg.

Jag, och säkert många andra, uppskattar dina nyheter och notiser men jag har ingen kommentar till den här. Så kan det vara med andra också.
 
Visst sänktes dieselpriset.
Har du dessutom kort från ÅFA via iHusbil så får du ännu bättre dieselpris.

 
Ren gissning men jag tror vi är uppe runt 20 - 21 kr innan året är slut
Ja fortsätter det på den vägen så blir resultatet att bensinbolagen ökade sina intäkter utan tillföra något nytt, skatteintäkterna på framförallt dieseln blev lägre för staten, miljöarbetet tog tyvärr ett steg tillbaka och vi konsumenter fick en glädjedag den 1:a januari då dieselpriset sjönk med 4 kr. Men kommer den igen eller drar det nu iväg som det börjat? Tror faktiskt att priset den 1/1-24 aldrig kommer tillbaka.

Vår egen bränslemarknad verkar inte sund, man åker igenom stans mackbestånd och finner endast två priser, ett på bemannade mackar och ca. 15 öre lägre på obemannade mackar. Det luktar Oligopol i min näsa.

Vem kommer inte ihåg Uno-X’s tappra strid i början 60-talet, som fick mig att tänka på Don Quijote kamp mot väderkvarnarna på La Mancha högland. Troligen svårt att komma åt, för att öka konkurrensen.

Tommy
 
Senast ändrad:
En historia som kan ge en lite förståelse för vart pengarna går kommer här.

Jag tankade på en bemannad Preem-mack och passade på att ställa följande fråga:
"Jag har rabatt på dieseln via en organisation. Är du som mackägare med och finansierar del av denna rabatt?"
Svaret var: "Nej, det är bränslebolaget som står för den rabatten. Jag får alltid mina 10 öre/l."

Om det gäller generellt så får alltså macken 10 öre/l. Jag antar att det är exkl moms. Alltså i storleksordningen en tia varje gång vi tankar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen