• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Iakttagelser på Copenhagen Airport

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
De senaste 10 åren har jag och hustrun flyget från CPH, som är förkortningen på flyg språket på flygplatsen ungefär 20 gånger. Vi har flyget till Malaga som på flyg språket heter AGP, vilket är det samma som hustruns initialer. Så kan det bli.

Vi flyger nästan alltid SAS plus, då vi samlar flygpoäng via American Express. Numera gör man allt arbete själv, snart blir man väl både flygvärdinna och pilot. Vi beställer biljetter på nätet, kommer till flygplatsen, går till en terminal och knappar in en massa och får då bagagetaggar som man sen sätter på sina väskor, vill man kan man trycka ut ett boardingkort fast man har det i mobilen. Bagagetaggarna skall sedan sättas på väskan och vi brukar ha problem med detta, så vi spelar lite dumma pensionärer och ber om hjälp, då slipper man lära sig hur man gör.

Sedan tar man bagaget till dropp in bandet där kan själv skannar av det och sätter det på bandet, så får man hoppas det hamnar på rätt flyg. Hittills har jag gjort allt själv och inte fått betalt för arbetet snacka om låglönejobb, noll kronor.

Har man sen otur får man stå i en lång kö för att passera nålsögat security, där man får lägga upp diverse saker på ett band som passera en maskin, vandringen genom säkerhetsbågen brukar gå bra då jag inte har något på mej som ger utslag. Däremot brukar de vilja kolla mitt handbagage så jag inte har otillåtna preparat med mig, jag har nämligen all min medicin i handbagaget, det tror kanske vissa tabletter är ”knark”.

Eftersom vi flyget SAS plus har vi till gång till loungen och där får man gratis mat, kakor och dricka. Det är sedan väldigt intressant att studera folket, för alla sitter med antingen en mobil, padda eller dator när det äter. Vissa sover. Undras om folk har lärt sig att prata med varandra förutom med mobilen. Sist tog nog en person första priset, han hade både mobilen, paddan och datorn igång på det lilla bordet, högra handen knappade på de olika sakerna, medan han åt med vänster och drack genom ett sugrör. Det kallar jag effektivitet.

Bording biljetten visar man i en läsare när man går ombord på planet, gå får man göra själv. Sen sitter man i plåtburken tills man landar. Gäller sedan leta upp bagage bandet och sitta och titta på bagagekarusellen och det gäller inte att somna så man missar sin väska.

När skall jag få betalt för allt arbete jag gör själv.
 
Ett stycke onödigt vetande….

AGP, det är inte bara din hustru initialer, det är även en av de mest obegripliga av IATA’s flygplatsförkortningar i världen. Normalt kan man lista ut vad den tre bokstäver korta benämningen betyder. Som STO, OSL, CPH, OER (gissa), MAD, BCN, LPA, ALC, JFK och LLA.

Men AGP, som Malaga-Costa del Sol AirPort idag heter och är Spaniens 4:e största flygplats, var finns logiken i AGP?

Historien är att när man beslutade att namnge Malaga flygplats, fann man att bokstäverna som kunde associeras för att kombinera dess IATA-kod redan hade använts, till exempel i Malange ( MLG), en stad i Indonesien och MAL tillhör Mangole, också i Indonesien. Det finns också andra alternativ som redan tagits, som MGA (Managua), till och med MAG var upptaget av Madang av provinsen Papua på Nya Guinea.

Kvar för IATA att välja var två bokstäver i namnet och lägga till en tredje bokstav som inte var kombinationen från någon annan flygplats i världen för att inte skapa förvirring. De två första bokstäverna i koden var den fjärde och femte i Malagas namn, A och G, och en tredje måste läggas till. Bland tusentals möjliga varianter, var AGP en av de få som följde och som inte redan tagits av något annat land eller stad.

Men visst finns det de som hävdar att det står för Aeropuerto Gran Picasso. Tyvärr är det bara en skröna.

Ja, har du läst ända hit hoppas jag att du vid något samtal får tillfälle att briljera med dina lite udda kunskaper om namnet AGP — Ja by the way, Malagas flygplats AGP fick namnet… ;)

Tommy
 
Senast ändrad:
Intressant, tack för historiebeskrivningen, den skall jag briljera med i Nerja. Hustruns 2 första bokstäver i förnamnet är AG, första bokstaven i efternamnet är P, ja vi har olika efternamn trots vi är gifta. Malagas AGP glömmer vi aldrig.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen