• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

I kallaste laget?

Logga in för att dölja denna ruta:

Vilken temp. hade kylen vid detta tillfälle?

Var mäter du i frysen?

Jag har trådlösa givare i frys o kyl, de ligger i dörrfacken, det varmaste stället i frys o kyl.
Då får jag mellan -23 och -18 i dörren.
Lägger jag givaren på botten i frysen så visar den kallare än -25.
Kokpunkten på ammoniak ligger på -33.

Testa att mäta på det varmaste stället, det är intressantare för reglering av temp.

Jag har "termostaten" på läge 3 och då får jag -18 i frysdelen oberoende av 230V/gasol eller 12V. Kylen håller 5gr.

Jag la bara in givarn på botten av frysfack fick ligga över natten. Huvuddelen stod i kylskåpet. Den var trådbunden läge3 på kylskåpet

Vilken temp. hade kylen vid detta tillfälle?

Var mäter du i frysen?

Jag har trådlösa givare i frys o kyl, de ligger i dörrfacken, det varmaste stället i frys o kyl.
Då får jag mellan -23 och -18 i dörren.
Lägger jag givaren på botten i frysen så visar den kallare än -25.
Kokpunkten på ammoniak ligger på -33.

Testa att mäta på det varmaste stället, det är intressantare för reglering av temp.
Får prova när vi kommer hem, är ute på vegaörna i Norge. Vart är dom varmaste ställena?

Dessa värden är omöjliga, enligt den samlade expertisen här så är det helt omöjligt att få till ett så kallt absorptionskylskåp ;) det går endast med ett nytt dyrt kompressorkylskåp.

Det är sällan vi drabbas av minusgrader i kylen, men så kör vi bara på läge 4 (av 5).

Skåpet är ett drygt 10 år gammalt Thetford-skåp.

Pålle

Vi kör på 5:an nu i Kroatien och pendlar mellan +1,1-4.5 grader i kylen under dygnet och har ca 25-33 grader i dygnstemperatur. Vi står inte hela dagen i solen då två träd ger oss välbehövlig skugga.

Jag la in termometern och mätte temperaturen i frysen nu på morgonen i husbilen och hade -15,4 grader. Vi har också ett kompressorkylskåp på vår camingtomt och den kör vi på max, ca -30 i frysen så där har vi alla våra känsliga frysvaror, kylskåpsdelen är BARA runt +10 grader. Den använder vi bara för dryck, ägg samt öppnad saftflaska resten får ligga i husbilens kylskåp.

10år gammalt Thetford kylskåp, fläktar som blåser ut den varma luften ur det övre ventilationsgallret.

Kör bara på gas!
Min givare hänger fritt i luften och i frysen ligger den på frysvaror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen