• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husvagnsägare vill jämställas med husbilsägarna, vill vi det?

Läser en insändare från en husvagnsägare i Hallands Nyheter, som beklagar sig över att man inte får övernatta på ställplatserna i Varberg, ja på ingen ställplats i Halland enligt skribenten.

Själv har jag en ambivalent uppfattning i frågan, där mitt bättre jag säger att självklart skall även husvagnar vara välkomna, men när jag kommer till en fullbelagd ställplats och vissa platser är upptagna av husvagnar så tycker jag plötsligt annorlunda. :unsure:


466FD78E-1098-45B3-80B9-4C37DDE58692.jpeg
I Ö-vik har man en mera jämställd attityd till vilka som är välkomna till deras centrala ställplats, här är förbrödringen total, här samsas Teslan, husbilen och husvagnen, som en enda stor familj. ;)

Tommy
 
Senast ändrad:
Ja det kanske husvagnsägarna vill. Min enkla uppfattning i frågan är att det får väl ställplatsägaren avgöra efter eget huvud. I Jävre och på Visingsö är det ok med husvagnar, på andra ställen inte. Känner mig osäker på om vi som förening borde ha en åsikt.
Om en ställplats är full när jag kommer dit spelar det nog inte så stor roll om det är bara husbilar eller blandat. Jag lär ju få söka mig någon annanstans i alla fall.
 
Först och främst måste detta vara upp till innehavaren av platsen.
Men husvagnsekipage har en distinkt fördel framför husbilar och det är att de kan ställa av husvagnen på en camping och sedan ta dragbilen vart de vill bege sig.
Den fördelen gör att de inte har samma behov av centrala ställplatser som vi i husbil har.

Den skillnaden gör att jag i princip är emot det talet om "jämlikhet" mellan husvagnar och husbilar. Det är inte jämlikt ens från start.
Bättre blir det inte när de i husvagnen ställer bilen bredvid vagnen, som brukligt är på en camping. Men på ställplatsen innebär det att de då tar upp två platser med sin skalbagge.

Så som grundregel anser jag att det skall vara blankt nej, men att det kan finnas undantag om platsägaren så tycker.
Denna fråga var orsaken till att jag sade upp mitt medlemsskap i CC.

Så jag tycker att detta är en fråga som vi i iHusbil skall ha en tydlig åsikt i.

Sedan är det klart att husbilar har de flesta andra fördelar på sin sida, men husvagnarnas stora fördel att de inte behöver ställplatser kan man inte ta ifrån dem. Och det måste framhärdas.
 
Vi är nog ganska så ego på alla sätt och vis..
Hur många har glömt att båtklubbar och hamnar runt om i Sverige har öppnat upp för oss med husbilar...
Det finns säkert andra föreningar mm som gjort det samma för oss med hb.
Tur att jag är så sällan i Sverige...
 
Vi är nog ganska så ego på alla sätt och vis..
Hur många har glömt att båtklubbar och hamnar runt om i Sverige har öppnat upp för oss med husbilar...
Det finns säkert andra föreningar mm som gjort det samma för oss med hb.
Tur att jag är så sällan i Sverige...
Jag visste inte att husbilar tog upp båtplatser. Nä, det är oftast platser för vinteruppställning som används, och ger extra klirr i kassan för båtklubbarna.
 
Jag visste inte att husbilar tog upp båtplatser. Nä, det är oftast platser för vinteruppställning som används, och ger extra klirr i kassan för båtklubbarna.
Ett litet tips bara... Jag har inte påståt att husbilar tar upp båtplatser...
Jag har visserligen sett husbilar som man kan köra i vattnet med.... Men än har jag inte sett en sådan förtöjd på en båtplats....
Men en dag kanske vi får se det... :rolleyes:;)
 
Givetvis är det platsansvarig/ägare som avgör vad som gäller. Annars ser jag ingen skillnad på behovet, centrala platser är ju ofta önskade för att det ska vara lätt att ta sig hem från lokalen när man dragit i sig en och annan vinare. Jag är tämligen säker på att körförmågan har blivit lika usel oavsett vilket fordon man nyttjar.
 
Tycker att har man bil och husvagn så är det okej om man betalar två avgifter.
’inte om man ställer husvagnen på platsen och sedan fuskparkerar bilen. Men jag tycker att har man husvagn så kampar man inte åker på ställplatser de har en tendens att vara kvar en längre tid.
 
Problemet i Sverige är den att de finns personbil1 och personbil 2 som tillhör husbil, står de en personbil 1 eller husvagn på en plats avsedd för husbil alltså personbil 2 så bötfälls dom i kommunala platserna.
 
Som det brukar stå på debattsidorna.
Det är skribentens åsikter inte tidningens.
Tänka det omvända, man kommer sent till en camping och nej vi tar bara emot husvagnar.
Husvagnen tar (kräver!?) nog ofta (det är nog få som vill köra iväg bilen till en närliggande parkering) en plats för dragbilen gissar jag, vilket då skulle halverar antalet faktiska ekipage. Uthyraren kan ju ta betalt för båda.
Sen är det nog av tradition som det tycks att det skall vara husbilar på ställplatser eftersom dessa kom med husbilarnas intåg, och inte skall vi väl börja fira jul i maj och midsommar i oktober. Eller sillen, den skall också värnas o bara ätas på dom högtider den tillhör och inte börja blandas in på kräftskivan.
 
Senast ändrad:
Jag tror också att många (beslutsfattare) lever i villfarelsen att en husvagn klarar sig sämre än en husbil utan tillgång till service.

Sedan vidhåller jag innehållet mitt inlägg #10 ovan.
Exempel.
Volvo V70 + Kabe 560 = 12,6 meter. (som ett typiskt Svenskt ekipage)
"ojdå vi får inte plats på längden, vi kopplar isär bil och vagn, då får vi plats" = två husbilsplatser upptagna.

Bilden i inlägg #1 ovan illustrerar vad jag menar, och detta är inget ovanligt.
Ekipaget på bilden får inte plats utan att koppla isär, lika lite som en 13 meters husbil skulle få plats.
 
Jag tror också att många (beslutsfattare) lever i villfarelsen att en husvagn klarar sig sämre än en husbil utan tillgång till service.

Sedan vidhåller jag innehållet mitt inlägg #10 ovan.
Exempel.
Volvo V70 + Kabe 560 = 12,6 meter. (som ett typiskt Svenskt ekipage)
"ojdå vi får inte plats på längden, vi kopplar isär bil och vagn, då får vi plats" = två husbilsplatser upptagna.

Bilden i inlägg #1 ovan illustrerar vad jag menar, och detta är inget ovanligt.
Ekipaget på bilden får inte plats utan att koppla isär, lika lite som en 13 meters husbil skulle få plats.
Bara för ordnings skull. Bilden i inlägget #1 från Övik, visar på en Tesla och som du kan se utan krok där bak. Däremot sladd kopplad till elstolpen, den stod på ställplatsen och ”tankade” sina batterier, för 250 kr under natten.

Husvagnen stod mol allena vid elstolpen och betalade 250 kr/natten, dragbilen stod troligen parkerad gratis vid en PB1 parkering i anslutning till ställplatsen.

Tommy
 
Debatten fortsätter i Hallands Nyheter, nu med rubriken;

Är ställplatserna i kommunen enbart för de rika?​


Känns nästan som en bekräftelse på den så kallade, Kungliga svenska avundsjukan, som omnämns redan i Erikskrönikan från 1400-talet. Där påstås det att avundsjuka och girighet är typiska svenska karaktärsdrag, tänk på den tiden fanns inte ens husbilarna!

Tommy
 
Skall vi använda insändarens logik tycker jag nog vi kan sortera in även hen i kategorin "rik". Alla har faktiskt inte råd att köpa husvagn.
Varför är inte ett tält värt lika mycket? Dom är också mysiga att bo i.
Det är ren och skär diskriminering att man inte får ställa upp ett tält på en parkering där det får stå husvagnar parkerade.

Att en husvagn kan kosta 10 gånger så mycket som en husbil fanns givetvis inte heller med i skribentens begränsade tankeövning innan insändaren skrevs. Trångsynthet och avundsjuka verkar vara fina bränslen för att få ur sig mindre läsvärda saker.

Oj, nu kände jag mig nästan lite elak, :oops: tur att hen är anonym.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen