• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbilstvätt på karta

KnausTraveller90

Ny Medlem
Medlem
Ort
Östersund
Hej vet inte om denna tråd finns, hittade inget när jag sökte. Jag skulle tro att det kan vara eftertraktat med en karta som visar vart man kan tvätta husbilen. Gör det själv-anläggningar med rätt höjd, specifika tvättar för husbilar eller bara ett vattenutkast med avskiljande finns ju men vart dom är kan vara lite klurigt att veta. Alla vill ju ha en ren bil när man är ute på vägarna i sommar.
 
Senast ändrad:
Hej vet inte om denna tråd finns, hittade inget när jag sökte. Jag skulle tro att det kan vara eftertraktat med en karta som visar vart man kan tvätta husbilen. Gör det själv-anläggningar med rätt höjd, specifika tvättar för husbilar eller bara ett vattenutkast med avskiljande finns ju men vart dom är kan vara lite klurigt att veta. Alla vill ju ha en ren bil när man är ute på vägarna i sommar.
Kan tipsa om autotvätt i Östersund, tvättplats 1 har en maxhöjd på 325cm. Men precis som ovan skriver se upp med avfettning och andra kemikalier.

Odenskog
Inspektörsvägen 18B
831 48 Östersund
Sverige

63,17476° N, 14,68767° Ö
 

Bilagor

  • 9A3171A7-E619-47CD-A713-5E7360F99E6F.jpeg
    9A3171A7-E619-47CD-A713-5E7360F99E6F.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 2
Hej, om ni vill stödja detta förslag så rekommenderar jag att ni röstar upp förslaget, hittills är det bara en uppröst (min röst) och det gör det lite svårmotiverat att lägga i en högre växel för att försöka få till något av detta.
 
Läste på fb om att en tråd med biltvättar kanske ska fixas:
Man ska rösta någonstans? Men vart??

Men jag gör så här:
I Gävle finns 3 st GDS tvättar varav 1 vid Biltema/Jula E4 avfart 197. En OKQ8 tvätt.
Denna har 3 bås med lite högre höjd.

Finns ytterligare 1 vid Lidl adress Kryddstigen, E4 avfart 197, följ Rv76 mot Furuvik.
Max 280 cm cirka!

Ytterligare 1 tvätt om man tar avfart Gävle norra avfart 199 till Sätrahöjden 18.
Max ca. 280 cm.

Samtliga med varmvatten avfettning flytande vax.
 
Läste på fb om att en tråd med biltvättar kanske ska fixas:
Man ska rösta någonstans? Men vart??

Men jag gör så här:
I Gävle finns 3 st GDS tvättar varav 1 vid Biltema/Jula E4 avfart 197. En OKQ8 tvätt.
Denna har 3 bås med lite högre höjd.

Finns ytterligare 1 vid Lidl adress Kryddstigen, E4 avfart 197, följ Rv76 mot Furuvik.
Max 280 cm cirka!

Ytterligare 1 tvätt om man tar avfart Gävle norra avfart 199 till Sätrahöjden 18.
Max ca. 280 cm.

Samtliga med varmvatten avfettning flytande vax.
Rösta i första inlägget i denna tråd. Du röstar genom att klicka pil uppåt för ja och pil nedåt för nej.
 
Senast ändrad:
Måste erkänna att jag ifrågasätter behovet. Kanske bara självupptaget sett utifrån mina egna behov?
Och inte 17 tvättar jag husbilen under en husbilsresa.
Jag tvättar den före en resa, kanske även efter om väglaget varit svårt. Och före vinterladan.
Det gör jag förstås på min hemort. Och där vet jag vilka möjligheter/biltvättar som finns att tillgå.
Och kanske jag skulle tvätta den under resa om jag råkade ut för Caliman i Spanien.

Men här pratar vi om Sverige, för mej är det helt ointressant vilka biltvättar som finns i Gävle eller Malmö eller ...
Hur tänker ni (undrar en surgubbe)?
 
Vi täcker mycket väl grundbehoven för en husbilsägare med nuvarande kartor. Nu kommer vi långt utanför de basala behoven och jag är tveksam till att vi skall lägga ner arbete på detta. Om någon medlem vill med mymaps lägga upp ett register så ok.
 

Inte första gången tanken tänks. Länken ovan skapades 2018 och uppdaterades senast för 2 år sedan. Länken ovan är enbart för de som kan logga in.
Skulle ju kunna vara intressant att se hur de tänkt. Verkar som att det är upplagt efter landskap..län. Måste inte tvunget vara en karta....kan ju också vara en lista med länkar till lämpliga tvättar, men fördelade landskapsvis.
 
Vad vill vi skall framgå förutom var?
Trappor på sidan för taktvätt.
Eget tvättmedel eller ej.
Höjd?
Finns det plattformar att gå på ska man informera om det, bara kallvatten lika så.
Är bra för större fordon att ange om man kan köra rakt igenom.. (vilket jag förstås
missade att skriva i mitt inlägg! Men på samtliga 3 i Gävle kan man köra rakt igenom!)

på vissa måste man vända bilen backa in i båset igen för att kunna tvätta hela bilen.
Någon frågar om eget tvättmedel..? dessa GDS-tvättar är inga tvättar där man
Gnussar med svamp utan man använder de borstar som finns och det tvättmedel
som finns inbyggt, ofta väldigt bra medel för övrigt, flytande varmvax finns mestadels.

Är väl i Halmstad (Varberg?) det finns en med plattform att gå på om jag minns rätt, i våras
tidigt i maj hade en man i övre pensionsåldern lyckat köra in i plattformen.. inte kul..
 
Senast ändrad:
Måste erkänna att jag ifrågasätter behovet. Kanske bara självupptaget sett utifrån mina egna behov?
Och inte 17 tvättar jag husbilen under en husbilsresa.
Jag tvättar den före en resa, kanske även efter om väglaget varit svårt. Och före vinterladan.
Det gör jag förstås på min hemort. Och där vet jag vilka möjligheter/biltvättar som finns att tillgå.
Och kanske jag skulle tvätta den under resa om jag råkade ut för Caliman i Spanien.

Men här pratar vi om Sverige, för mej är det helt ointressant vilka biltvättar som finns i Gävle eller Malmö eller ...
Hur tänker ni (undrar en surgubbe)?
Naturligtvis tvättar man Bilen under resan, det är självklart, vem vill köra i en skitig bil om a man snabbt enkelt kan köra in i ett bås utomhus och tvätta av den.
Gör det ofta speciellt när man kört på autobahn i Tyskland i blött väder eller på grusvägar i Norge/Sverige/Finland.
Tyvärr ligger vad jag funnit ut den nordligaste GDS tvätten modell utomhus i Östersund, sedan är det ev. OK & Preem mackar med vanliga tvätthallar som ofta är så små i portarna att det knappt går att komma in med en plåtis :(
SÅIFA kan det också finnas med lastbilshall att hyra.
 
Naturligtvis tvättar man Bilen under resan, det är självklart, vem vill köra i en skitig bil om a man snabbt enkelt kan köra in i ett bås utomhus och tvätta av den.
Gör det ofta speciellt när man kört på autobahn i Tyskland i blött väder eller på grusvägar i Norge/Sverige/Finland.
Tyvärr ligger vad jag funnit ut den nordligaste GDS tvätten modell utomhus i Östersund, sedan är det ev. OK & Preem mackar med vanliga tvätthallar som ofta är så små i portarna att det knappt går att komma in med en plåtis :(
SÅIFA kan det också finnas med lastbilshall att hyra.
Hej. Tvätta husbilen i Sundsvall lite norr om bron på vänster sida när man åker norrut höjd 350 cm
Mvh Lasse
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen