• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbilskampen kämpar vidare

IMG_6065.jpeg

Husbilskampen fortsätter. Presenterade tidigare HRF’s pressmeddelande i samband med ELMIA, som förklarade branschens oro inför kommande planerade skattemodeller, som drabbar inte bara branschen utan självklart även oss oss med intresse för mobil fritid.
Husbilskampen får mig att tänka på ordspråket ”Droppen som urholkar stenen”, som syftar på att man med tålamod, kan även de hårdaste material brytas ned. I fallet med Husbilskampen är det, det idoga arbetet branschen genom HRF kämpar för att skapa förståelse för, att våra fritidsfordon inte är samma sak som de mindre transportfordonen som årligen kör tusentals mil i stadsmiljö.

Vi måste få våra beslutsfattare i Sverige, att precis som i alla andra länder inom EU, få dem att förstå och acceptera att vi helt enkelt är något annat och därför skall beräknas utifrån den särart som vi representerar och beskatta oss utifrån den verkligheten.

Det senaste från Husbilskampen är ett brev ställt direkt till dels finansminister Elisabeth Svantesson (M) och näringsminister Ebba Busch (KD).

Tommy

IMG_2201.png
Nu hotas åter husbilssektorn av nya och orättvisa skattehöjningar. Vad ska vi göra?

Den frågan inleder ett brev ställt till dels finansminister Elisabeth Svantesson (M), dels näringsminister Ebba Busch (KD) undertecknat av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbunds ordförande och fem ledande aktörer, tillika medlemmar, inom husbilssektorn.

Detta efter nya hot mot beskattningen av nya husbilar.

”En höjd skatt på nya husbilar riskerar att en hel bransch slås ut med konsekvensen att tusentals anställda blir utan jobb. Om skatteändringen blir verklighet, är det försäljning av äldre begagnade fordon och gråimport som kommer att gälla i framtiden. Något som i sin tur innebär att fordon med mycket sämre miljöprestanda och ingen utveckling när det gäller trafiksäkerhet kommer att rulla på våra vägar. Detta kan knappast vara eftersträvansvärt för en ansvarstagande politiker”, skriver de oroade brevskrivarna.

Husbilsbranschen består av ca 140 företag med ca 2 300 anställda som bygger, säljer, utrustar och sköter husbilar. Branschen omsätter ca 27 miljarder kronor/år och säljer årligen 4 000 nya respektive 20 000 begagnade husbilar på den svenska marknaden.

Tidigare har branschen på olika sätt och tillämpningar av lagar och regelverk kunnat anpassa sig till de många förändringarna som varit inom husbilsbeskattning under det senaste decenniet.

”Blir det som nu bereds – och kan beslutas - på tjänstemannanivå på Transportstyrelsen och Skatteverket verklighet, så har vi kommit till vägs ände som företagare inom husbilsbranschen. Då går det inte längre att driva eller investera i affärsrörelsen”, skriver de i brevet till Svantesson och Busch samtidigt som de konstaterar att det är bråttom eftersom förändringen kan träda ikraft inom kort. Skulle förändringen av beskattning enligt modellen ”skälig grund” träda i kraft, beräknas den årliga fordonsskatten för nya husbilar hamna i spannet 36 000-44 000 kronor under de tre första åren.

– Vi vill att Finansdepartementet stoppar det som är på gång på Transportstyrelsen och Skatteverket, samt omedelbart påbörjar arbetet med att ta fram en rättvis, förutsägbar och långsiktigt hållbar beskattningsmodell för husbilar, personbil klass II, säger Per Nilsson, ordförande för HRF och fortsätter:

– Vi vill ha en beräkningsmodell för fordonsskatt som tar hänsyn till dess särart som fordon, att det är ett fordon i första hand avsett för boende och att det brukas på ett helt annat sätt än det stora flertalet lätta transportbilar. Skatteuttaget ska vara rättvist och eventuella förändringar förutsägbara, som det är nu är det svårt att vara husbilsföretagare!

Sedan tidigare ligger en hemställan från HRF hos Finansdepartementet i frågan.
 
Senast ändrad:
Citatet: beslutas - på tjänstemannanivå på Transportstyrelsen och Skatteverket är mycket oroande det härrör alltså inte från nuvarande regering utan av tjänstemän från den gamla regeringen som införde den skatt på nya husbilar som egentligen borde gå under ockerlagen.
Jag hoppas att man tar tag i detta så (husbils) hjulen snurrar igen för marknaden inte skall väl svenskar fara till Tyskland för att handla husbil! Verkar vara en rest av den socialdemokratiska Jantelagen.
 
Lite " kunskaps-bank" Transportstyrelsen är en statlig myndighet... som ska hjälpa regeringen att genomföra det som bestämts.... dessutom vänder sig ju Per Nilsson till Finansdepartementet.... det är där " makten " ligger samt hos regeringen som kollektiv., (inte hos enskilda ministrar).
Finansdepartementet och/ eller regeringen kan säkert ge direktiv till Transportstyrelsen i denna fråga.
Så frågan blir! Varför gör de inte det?


Skatteverket är också en myndighet.
 
Självgående myndigheter där de tillsatta tjänstemännen härrör från en tidigare regering har förmodligen blivit tillsatta på tidigare förmodligen socialdemokratiska meriter/kontakter.
Att vända skutan kan bli svårt och ta åratal, det socialdemokratiska arvet genomsyrar alla nivåer i samhället efter så lång tid vid makten.
Att skatteuttaget är politiskt är ganska klart skulle man relatera till fakta på fordonen ifråga skulle resultatet bli annat. I alla de fall som sverige inte följer standard i EU verkar det vara till nackdel för människor och en ökad inkomst för staten.
 
KD det är ju de som tror på något som inte finns?? Motbevisa mej gärna helst med foton och liknande på den dom tror på. Just de rätta att ha en ministerpost man kan lita på.....🤮
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen