• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbilsbranschen och besöksnäringen tar åter upp kampen om husbilsbeskattning


Till vår stora glädje har vi fått veta att HUSBILSKAMPEN åter har vitaliserats, kanske beroende på ny regering, riksdagsmotionen om ändrade skatteregler för våra husbilar, eller beror det på att HRF fått en ny ordförande?

Hur som helst står iHusbil helhjärtat bakom initiativet Husbilskampen, som protesterar mot den orättvisa och felriktade beskattningen av våra fritidsfordon. Beskattningen som är unik för Sverige har varit hämmande för branschen. Innan den nya beskattningen infördes 2018 såldes 7218 nya husbilar, det skall jämföras med årets resultat som den 30 november var 3436 husbilar, som på helåret hamnar på ungefär 3600 bilar, d.v.s. cirka 50 % av vad som såldes för 5 år sedan. Jämför vi försäljningsutvecklingen med till exempel den tyska marknaden, har den under samma period ökat från 46859 nya bilar 2018, till 81420 bilar som lämnade återförsäljarna förra året, en ökning på 74%! Siffrorna på helåret 2022 låg den 31 oktober på 2,3% lägre försäljning än under 2021, vilket förklarades med leveransproblem från tillverkarna.


D6138C3F-E0DD-48A9-9CE3-31BA7F65986F.jpeg
En rättvisare beskattning av nya husbilar står överst på agendan för Husbils- och Husvagnsbranschens Riksförbunds, HRF, nyvalde ordförande, värmlänningen och branschveteranen Per Nilsson.

”Lika snabbt och enkelt som regeringen kunde skrota klimatbonusen för elbilar, borde den kunna införa en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon och hur den brukas”, menar Per Nilsson och branschföreningen.


Husbilar, personbil klass II, är en fordonstyp som fallit mellan stolarna i dels WLTP-systemet för beräkning av beskattning av CO2-utsläpp, dels bonus-/malussystemet för miljöstyrning. Detta har till följd att nyregistrerade husbilar – som körs ca 350 mil/år (2021) – sedan 2019 kan ha ett orealistiskt högt årligt fordonsskatteuttag. Ett skatteuttag som till och med är högre än en timmerbil som rullar 10 000 mil/år eller mer samt drar 4-6 liter bränsle per mil.

För att komma tillrätta med den orättvisa beskattningen som framför allt drabbar privatpersoner driver HRF i nära samarbete med intresseorganisationerna SCR Svensk Camping, Caravan Club och Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF lobbykampanjen Husbilskampen sedan 2019. Kampanjens syfte är att få en rättvisare beskattning av husbilen, en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som ett fordon i första hand avsett för boende och hur den brukas.

Nu, med många nya riksdagsledamöter och nya utskottssammansättningar, intensifieras Husbilskampen för en rättvisare beskattning.

”Vi har fakta och argumenten på vår sida, årlig körsträcka och körcykel skiljer sig väsentligt från andra lätta transportbilar samtidigt som familjesemester i husbil är ett av de allra mest hållbara semesteralternativen. Till detta ska även husbilens betydelse för besöksnäringen inte minst utanför storstäderna läggas, men också hur viktig själva husbilsbranschen är med tillverkare, återförsäljare och servicegivare för svensk ekonomi”, förklarar Per Nilsson.

Med hjälp av engagerade medlemsföretag och samarbetsorganisationerna har HRF en bra dialog med riksdagspolitikerna.

”Vi har ett bra gehör, och vi ges också rätt, men att sedan få en riksdagsmajoritet som gör likt i alla andra EU-länder och tar hänsyn till husbilens särart i hur den beskattas är ett svårt steg. Men regeringens agerande med elbilsbonusen ger oss hopp om en ändring”, säger Per Nilsson.

Redan 2019 erkände dåvarande finansministern, Magdalena Andersson, S, att Husbilskampens krav om förändring av skatten var högst relevant. För att blidka kritiken förenklades skattereglerna för av- och påställning av husbilar 2020. En lindring av skattetrycket som senare ätits upp av andra pålagor från S- och MP-regeringens sida.

”Vi vet att vi har rätt, de som väljer att köpa en ny husbil med bättre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda ska inte bestraffas. Som det är nu gynnas dem som väljer att importera en begagnad husbil med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda samtidigt som staten går miste om stora momsintäkter. Så får det inte vara”, avslutar Per Nilsson, nyvald ordförande för Husbil- och Husvagnsbranschens Riksförbund.
Källa: HRF

Tidigare artiklar i ämnet:

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen