• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbilsbrand i Spanien

Vi passerade förbi bara en halvtimme efter branden. Det var 2 Fransmän på väg hem som fick brand inne i bilen under pågående körning. Stannade utanför Mendoza butiken, polisen var på plats och det var spår av släckning överallt. Allt i HB’n var totalt nedbränt inkl. passagerar-sätet hö om dörren. Jag frågade om det var kylskåpet vä om dörren och fick nekande svar. Fransyskan kunde inte engelska tyvärr så det blev inte fler frågor, men ruggigt var det. Bra att båda klarade sig!

Jag tog bara en bild på långt håll med Mariannes mobil (bifogar ej), tyckte det var otäckt och opassande att stå där och fota en olycka med dom drabbade…
 
Kan det va gasol lucka den lilla med ventil i? Men då borde väll flaska ha smällt som en bomb.
 
Som jag ser det så talar brandbilden för att branden börjat och utvecklats inne i husbilen till höger om dörren, ganska lågt ned, vid golvet kanske.

Man kan förledas att tro att lågor har slagit ut genom bodelsdörren och passagerardörren, men den brandbild på husbilens utsida har uppstått att lågor slagit ut från bodelsdörren och husbilssidan har har delvis varit täckt av den öppna dörren. På grund av den öppna bodelsdörren har brandgaser från inredningen antänts genom att dessa kommit i kontakt med syre och orsakat brandskadorna på dörren insida. Brandskadorna nere på luckan till höger om dörren gissar jag är endast utvändiga och orsakade av flammor från den öppna bodelsdörren. Detta utrymme har i så fall inte medverkat i branden.

Likaväl kan kylskåpet uteslutas som startplats på grund av frånvaro av värmeskador i yttre väggen och brandskador från ventilerna. Utan att ha kunnat undersöka inredningen är det naturligtvis omöjligt att fastställa startplatsen för branden och därmed orsaken. Uppgifterna i inlägg #2 om sätet till höger om dörren, och då antar jag att det menas ett bodelsäte till höger om bodelsdörren, var särskilt brandskadat kan tyda på att det var här branden startat. Brandskador finns väldigt lågt precis i bodelsöppningen och det är just där brandskador är som lägst som man ska söka startplatsen för branden.

Under det aktuella sätet finns det ofta plats där bodelsbatteri och andra elektriska installationer kan finnas. Branden kan i så fall ha börjat i form av ett elfel, vilket för övrigt inte är ovanlig i fordon. Men det är nog inte mer än en gissning, om än av den före detta kriminal-/brandtekniker.

PS. För att en gasolflaska ska kunna "smälla" måste den utsättas en längre tid för brand/stor hetta, så att ett stort tryck uppstår av förgasad gasol. Dessutom måste säkerhetsventilen vara blockerad.
 
På et av bildene er det noe midt på luken til høyre for døren, mulig det var installert en ekstra varmer der. En opsjon som har eksistert for Eura var en luftbåren varmer for førermiljø, den satt just der den luken er. Gass eller diesel, 20 år tilbake var det alltid en mindre Thruma gass varmer.
 
Under det aktuella sätet finns det ofta plats där bodelsbatteri och andra elektriska installationer kan finnas. Branden kan i så fall ha börjat i form av ett elfel, vilket för övrigt inte är ovanlig i fordon. Men det är nog inte mer än en gissning, om än av den före detta kriminal-/brandtekniker.

Precis där (under sätet) har en bekant sina elektriska centralenheter, som EBL, laddare, inverter etc.
Så du är troligen på rätt spår.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen