• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur skaffar man ett CoC dokument?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Vi har haft en MB Sprinter plåtis i 9 år nu och betalat en skatt som Transportstyrelsen (TS) beräknat fram via en "hitta på formel". Läste nyligen att det går att ändra den märkliga CO2 "beräkningen" från TS om man kan få fram original CoC intyg från tillverkaren. Min fråga är, går det att få fram ett CoC intyg för äldre fordon och vart skall jag vända mig.
Jag hoppades att någon av våra duktiga och pålästa medlemmar (känner minst en sådan) skulle informera oss andra om hur man skall gå till väga, men tyvärr informationen uteblev. Verkar som att många med tunga husbilar har fått sin skatt sänkt och vill inte skapa mycket väsen kring TS märkliga CO2 beräkningar...

Jag vill gärna betala min skatt efter tillverkarens CoC intyg:
1714199024612.jpeg
 
Ble ikke din bil opprinnelig kjøpt av deg som kassebil? Du burde kunne få en kopi av orginal CoC fra MB. Uansett burde en plåtis kunne bruke fabrikkens CoC som varebil. Innredningen er kun last innenfor lasteevnen.
 
Är en MB Sprinter Euro6 från 2014 en ”gammal” bil Pålle, högst märkligt! Jag köpte Sprintern ny från Hedin bil i Kristianstad då vanliga husbilar hade Euro5 motorer. Min motivation var just miljöaspekt med Euro6, partikelfilter, Adblue och låg förbrukning med just 9-växlad automat. Som tack för miljötänket, TS gjorde en ”hitta på” vikt-beräkning vilket ökade CO2 utsläppen markant för att sedan kunna höja skatten med ytterligare 2400kr. Under tiden sänktes skatten till riktiga tungviktare med gamla motorer. Orättvist och obegripligt!

Vi kommer inte upp till en liter milen medan 1,6-2 l/mil förbrukare med gamla motorer fick sänkt skatt. Jag kommer att leta vidare efter CoC intyg och regga om vår husbil…
 
Det var ungefär när din bil var ny (kommer inte ihåg exakt år) som det blev krav på att även husbilar skulle vara helfordonsgodkända – tidigare var det bara en möjlighet.

CoC är en akronym för Certificate of Conformity (intyg om överenbsstämmelse). Det är alltså en försäkran om att fordonsindividen överensstämmer med det fordon som varit grund för helfordonsgodkännandet.

Slutsatsen blir: Inget helfordonsgodkännande = Inget intyg om överensstämmelse.

Huruvida ditt fordon är helfordonsgodkänt eller ej framgår av inlägg #5.

Pålle

PS
Som jag så ofta tidigare skrivit, underlättar det om man vet registreringsnumret på bilen.
DS
 
Lite mer om helfordonsgodkännande:

En husbil är ju ett s.k. flerstegsfordon, exempelvis
Skåpbil - inredare
Chassi (med eller utan förarhytt) - påbyggare
Draghuvud (med eller utan förarhytt) - chassitillverkare (t.ex. Al-KO) - påbyggare

Det är alltid den sista länken i kedjan som står som ansvarig för det slutgiltiga helfordonsgodkännandet.

Om inredaren/påbyggaren gör enstaka exemplar, eller mycket korta serier, finns möjligheten att låta göra ett enskilt godkännande (det som tidigare hette registreringsbesiktning). I ett sådant fall finns ju inte något man kan intyga – alltså inget CoC-dokument.

Även i sådana fall beräknas skatten efter "skälig grund".

Pålle
 
På min står det så här, vad menas med etappvis?
T14F FORDONET HAR ETT ETAPPVIS TYPGODKÄNNANDE. GRUNDFORDONET HARTYPGODKÄNNANDENUMMER: e3*2007/46*0049*29VARIANT: GMNAUVERSION: GCCS1T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 185 G/KM.UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.
Mvh
 
Nu är jag nöjd, inte lycklig förstås, men livet måste gå vidare. Tiden att slåss mot "väderkvarnar" har passerat sista förbrukningsdatum så jag ger upp, förlåter TS och satsar på att åldras med värdighet.

...och tack för all stöd, synpunkter & kommentarer, hoppas att nå'n behövande har fått mera ljus i tunnelen.

1714241890738.jpeg
 
I fall någon fler undrar över hur det ligger till med möjligheten att få skatten sänkt:

Efter att jag i ett PM fått reda på registreringsnumret, kunde jag konstatera att bilen förvärvades av en privatperson 2014-06-17, och ett knappt år senare (2015-05-21) gjordes en registreringsbesiktning utan att det skett något ägarbyte eller liknande under mellantiden.

Eftersom det har gjorts en registreringsbesiktning (numera "enskilt godkännande"), och på uppdrag av den ursprungliga ägaren, antar jag att detta skedde i samband med ombyggnationen till husbil. Sedan 2006-05-01 ska ju alla husbilar registreras som Pb2, så "förvandlingen" från lastbil (N1) till personbil (M1) är helt korrekt och nödvändig.

Eftersom det gjorts en registeringsbesiktning upphör helfordonsgodkännandet – om nu något sådant har funnits – att gälla. (Ett eventuellt helfordonsgodkännande hade ju gällt en tom skåpbil.)

Eftersom helfordonsgodkännande – och därmed deklarerat CO2-utsläpp – saknas, ska skatten beräknas utifrån "skälig grund". Med den formel som gällde vid besiktningstillfället skulle det teoretiska utsläppet – och därmed skatten – bli som det nu är.

Pålle
 
I fall någon fler undrar över hur det ligger till med möjligheten att få skatten sänkt:

Efter att jag i ett PM fått reda på registreringsnumret, kunde jag konstatera att bilen förvärvades av en privatperson 2014-06-17, och ett knappt år

Pålle
Tack Pålle o Ingrid

Som vanligt ett totalt oemotsägeligt svar👍
Bara att bita ihop och pynta (som vanligt) 🙂

Hälsningar
Peter
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen